Strona główna Blog Strona 106

Pobiegli po zdrowie

LodzMaratonDbamOZdrowiePonad 1,5 tysiąca biegaczy wystartowało w pierwszym łódzkim biegu: Łódź Maraton – Dbam o Zdrowie. Liczba osób, które wzięły udział w tym wydarzeniu, to zdaniem organizatorów sygnał, że takie imprezy są potrzebne i warto je organizować. – Łódzki maraton to przykład sprawnego połączenia biznesu i odpowiedzialności społecznej – mówi Jacek Szwajcowski, prezes Polskiej Grupy Farmaceutycznej, głównego organizatora biegu.

Odpowiedzialność rodzinna

Odpowiedzialność rodzinna_biedronkaW ostatnich dniach sierpnia rodzice wszystkich pierwszaków stanęli przed ogromnym wyzwaniem. Ich pociechy po raz pierwszy przekraczały szkolny próg. Każdy rodzic zdaje sobie sprawę z tego, ile z tym dniem wiąże się stresów i nerwów, i to po obu stronach. Dlatego ważne jest, aby ich pociecha była jak najlepiej przygotowana i nie musiała zaprzątać sobie głowy niczym niezwiązanym z nauką.

Tu niestety zaczyna się problem. Ceny książek, plecaków i innych elementów niezbędnych pierwszoklasiście, każdego roku spędzają sen z powiek, szczególnie po wakacjach, które zazwyczaj mocno nadszarpują domowe budżety. Na szczęście, coraz więcej pracodawców stara się ten problem rozwiązać realizując specjalne akcje pod hasłem: szkolne wyprawki.

– W tym roku, podobnie jak w latach poprzednich, przygotowaliśmy dla dzieci naszych pracowników plecak, wyposażony w przybory szkolne, który został specjalnie zaprojektowany i uszyty na wrześniowe rozpoczęcie roku szkolnego – mówi przedstawiciel Jeronimo Martins Dystrybucja, właściciela sieci Biedronka. – Otrzymało go ponad dwa tys. dzieci.

Plecak – wyprawka szkolna, zawierał m.in. zeszyty, przybory do pisania, klej, piórnik, kalkulator, blok rysunkowy oraz farby i pędzelki.

Szkolne wyprawki, to działania w ramach misji społecznej odpowiedzialności Biedronki, która pomaga też w opiece zdrowotnej i rehabilitacji poważnie chorych dzieci pracowników sieci oraz – wspólnie z Caritas – opiekuje się młodzieżą w trudnej sytuacji materialnej i rodzinnej, podejmując wspólnie szereg akcji charytatywnych.

W tym roku też, podczas 7. edycji akcji „Wakacje z Biedronką”, niemal pół tysiąca dzieci pracowników Biedronki spędziło wakacje nad morzem i w górach.

kam

Bezpiecznie na wakacjach

20110902_bezpieczne-wakacje-mDla większości młodych ludzi okres wakacji kojarzy się z beztroską i odpoczynkiem. W tym czasie w całej  Polsce odbywa się wiele ciekawych inicjatyw, festiwali, pikników, koncertów, w których młodzież bardzo chętnie uczestniczy. Niestety te przygody i wyjazdy nie zawsze kończą się szczęśliwie. Trzy lata temu Stowarzyszenie Integracja i Współpraca zapoczątkowało autorski program „Bezpieczne i Ekologiczne Wakacje” – popularyzujący ideę rozważnego i bezpiecznego spędzania wolnego czasu.

– Jesteśmy głęboko przekonani, iż trzeba wysyłać do młodych ludzi jasne i proste przekazy, które motywować będą do postaw pozwalających bezpiecznie spędzić czas wakacji, a co za tym idzie zapobiec wakacyjnym tragediom. Stąd pomysł na program „Bezpieczne i Ekologiczne Wakacje”. Organizujemy m.in. specjalne festyny, podczas których uczymy jak należy postępować na drogach i w wodzie, w otoczeniu urządzeń energetycznych, czy podczas pożaru – mówi pomysłodawca programu Jacek Janiszewski, Przewodniczący Rady Programowej Stowarzyszenia Integracja i Współpraca.

Organizatorzy wyszli z założenia, że choć najczęściej młodzież w wakacje przebywa pod fachową opieką, to nie chroni to młodych ludzi przed wypadkami. Stowarzyszenie postanowiło więc edukować dzieci i młodzież w zakresie propagowania szeroko rozumianego bezpieczeństwa.

– Brak odpowiedzialności oraz brawura, jak również przeświadczenie o wszechmocności przyczyniają się do nieszczęść. Tak nie musi być! Jeśli tylko w odpowiednim momencie dotrzemy z jasnym przekazem do młodych ludzi oraz ich rodziców, możemy zapobiec wakacyjnym tragediom – podkreślają organizatorzy. – Poprzez działania prewencyjne możemy wiele osiągnąć, zaniedbania w tym zakresie mają katastrofalne konsekwencje. Honorowego patronatu naszej inicjatywie udzielili: Krzysztof Kwiatkowski (Ministerstwo Sprawiedliwości) oraz Anna Komorowska (Pierwsza Dama RP) – dodają.

Festyny organizowane w ramach projektu są syntezą słowa oraz muzyki. Poprzez różnego rodzaju gry i zabawy młodzi ludzie uczą się odpowiedzialnych postaw. Festyn jest rodzinnym świętem – biorą w nim udział nie tylko dzieci i młodzież, ale także rodzice, a nierzadko dziadkowie. Uczestnicy imprez uczą się m.in. udzielić poszkodowanemu pierwszej pomocy, czy zasad zachowania do chwili przyjazdu na miejsce wypadku profesjonalnych służb ratowniczych. Dzięki współpracy z policją w trakcie każdego festynu prezentowany jest najnowszy sprzęt, pokazy psów tropiących – zwłaszcza w zakresie narkotyków. Policjanci współpracujący ze Stowarzyszeniem uczą rodziców, w jaki sposób rozpoznawać u dziecka symptomy uzależnienia. Do dyspozycji rodziców są także psychologowie, którzy uczą postępowania z młodym człowiekiem w sytuacji, gdy rodzice mają już pewność, że dziecko zażywa narkotyki.

Nie brak również atrakcji dla najmłodszych. Aktorzy z toruńskiego Teatru AFISZ przygotowali, na potrzeby akcji, specjalny mini – spektakl, który bawiąc, jednocześnie uczy dobrych nawyków i bezpiecznych zachowań.

W tym roku organizatorzy w sposób szczególny skupili się na małych miejscowościach (pikniki odbyły się już w: Grójcu, Sandomierzu, Wąbrzeźnie, Wielgiem, Zbójnie, Kruszwicy, Brodnicy,  Kowalewie Pomorskim, Mielnie, Golub-Dobrzynie, Chełmnie, Choceniu, Grudziądzu, Lisewie, a także w Inowrocławiu, Toruniu i Warszawie), gdyż jak wskazują statystyki właśnie tutaj dochodzi do największej liczny wakacyjnych wypadków oraz nieszczęśliwych sytuacji. Niski stopień informatyzacji wsi polskiej sprawia, że narzędzie edukacyjne, jakim może być internet, nie spełnia swojego zadania. Poza tym, biorąc pod uwagę zasięg telekomunikacyjny operatorów sieci komórkowych często jest tak, że pomoc ofiarom nieszczęśliwych wypadków przychodzi zbyt późno. – Naszą akcją chcemy to zmienić, chcemy edukować i ostrzegać, pokazywać, czym może być brawura nie idąca w parze z odpowiedzialnością za siebie oraz innych – mówią organizatorzy.

Waldemar Sosnowski

[nggallery id=4]

Teraz Kobiety pojadą po zdrowie

Krystyna BackielNie jest sztuką organizacja zbiórki darów i przekazanie ich na wybrany cel. Sztuką jest jednak taka organizacja pomocy, która zmotywuje do współpracy innych i co ważne, szczególnie dla sponsorów, odbije się echem w mediach. Fundacja „Teraz Kobiety”, postanowiła zwrócić uwagę społeczeństwa na konieczność przeprowadzania regularnych badań przez płeć piękną. – Postanowiliśmy zorganizować typowo męskie sportowe wydarzenie – rajd samochodowy, gdzie za kierownicą usiądą …kobiety – mówi Krystyna Backiel, prezes fundacji.

Koalicja na rzecz odpowiedzialnego biznesu

tvp warszawaKoncepcja odpowiedzialnego biznesu w Polsce ma ponad dziesięcioletnią tradycję, a od 2-3 lat można zaobserwować jej intensywny rozwój. Dynamicznie wzrasta zapotrzebowanie na wiedzę i narzędzia, dzięki którym możliwe jest włączenie odpowiedzialnego biznesu w procesy zarządzania w przedsiębiorstwach. Odpowiedź na te oczekiwania stanowi „Biznes Kurier” –  magazyn emitowany od kilku miesięcy na antenie TVP Warszawa w każdy wtorek o godz. 17.55. Autorem programu jest redaktor Tomasz Mazur.

Program „Biznes Kurier” jest realizowany dzięki wsparciu ze strony projektu „Koalicja na rzecz odpowiedzialnego biznesu”, którego liderem są Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej (wcześniej Konfederacja Pracodawców Polskich). Koalicja została utworzona z inicjatywy Pracodawców RP oraz sześciu patronów merytorycznych: Grupy TP, Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń, GlaxoSmithKline, Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa, firmy Danone oraz Hochtief Polska. Partnerem merytorycznym projektu jest firma PwC. Przedsięwzięcie jest realizowane w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Poddziałanie 2.1.2. Partnerstwo dla zwiększania adaptacyjności). W ramach projektu „Koalicja na rzecz odpowiedzialnego biznesu” na zlecenie Pracodawców RP przeprowadzono największe i najbardziej kompleksowe badanie świadomości CSR w Polsce. Badaniem objęte zostały trzy grupy najważniejszych z punktu widzenia rozwoju CSR grupy: opinia publiczna, pracownicy przedsiębiorstw oraz przedstawiciele otoczenia biznesowego.

Program „Biznes Kurier” wyróżnia kompleksowe podejście do odpowiedzialnego biznesu (CR). z punktu widzenia polskich realiów prowadzenia działalności gospodarczej oraz uwzględnienie różnorodności przedsiębiorstw pod kątem branży. Wartością „Biznes Kuriera”  jest jego praktyczność w podejściu do odpowiedzialnego biznesu i innowacyjność na dotychczasowych inicjatyw w Polsce.
Głównym celem twórców programu jest budowanie świadomości i upowszechnianie wiedzy na temat CR w Polsce oraz przekazanie praktycznych porad i informacji, które ułatwią firmom wdrożenie i stosowanie zasad odpowiedzialnego biznesu. Felietony i relacje reporterskie skupiają się wokół zmiany świadomości przedsiębiorców i pracowników.

W Biznes Kurierze poruszone zostały w kolejnych odcinkach takie tematy jak: Certyfikaty, oznakowania produktów, etykiety, opakowania; Bojkoty konsumenckie; Produkty „ekologiczne”; Nieetyczny marketing, nieetyczna reklama; Przedsiębiorstwa społeczne/ekonomia społeczna; Pracujący rodzice; Pracownicy 50 +; Odpowiedzialny pracodawca; Niepełnosprawni w miejscu pracy; Konsultacje społeczne / dialog społeczny; Alkohol i papierosy a CSR.

Szczególnie godny uwagi jest odcinek pt. „Odpowiedzialny pracodawca, efektywny pracownik”, wyemitowany 26 kwietnia br. Program pokazuje wpływ miejsca pracy na prywatne życie pracowników. Z prezentowanych badań przeprowadzonych przez CBOS wynika, że w ubiegłym roku aż 66% Polaków nie wyjechało na co najmniej tygodniowy wypoczynek, w tym co dziesiąta osoba pracująca nie wyjechała po prostu z braku wolnego czasu. W tym odcinku „Biznes Kuriera” autorzy starają się odpowiedzieć na pytanie, czy w tym szaleństwie pracoholizmu jest metoda i pokazują na bazie kontrastu pozytywne i negatywne skutki zapracowania.

Poszerzenie wiedzy w zakresie odpowiedzialnego biznesu wśród pracowników, w tym kadry zarządzającej firm jest bardzo ważnym procesem. Zmiana podejścia przedsiębiorców do wdrażania programów CSR – ich opłacalności, motywów ich wdrażania oraz potrzeb wprowadzenia ich do polityki firmy jest konieczna, dlatego programy takie jak „Biznes Kurier” są bardzo przydatne. Problematyka CSR (ze względu na częste łączenie lub nawet mylenie jej z marketingiem) sprawia wrażenie zawiłej i niezrozumiałej dla wielu przedsiębiorców. W „Biznes Kurierze”  autorzy starają się oswoić i przybliżyć widzowi tematykę odpowiedzialnego biznesu, i wszystko staje się dużo prostsze.

Waldemar Sosnowski

Raport społeczny – wokół wspólnych wartości

mbieniewiczMaciej Bieńkiewicz
COMPETITA strategy consultants

Raport społeczny – czy inaczej raport zrównoważonego rozwoju – staje się powoli korporacyjnym “must have”. Znacznej części przygotowywanych w Polsce pod tym tytułem dokumentów nadal jednak bliżej do materiałów promocyjnych niż do rzeczowej analizy. Tymczasem rzetelnie przygotowany raport może być skutecznym narzędziem zarządzania.

Na początku roku na łamach Harvard Business Review ukazał się szeroko komentowany artykuł M. Portera i M. Kramera The Big Idea: Creating Shared Value. Autorzy wskazali w nim na rolę zacieśniania relacji pomiędzy przedsiębiorstwami a interesariuszami jako źródło przewagi konkurencyjnej. Odwołali się do koncepcji „tworzenia wspólnej wartości” (z ang. Creating Shared Value, CSV), czyli założenia, że sukces biznesu musi iść w parze z korzyściami dla społeczeństwa. W ten sposób pozwala bowiem generować wartość istotnie większą niż sam zysk – zwiększać innowacyjność i wydajność, wspierać zróżnicowanie firm, umożliwiać im ekspansję na nowe rynki.

W tym kontekście raportowanie społeczne zyskuje na znaczeniu jako proces pozwalający firmie zdefiniować i poddać analizie te obszary, w których tworzenie wspólnych wartości jest możliwe i pożądane (np. relacje z pracownikami, klientami, lokalną społecznością, itp.).

Raport zrównoważonego rozwoju to nic innego, jak narzędzie służące regularnej weryfikacji zasadności, jakości, stopnia i sposobu realizacji przyjętych założeń strategicznych odnoszących sie do tego, w jaki sposób (i dlaczego) firma zamierza uwzględniać w swojej działalności aspekty społeczne i środowiskowe. Umożliwia jej ocenę efektów prowadzonych działań i porównanie ich z danymi historycznymi czy wynikami konkurencji. Pomaga identyfikować obszary głównych zagrożeń w relacjach z interesariuszami, wskazuje na stojące przed przedsiębiorstwem wyzwania i tym samym pomaga mu szybciej i skuteczniej reagować w zmieniających się warunkach rynkowych.

Kluczem do zrozumienia funkcji, jakie może pełnić raport społeczny i korzyści z jego przygotowania, jest pełniejsze zrozumienie koncepcji społecznej odpowiedzialności i jej roli w procesie budowy przewagi konkurencyjnej. Wciąż powszechnym błędem jest bowiem utożsamianie CSR wyłącznie z działaniami wykraczającymi poza codzienną aktywność firmy, np. filantropią czy kampaniami społecznymi. Tymczasem jej główny potencjał wiąże się z możliwością wspierania przedsiębiorstwa w realizacji głównych celów biznesowych – działania z tego zakresu nie powinny być od nich oderwane ani tym bardziej stanowić dla nich alternatywy.

Tak rozumiany CSR znajduje odzwierciedlenie w codziennym zarządzaniu. Firma powinna zatem skupiać się na poszukiwaniu rozwiązań, które – poprzez zaspokojenie oczekiwań najważniejszych grup interesariuszy w głównych obszarach oddziaływania – będą wzmacniać jej pozycję konkurencyjną. Niewątpliwie pomocnym narzędziem służącym uporządkowaniu aktywności w tym zakresie jest raport społeczny.

Nie jest zatem raport promocyjną “laurką”, choć jego potencjał komunikacyjny jako instrumentu dialogu w relacjach ze wszystkimi zainteresowanymi wewnątrz i na zewnątrz przedsiębiorstwa jest nie do przecenienia.

W ostatnich latach w Polsce wyłoniła się grupa liderów, którzy nie tylko publikują raporty społeczne, ale i systematycznie podnoszą ich jakość. Należy się jednak spodziewać, że to grono będzie rosło. Z pomocą przychodzą im przyjęte na świecie standardy raportowana, pomagające menedżerom sprawniej poruszać się tej – wciąż jeszcze nowej – tematyce, a adresatom raportów – efektywnie interpretować zawarte w nich informacje.

Tesco dla Szkół – edukacja ekologiczna dzieci i inwestycja w rozwój polskich szkół

Beata_RozekTesco to oddana lokalnym społecznościom firma, która uczestniczy w ich życiu nie tylko jako miejsce codziennych zakupów, ale też jako przyjazny sąsiad, wpisując zasady CSR do filozofii działania i strategii biznesowej. Firma odpowiada na apele społeczne, wspiera i rozwija lokalnych producentów, finansuje rozwój lokalnej infrastruktury oraz troszczy się o środowisko naturalne, wykorzystując w swoich sklepach wiele zielonych rozwiązań. – Ich stosowanie nabiera sensu dopiero wtedy, gdy łączy się z edukacją ekologiczną i uwrażliwianiem na temat problemów środowiska, dlatego od lat zachęcamy do proekologicznych działań także naszych klientów, pracowników i partnerów handlowych – mówi Beata Rożek, menadżer ds. społecznej odpowiedzialności biznesu w Tesco Polska.

Opieka jeszcze przed narodzeniem

KM - Przewijak w nowoczesnym, piętrowym wagonie sterowniczym BombardieraKoleje Mazowieckie prowadzą działania na rzecz zapewnienia przyszłym mamom odpowiednich warunków podróży oraz aktywnie uczestniczy w kampaniach społecznych zwracających uwagę na pomoc kobietom w ciąży, dzieciom i ich matkom, np. „Więcej życzliwości dla kobiet w ciąży” oraz “Odmienny stan – odmienne traktowanie”. Na ten rok planowana jest m.in. akcja promująca wzory dobrych zachowań wobec mam z małymi dziećmi. Spółka przystosowuje i modernizuje składy dla potrzeb młodych matek  m.in. poprzez instalację przewijaków, a także oznaczenie miejsc siedzących dla kobiet w ciąży specjalnym piktogramem.

Pomoc innym, to dla nich kaszka z mleczkiem

MlecznyStart„Mleczny Start”, to pierwszy w Polsce produkt z misją. Jest efektem współpracy trzech niezależnych od siebie firm oraz instytucji naukowej. Ich przedstawiciele, w ramach projektu „Partnerstwo dla zdrowia”, zawiązali wspólny front przeciwko problemowi nieprawidłowego żywienia dzieci w Polsce i jego dramatycznym skutkom zdrowotnym, i społecznym. – Wspólna walka przynosi efekty – twierdzą zgodnie eksperci.

Dbam o zdrowie i tradycje

doz_apteka3„Ocalić od zapomnienia…” słowa utworu Marka Grechuty szczególnie wzięli sobie do serca przedstawiciele Polskiej Grupy Farmaceutycznej. Lider polskiej farmacji, oprócz inwestycji w bieżąca infrastrukturę firmy, nie zapomina też o tej… sprzed 171 lat.

PGF wspiera mamy i ich dzieci

Dla Mamy i MalenstwaZałożona przez Polską Grupę Farmaceutyczną Fundacja Dbam o Zdrowie w ramach prowadzonej działalności z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu od dawna wspiera matki i ich dzieci, mieszkające w Domach Samotnych Matek. Historie tych kobiet są często dramatyczne – dlatego ich nieustanna walka o lepszy los wymaga pomocy.

Zbliża się Parada Parowozów

Parada parowozowW ostatni weekend kwietnia (29-30 kwietnia), juz po raz osiemnasty, odbędzie się niezapomniane parowozowe show – Parada Parowozów w Wolsztynie (woj. Wielkopolskie).

Kobieta z pomysłem na sukces

Elżbieta Radziszewska, pełnomocnik rządu do spraw równego traktowaniaParytet, rozumiany jako równouprawnienie kobiet i mężczyzn, to ostatnio bardzo modne hasło lansowane przez właścicieli firm. Trudno się dziwić. Iście średniowieczny sposób postrzegania roli kobiety w społeczeństwie dawno przeszedł już do lamusa. Kobiety zajmują się dziś wychowaniem dzieci, dbaniem o dom, a dodatkowo osiągają też świetne wyniki w pracy. – W zarządach niektórych firm cały czas jednak pokutuje stereotyp kobiety poświęconej pracy na rzecz domu i rodziny, która tak naprawdę nie ma już czasu na nic innego – mówi Aleksandra Wojtasik, menager w jednej z wiodących na rynku agencji pracy. – Jeśli dodatkowo ma jeszcze na wychowaniu dziecko, to dla wielu pracodawców jest z góry skreślona.

Pociąg spełnionych marzeń

Kolej dziecięcych marzeńDziałania w ramach inicjatyw prospołecznych nie tylko pozytywnie wpływają na wizerunek firmy, ale są również wyrazem społecznej odpowiedzialności. Promocja kultury, sztuki, spełnianie marzeń szczególnie tych dziecięcych, pomoc potrzebującym, dla coraz większej liczby przedsiębiorstw, stanowi uzupełnienie podstawowej działalności. Przykładem spółki aktywnie działającej w ramach CSR są Koleje Mazowieckie, które od pięciu lat realizują projekty w zakresie CSR.

Kolej dobra na śpiew

Poznański zespół Impuls zaprezentował aranżację piosenki Maryli RodowiczKolej to nie tylko środek transportu, to styl życia – mówią jej miłośnicy. I mają w tym sporo racji. Dziś wizerunek polskiej kolei jest lepszy, niż jeszcze kilkanaście lat temu. To zasługa nie tylko modernizacji taboru i infrastruktury kolejowej, ale również społecznej aktywności firm z tej branży. Przykładem oryginalnej i cennej inicjatywy jest konkurs „Pociąg na scenę”, organizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Pierwsza edycja przedsięwzięcia, która odbyła się wiosną tego roku, spotkała się z ogromnym odzewem uczestników z całej Polski. Zyskała też bardzo ciepłe opinie osób związanych z kulturą i edukacją.

Leki dla wszystkich

doz_apteka2Z każdym rokiem jesteśmy coraz bardziej świadomi, że powinniśmy dbać o zdrowie i to nie tylko nasze, ale i całej rodziny. Ważne są systematyczne wizyty u lekarza pierwszego kontaktu, ale też domowa profilaktyka. W naszym społeczeństwie przybywa też ludzi starszych, którzy borykają się z wieloma przypadłościami i schorzeniami wymagającymi leczenia farmakologicznego i dużych nakładów finansowych. Dla wielu firm farmaceutycznych, taka sytuacja to nowe obszary zbytu. Niestety, część z nich wykorzystuje taką sytuację nie zważając na inne, ludzkie czynniki, szczególnie w przypadku osób starszych. Na szczęście są też wyjątki.

Na łódkę trzeba zabierać myślenie

Pikink ekologiczny PGNiGCo roku tysiące Polaków wypoczywają nad wodą bądź na żaglach. Niestety, dla niektórych z nich są to ostatnie wakacje w życiu. Statystyki pokazują ponurą prawdę: liczba utonięć bądź wypadków, których ofiary pozostają kalekami, wciąż jest bardzo poważna. Ten problem dostrzegają wielkie firmy, angażujące się od lat w ważne społecznie projekty. W naszym Raporcie pisaliśmy już o Polkomtelu – operatorze największej polskiej sieci komórkowej Plus – który współpracuje z WOPR. Bezpieczeństwo wodne to tematyka, w którą angażuje się również inny rynkowy potentat, Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo.

Super Express i SKOK przeciw wykluczeniu finansowemu

Pieniadze„Wykluczenie społeczne” jest obecnie bardzo popularnym terminem. Jednym słowem wykluczenie jest odmieniane przez wszystkie możliwe przypadki, a na walkę z nim wydawane są miliony złotych. Pomimo tych działań, niewiele się zmienia, a osób wykluczonych jest coraz więcej. Dlatego zapewne rok 2010 decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej ogłoszony został Europejskim Rokiem Walki z Ubóstwem i Wykluczeniem Społecznym.

Stop wykluczeniu finansowemu

hbiskupskiZ Hubertem Biskupskim, zastępcą redaktora naczelnego “Super Expressu”, rozmawiamy m.in. na temat problemu wykluczenia cyfrowego i specjalnego cyklu „Stop Wykluczeniu Finansowemu”, który był realizowany na łamach „Super Expressu” przy współpracy ze SKOK przez cały marzec.

Skąd wziął się pomysł na stworzenie cyklu „Stop Wykluczeniu Finansowemu”?

Cykl „Stop Wykluczeniu Finansowemu” to wspólne dzieło redakcji „Super Expressu” i SKOK. Z raportu Komisji Europejskiej wynika, że wykluczenie finansowe jest w naszym kraju problemem niemal powszechnym. Uznaliśmy, że tych ludzi nie można zostawić bez pomocy, szczególnie, że jakaś ich część to nasi czytelnicy.

Jaki był główny cel tego projektu?

Podstawowym celem cyklu było uświadomienie czytelnikom zagrożeń wynikających z wykluczenia finansowego – zjawiska, które sprawia że ludzie są pozbawieni dostępu do najważniejszych usług finansowych – konta w banku, pożyczki, kredytu, lokaty itd. Sądząc po opiniach czytelników przekazywanych nam zarówno drogą mailową, jak i tradycyjną pocztą, w dużym stopniu udało nam się osiągnąć cel – podnieść świadomość ekonomiczną Polaków.

Jak duża jest według Pana skala tego problemu (wykluczenia finansowego) w Polsce?

Niestety, bardzo duża. Aż 40 proc. Polaków ma ograniczone możliwości korzystania z produktów bankowych czyli doświadcza wykluczenia finansowego. Jeżeli chodzi o kraje Unii Europejskiej gorzej jest tylko w Estonii. O skali tego problemu niech świadczy odsetek osób nie posiadających konta w banku. W Polsce przekracza on 50 proc. kiedy dla porównania we Francji wynosi 3,7 proc. a w targanej kryzysem i biednej Grecji ok. 20 proc. To przepaść. Najpoważniejszą konsekwencją wykluczenia finansowego staje się powolne wykluczenie społeczne. Dlatego tak ważne jest uświadomienie i walka z tym problemem.

To nie jedyny wspólny projekt CSR realizowany wraz ze SKOK. Jakie jeszcze działania Państwo zrealizowaliście i co macie w planach?

Tak, to prawda. Mamy szczęście i przyjemność współpracować z takim partnerem jak SKOK, który podobnie jak redakcja rozumie i docenia to, jak ważna jest społeczna odpowiedzialność biznesu. Dla nas to nie jest tylko puste hasło, ale realna działalność objawiająca się m.in. takim cyklem jak „Stop wykluczeniu finansowemu”. Ale nie tylko. Wspólnie ze SKOK realizujemy inny cykl „Polak też potrafi” – opisujący osoby, które zdecydowały się założyć własny biznes i teraz godnie i z sukcesem zarabiają pieniądze. Z takich ludzi warto brać przykład.

Czym jest według Pana CSR? Jakie działania z tego zakresu prowadzi „Super Express”?

CSR coraz częściej staje się nieodłącznym elementem strategii współczesnych przedsiębiorstw. W zasadzie trudno sobie wyobrazić obecnie dużą, nowoczesną firmę, która choćby części swej energii, pieniędzy bądź know how nie poświęcała działalności społecznej. I tak jest z „Super Expressem” – dużą, nowoczesną gazetą. Nasza działalność nie ogranicza się do podawania informacji i serwowania rozrywki. Angażujemy się w edukację obywatelską (np. przygotowany we współpracy z NBP cykl o wprowadzeniu euro), edukację ekonomiczną (np. cykle realizowane z PKO TFI i ZUS) oraz pomoc społeczną. Najlepszym przykładem tej ostatniej jest nasza wielka akcja „Super Express dla powodzian”. Przez cały tydzień od 24 do 30 maja z każdego sprzedanego egzemplarza naszej gazety 10 groszy przeznaczyliśmy na pomoc powodzianom. I z pewnością nie była to nasza ostatnia akcja społeczna.

PKP Cargo dla tradycji i historii – czyli Parada Parowozów

Parada parowozow. PKP CargoW tym roku już po raz siedemnasty tysiące miłośników kolei wzięło udział w niezapomnianym parowozowym show – Paradzie Parowozów, która jak zwykle odbywała się podczas majowego długiego weekendu w Wolsztynie (woj. Wielkopolskie). Tą niezwykłą podróż w czasie zorganizowały spółka PKP Cargo i Fundacja Era Parowozów.

Policzalne efekty CSR

policzalne-efekty-csrFirma ma podobno przynosić przede wszystkim zysk. Wszystkie działania biznesowe powinny więc mieć jasny cel – prowadzić do zwiększenia dochodu przedsiębiorstwa lub wzmocnienia marki, co zresztą też prędzej czy później skutkuje pogrubieniem portfela właściciela. Jeśli więc wszystko powinno dostarczać policzalne efekty firmie – to jak to wygląda w przypadku CSR?

Podziel się posiłkiem

Programy społecznego zaangażowania firmy Danone w Polsce koncentrują się na walce z niedożywieniem dzieci. W tym celu sześć lat temu firma stworzyła ogólnopolski program „Podziel się Posiłkiem”. Co roku we wrześniu i październiku konsumenci mogą kupować produkty Danone oznaczone talerzykiem „Podziel się Posiłkiem”. Część zysku ze sprzedaży tych produktów firma przeznacza na dożywianie dzieci. Partnerami akcji jest również Fundacja Polsat oraz Bank Żywności.

Jednak to główny organizator zyskał w tym wypadku najwięcej. Po tych sześciu latach nie znajdzie się już chyba osoba, która nie zna akcji „Podziel się Posiłkiem”. Zresztą nic dziwnego – dotychczas, w ramach programu, do najbardziej potrzebujących dzieci w Polsce trafiło ponad 9 milionów posiłków. Żadna „mleczna” firma nie może się pochwalić ciekawszym programem działań CSR-owych i przede wszystkim spójnym z ogólną strategią firmy. A czy są tego efekty? Chyba nie bez przyczyny francuski koncern jest w Polsce wiodącym producentem jogurtów oraz wody źródlanej (marka Żywiec Zdrój). Mimo kryzysu firma w zeszłym roku o 1,4 punkty proc. wzmocniła swą pozycję na rynku galanterii mlecznej.

Mleczny Start

Podziel się posiłkiem to nie jedyna akcja w którą zaangażowany jest Danone. W 2006 roku Danone wraz z Biedronką, Lubellą i Instytutem Matki i Dziecka stworzył koalicję Partnerstwo dla Zdrowia, której celem było przeciwdziałanie problemowi nieprawidłowego żywienia dzieci w Polsce. W efekcie tej współpracy powstał „Mleczny Start” – pierwszy w Polsce produkt użyteczny społecznie – kaszka z mlekiem dla dzieci w cenie 65 gr. za opakowanie. Produkty użyteczne społecznie tworzone są przede wszystkim z myślą o rozwiązaniu konkretnego problemu społecznego. Firmy zaangażowane w ich produkcję tak kalkulują koszty, by były one możliwie najbardziej dostępne cenowo dla konsumentów. Inicjatorem stworzenia tego produktu był Danone. Do opracowanej przez Partnerstwo dla Zdrowia kaszki główny surowiec dostarcza Lubella S.A. (Grupa Maspex Wadowice), z której również pochodzi technologia produkcji. Mleczny Start jest dostępny we wszystkich sklepach Biedronka.

Pracodawca Godny Zaufania

Zresztą Biedronka jest również dobrym przykładem na to, że działania CSR dają efekty. Czasy kiedy Biedronka była czarną owcą wśród sieci sklepów spożywczych już dawno minęły. Teraz jest nie tylko niezaprzeczalnym liderem w swojej branży, ale przede wszystkim firmą społecznie odpowiedzialną. Nie chodzi tylko o Mleczny Start, czy o współpracę z Caritas Polska, ale także o bycie Pracodawcą Godnym Zaufania – takie wyróżnienie firma zdobyła w zeszłym roku. Okazuje się więc, że Biedronka w ciągu kilku lat stosując spójną strategię PR znacznie poprawiała swój wizerunek. Większość ludzi wie, że Biedronka prowadzi szereg działań na rzecz pracowników, czy to kolonie dla dzieci, czy badania profilaktyczne dla pracowników. A już na pewno zdają sobie sprawę, że w Biedronce dostępne są przede wszystkim polskie produkty.

Biedronka jednak to nie jedyna firma, która otrzymała tytuł Pracodawcy Godnego Zaufania. Takie wyróżnienie otrzymała również Polska Grupa Farmaceutyczna – właściciel aptek „Dbam o zdrowie” (DOZ). Oprócz szeroko rozwiniętej działalności biznesowej, PGF nie zapomina o swoich pracownikach. Grupa inwestuje w szkolenia i kursy rozwijające kompetencje pracowników. PGF oferuje także możliwość dofinansowania nauki. Ale to nie tylko dzięki tym działaniom – widać, że PGF mądrze realizuje CSR-owe akcje. Niedawno w Aptekach DOZ uruchomiony został program senior dla osób powyżej 75 roku życia. Celem programu jest ułatwienie starszym osobom dostępu do niezbędnych leków. Dzięki bezpłatnej, imiennej Karcie programu Senior, osoby powyżej 75 roku życia, otrzymują 25 proc. dofinansowania na wszystkie leki wydawane wyłącznie na receptę aż do wyczerpania limitu 500 zł.

To tylko niektóre przykłady działań CSR-owych firm, które stosowane konsekwentnie i długofalowo wpłynęły na umocnienie i rozpoznawalności ich marki. Jednocześnie powiększyły liczbę dobrych uczynków świata biznesu.

Waldemar Sosnowski

Bank, który uczy

DolaresZ czym przeciętnemu Polakowi kojarzy się Narodowy Bank Polski? Wiadomo – „banknoty emitowane przez Narodowy Bank Polski są prawnym środkiem płatniczym w Polsce”… Dla wielu osób bank centralny jest instytucją, która chroni polską złotówkę przed zbyt ekstrawaganckimi pomysłami polityków, których nie brakuje szczególnie w latach wyborczych. Jednak bardzo ważnym obszarem aktywności NBP jest edukacja ekonomiczna. Wpojenie zasad wolnego rynku i podstawowej wiedzy o świecie finansów wciąż, mimo dwóch dekad wolności, jest Polakom potrzebne.

Kolej wrażliwa społecznie

Koleje Mazowieckie świętują w tym roku swój jubileusz – pięciolecie istnienia. W 2005 r. rozpoczynały działalność jako pierwsza w Polsce samorządowa spółka kolejowa. Obecnie Koleje znajdują się w pierwszej trójce polskich firm kolejowych, jeżeli chodzi o liczbę przewożonych pasażerów – w ubiegłym roku przekroczyła ona 50 mln. Co ważne, spółka cały czas angażuje się w ciekawe projekty z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu, wspierając inicjatywy kulturalne, edukacyjne i charytatywne. Jak widać, nie tylko prywatny biznes może świecić tu przykładem…

Pracodawca Godny Zaufania – ranking promujący dobre wzorce

PracodawcaGodnyZaufaniaKIGKrajowa Izba Gospodarcza jest największą niezależną organizacją biznesu w Polsce. KIG od momentu swojego powstania, a więc od 1990 roku, promuje ideę społecznej odpowiedzialności biznesu. Instytucja ta organizuje liczne szkolenia i konferencje, pomagające przedsiębiorcom wdrażać etyczne standardy. KIG od lat jest organizatorem programu „Przedsiębiorstwo Fair Play”, promującego etykę w działalności gospodarczej, zaś w ubiegłym roku współorganizował ranking „Pracodawca Godny Zaufania”.

Pierwsza pomoc Plusa

Polkomtel WOSPPrawdopodobnie przeważająca większość społeczeństwa potrafi wkręcić żarówkę, skorzystać z samoobsługowego ksera czy też sprawdzić w internecie repertuar lokalnych kin. Ale co zrobić, gdy jesteśmy świadkami wypadku, a na naszych oczach doszło do zdarzenia, w którym poszkodowani są nasi bliscy? Oczywiście, musimy jak najszybciej wezwać pomoc, powiadomić policję, pogotowie lub straż pożarną. Zazwyczaj do ich przyjazdu minie jednak kilka, a nawet kilkanaście minut. Jak się wtedy zachować, co robić w takiej sytuacji?

– Edukacja w zakresie poprawy bezpieczeństwa powinna być kluczowym elementem działań prospołecznych największych firm niezależnie od branży, którą reprezentują – mówi Łukasz Krzeski, kierownik Działu Promocji i Public Relations Polkomtel SA, operatora sieci Plus. – Od wielu lat angażujemy się w podobne działania – dodaje Krzeski.

Polkomtel jako jedyny wśród polskich operatorów komórkowych wykorzystał technologię i branżę telekomunikacyjną, w której świadczy swoje usługi, aby propagować wśród posiadaczy telefonów komórkowych podstawową wiedzę z zakresu ratownictwa. Specjalna aplikacja „Pierwsza Pomoc”, przygotowana przez Plusa, która podczas ostatniego finału Wielkiej Orkiestry Świąteczne Pomocy była dostępna dzięki łączu Bluetooth i stronie internetowej sieci Plus dla każdego użytkownika komórki niezależnie od sieci, została wyróżniona przez redakcję Gazety Finansowej w III edycji Raportu CSR.

Aplikacja „Pierwsza Pomoc”, to podstawowa informacja z zakresu ratownictwa przedstawiona w postaci krótkich tekstów wraz z prostymi ilustracjami. Dzięki niej, w każdej sytuacji można dowiedzieć się, jak reagować przy oparzeniu, zakrztuszeniu, krwotoku, utracie przytomności czy urazach kręgosłupa i innych tego typu niebezpiecznych sytuacjach. Prosta i przyjazna forma aplikacji, pozwala też efektywnie wykorzystać czas, spędzony np. w autobusie, tramwaju czy w kolejce do lekarza.

Jednak sama świadomość, że podobna wiedza jest niezbędna, to nie wszystko. Najważniejsze, aby znaleźć jak najprostsze i skuteczne możliwości przekazania tej wiedzy innym, np. za pomocą telefonu komórkowego. Szybki dostęp do informacji, jak udzielić pierwszej pomocy, często decyduje o uratowaniu czyjegoś życia. Szczególnie, gdy liczą się sekundy. Dodatkowo mając taką wiedzę czujemy się o wiele bezpieczniej.

– Za tym, że nasza aplikacja została wyróżniona w III edycji raportu społecznej Odpowiedzialności Biznesu, przemawiają przede wszystkim liczby – mówi przedstawiciel Polkomtel SA – W czasie tegorocznego finału Wielkiej Orkiestry aplikacja została ściągnięta kilkanaście tysięcy razy. Dzięki temu wiemy, że w dużej mierze przyczynimy się do poprawy bezpieczeństwa. A to jest najważniejsze.

W największych polskich miastach podczas koncertów specjalne pluszowe apteczki Plusa zachęcały uczestników finału do darmowego pobrania aplikacji ,,Pierwsza Pomoc”. Każda z nich posiadała specjalny przenośny terminal Bluetooth. Jak przekonują przedstawiciele Plusa, idea niesienia pierwszej pomocy oraz aplikacja ,,Pierwsza Pomoc” będą promowane przez cały rok. – To na pewno nie była jednorazowa akcja – dodają.

Plus od wielu lat aktywnie angażuje się w pomoc przy organizacji finału WOŚP. Podobnie jak w latach ubiegłych, również w tym roku licytację podczas Finału wsparło 100 konsultantów/wolontariuszy Plusa, którzy obsługiwali infolinię aukcji telewizyjnej. Plus zapewnił organizatorom także wsparcie technologiczne. Podczas tegorocznej licytacji, Plus przekazał m.in. koszulkę siatkarskiej reprezentacji Polski oraz piłkę do siatkówki z autografami zawodników. Na licytację przekazany został również unikatowy zestaw kolekcjonerski „Rarka Plusa”, zawierający: supertelefon, oryginalny strój z filmu reklamowego „5 Cięć” oraz grę madżong. Jak co roku, Plus udostępnił również swoim klientom specjalny numer, na który można przesyłać SMS-y zasilające konto WOŚP, za które operator nie pobierał żadnych opłat.

Kamil Ciepieńko

Parowóz i samochód Lisa dla WOŚP

ParowozXVIII Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy już za nami, a zebrane datki po raz drugi przeznaczone zostaną na wyposażenie pracowni onkologicznych. Zadeklarowana kwota wynosi 36 118 272,00 zł, jednak na ogłoszenie ostatecznego wyniku zbiórki trzeba będzie poczekać do zakończenia wszystkich aukcji internetowych.

Bezpieczeństwo, kultura i sport

PolkomtelCSR to koncepcja budowy strategii przedsiębiorstwa, która uwzględnia nie tylko wynik finansowy firmy, ale też interes społeczny. Wiele osób, postrzegając społeczne działania firm i przedsiębiorstw, doszukuje się w nich ukrytych elementów marketingu. Trudno się z tym nie zgodzić, ponieważ pojęcia takie jak: CSR, promocja czy sponsoring, są jeszcze w naszym kraju stosowane jak zamienniki jednego i tego samego pojęcia. Jeśli jednak przyjrzymy się bliżej tym działaniom, znajdziemy znamienne różnice. Przykładem jest sposób działania firmy Polkomtel SA, operatora sieci komórkowej Plus.

Pomysł na wewnętrzny CSR

akompowski_bonusZaangażowanie i odpowiedzialność w sumiennym wykonywaniu powierzonych zadań to słowa, których każdy pracodawca chciałby używać jak najczęściej wypowiadając się o swoich pracownikach. Słowa to jednak tylko słowa, dlatego też każdy właściciel firmy powinien szanować, a przede wszystkim pielęgnować dobre i pozytywne wzorce, prowadząc wśród swojej kadry działania CSR, mające na celu utrzymanie dobrych relacji w firmie.

– Część pracodawców, postrzega wewnętrzne działania CSR jak dodatkowe koszty – mówi Adam Kompowski, prezes zarządu Bonus Systems Polska, lidera przedpłaconych kart płatniczych. – Tego rodzaju wydatki należy jednak traktować jak inwestycję, która z biegiem czasu na pewno przyniesie spodziewane korzyści.

Nasuwa się jednak pytanie, w jaki sposób skutecznie wynagradzać pracowników za sumienne wykonywanie obowiązków. Teraz, zarówno pracodawcy i pracownikowi, przychodzą na myśl pieniądze, czyli np. dodatki i premie. Niestety, w tym wypadku musimy też się liczyć z fiskusem, który skrupulatnie odliczy nam należny podatek. Dlatego, obdarowując pracownika dodatkowymi pieniędzmi, damy prezent także Urzędowi Skarbowemu. Pytanie tylko za co?

Szukając dobrych i korzystnych rozwiązań, musimy cofnąć się ponad 20 lat wstecz, do czasów PRL, kiedy zakłady pracy fundowały swoim pracownikom paczki w postaci słodyczy czy legendarne talony do wykorzystania w Państwowych Domach Towarowych. Bazując na tych wspomnieniach, warto poszukać podobnych rozwiązań. Jednym z nich są przedpłacone karty płatnicze, które pracodawca, po wcześniejszym zasileniu gotówką, może wręczyć swoim pracownikom.

– Jedną z głównych zalet plastikowej karty są korzystne rozwiązania podatkowe które, w odróżnieniu od bonów, talonów czy premii, nie obciążają budżetu firmy – mówi Kompowski.

W lipcu 2009 roku w ramach pakietu antykryzysowego sejm przyjął nowelizację ustawy o podatku dochodowym. Ustawa objęła zwolnieniem od podatku świadczenia pieniężne finansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych do limitu 380 zł na pracownika. Regulacja nie dotyczy bonów i talonów, obejmuje jednak karty podarunkowe, czyli przedpłacone karty płatnicze. Dla przykładu, jeśli pracownicy otrzymają karty o wartości 380 zł, to na jednej karcie, w porównaniu z tradycyjną premią, firma zaoszczędzi 70,72 zł, a pracownik 81,16 zł. W przypadku firmy lub instytucji, która zatrudnia np. 200 pracowników, to ponad 16 tys. zł oszczędności. Za te pieniądze można np. kupić pięć wysokiej klasy laptopów.

Czy ustawodawcy przyświecała myśl, żeby pracodawcy częściej obdarowywali pracowników, których z kolei lepsze samopoczucie ma się przełożyć na skuteczniejszą walkę z kryzysem? Być może. W każdym razie należy pamiętać, że pracownik, który ma świadomość, że swoją pracę wykonuje dobrze, zasługuje na podarunek, np. kartę podarunkową.

Coś więcej niż zysk

aarendarskiKrajowa Izba Gospodarcza od dwudziestu lat stara się kształtować postawy właściwe dla gospodarki rynkowej. Pokazujemy przedsiębiorcom nie tylko to, jak poruszać się w warunkach silnej konkurencji rynkowej, tłumaczymy przepisy, uczymy technik marketingowych itd. Od początku transformacji gospodarczej zwracaliśmy uwagę, że działania firm powinny uwzględniać także aspekt etyczny. Nie tylko dlatego, że etyka w biznesie się opłaca. Etyczne działanie procentuje większym zaufaniem ze strony otoczenia, społecznego czy biznesowego. Z tego powodu Krajowa Izba Gospodarcza od lat aktywnie promuje odpowiedzialne i etyczne zachowania w biznesie. Prowadzimy edukację dotyczącą wartości i reguł postępowania, które kryją się pod pojęciem społecznej odpowiedzialności biznesu.

Pragnienie rozpowszechnienia tezy, iż postępowanie etyczne w biznesie może być opłacalne przyświecało idei zorganizowania afiliowanego przy Krajowej Izbie Gospodarczej programu promocyjnego „Przedsiębiorstwo Fair Play”. Wbrew powszechnym przekonaniom o trudności praktycznego połączenia etyki z biznesem, do programu corocznie zgłaszają się setki firm, których zaangażowanie świadczy o tym, że kwestia etyki w działalności biznesowej nie jest obca polskim przedsiębiorcom.

Doceniając liderów CSR staramy się pamiętać, że społeczna odpowiedzialność nie ogranicza się do zaangażowania w akcje charytatywne, sponsoring czy mecenat wydarzeń kulturalnych. Nie można mówić również o społecznej odpowiedzialności w przypadku jednorazowych akcji, nastawionych na efekt marketingowy. Jest to długofalowe i całościowe spojrzenie na działalność gospodarczą firmy, uwzględniające, oprócz kwestii społecznych, także aspekty środowiska naturalnego oraz etyki w codziennym prowadzeniu biznesu.

Wiele polskich firm może się pochwalić praktycznym wcielaniem elementów społecznej odpowiedzialności w życie. Często jednak ich starania i rzeczywiste osiągnięcia nie są zauważane. Ubolewamy także, że nie zawsze przekłada się to na polepszenie wizerunku przedsiębiorstw. Ale z drugiej strony, to dla nas wyzwanie – pokazywać, że przedsiębiorcom, wbrew wielu potocznym opiniom, zależy nie tylko na zysku, ale harmonijnym współdziałaniu z otoczeniem.

Realizacja tego wyzwania byłaby łatwiejsza gdyby państwo stosowało system zachęt dla firm odpowiedzialnych społecznie. Na razie to tylko pobożne życzenia. Mam nadzieję, ze nie potrzeba kolejnego kryzysu, aby to zrozumieć.

Krajowa Izba Gospodarcza od 1990 roku działa na rzecz małych i średnich przedsiębiorców. Skupia ponad 140 samorządowych izb gospodarczych. Krajowa Izba Gospodarcza reprezentuje środowisko polskich przedsiębiorców w UE jako członek Stowarzyszenia Europejskich Izb Handlowo – Przemysłowych EUROCHAMBRES. Andrzej Arendarski, Prezes KIG obejmując na początku 2008 roku stanowisko Wiceprezesa EUROCHAMBRES umocnił pozycję Krajowej Izby Gospodarczej na arenie międzynarodowej.

Andrzej Arendarski, Prezes Krajowej Izby Gospodarczej, Wiceprezes Eurochambres.

Teraz Polska młodych

Teraz Polska_Krzysztof-Przybył-prezesIdea społecznej odpowiedzialność biznesu staje się w Polsce coraz bardziej znana i coraz większa liczba różnych podmiotów podejmuje działania z tego zakresu. Staje się to powoli częścią strategii działania na każdym polu aktywności organizacji czy przedsiębiorstwa – zarówno globalnym, jak i lokalnym, zewnętrznym i wewnętrznym. Wśród sporego grona instytucji, podejmujących działania służące społeczeństwu jest także Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego – organizator Konkursu „Teraz Polska”.

Chcieć to móc

PolsatWystarczyChcecŻółte słoneczko – logo Polsatu – większości osób kojarzy się zapewne z dobrą rozrywką i sporą dawką ciekawych informacji. Dla wielu dzieci oznacza jednak szansę na złagodzenie cierpień, których nie oszczędził im los. Słoneczko, będące również znakiem Fundacji Polsat, towarzyszy podejmowanym od kilkunastu lat akcjom charytatywnym, skierowanym do chorych dzieci i ich rodziców w całej Polsce. Nie mniej ważnym od wsparcia finansowego obszarem działań Fundacji jest edukacja w zakresie pomocy potrzebującym. Sztandarową inicjatywą w tym zakresie jest emitowany na kanale Polsat News program „Wystarczy Chcieć”.

„Parowozjada 2009” – święto zabytkowej kolei

Mirosław Szymański_prezes Fundacji Era ParowozówPara, żar, tłumy widzów oraz wielkie, potężne parowozy. Tak najkrócej można by scharakteryzować tegoroczną – już piątą edycję dorocznych pokazów zabytkowego taboru kolejowego – „Parowozjadę”, która odbyła się w dniach 5-6 września br. w skansenie w Chabówce (województwo małopolskie). Jednak w ciągu tego weekendu działo się o wiele więcej – zostały odkryte bowiem najskrytsze tajemnice świata parowozów. Organizatorami imprezy byli spółka PKP Cargo SA i Fundacja Era Parowozów.

Warto przeczytać