Bezpieczeństwo, kultura i sport

PolkomtelCSR to koncepcja budowy strategii przedsiębiorstwa, która uwzględnia nie tylko wynik finansowy firmy, ale też interes społeczny. Wiele osób, postrzegając społeczne działania firm i przedsiębiorstw, doszukuje się w nich ukrytych elementów marketingu. Trudno się z tym nie zgodzić, ponieważ pojęcia takie jak: CSR, promocja czy sponsoring, są jeszcze w naszym kraju stosowane jak zamienniki jednego i tego samego pojęcia. Jeśli jednak przyjrzymy się bliżej tym działaniom, znajdziemy znamienne różnice. Przykładem jest sposób działania firmy Polkomtel SA, operatora sieci komórkowej Plus.

Bezpieczeństwo

Jednym z wiodących działań CSR sieci Plus jest edukacja w zakresie poprawy bezpieczeństwa. Operator od ponad 10 lat wspiera technologicznie i finansowo ratowników wodnych (WOPR) i górskich (TOPR i GOPR). Dzięki współpracy Plusa i służb ratowniczych powstał też Zintegrowany System Ratownictwa, obsługujący specjalne numery ratunkowe.

System, jako pierwszy na świecie, wykorzystuje technologie GSM/UMTS/GPS. Przed jego uruchomieniem na niestrzeżonych kąpieliskach od wezwania pomocy do momentu zlokalizowania osoby, wzywającej pomoc, upływało 15-25 minut. Obecnie wystarcza od 1,5 do 3 minut.

W internecie, pod adresem www.601100110.pl, odpowiadającym numerowi ratunkowemu nad wodą znajdziemy też portal „Bezpiecznie nad wodą”, w którym zawarte są wszystkie informacje dotyczące podstawowych zasad bezpieczeństwa, jak również wiele cennych wskazówek dla rodziców. W najbliższym czasie, w sieci pojawi się też kolejny portal, pod adresem 601100300.pl, który z kolei odpowiada numerowi ratunkowemu w górach. Misja i przekaz portalu, będzie analogiczny do jego wodnego odpowiednika.

Pod koniec 2009 roku, Plus wspólnie z TOPR-em, zainstalował też, m.in. we wszystkich tatrzańskich schroniskach, dolnej i górnej stacji kolejki na Kasprowy, witrynach sklepów sportowych przy Krupówkach – System Informacji Wizualnej dla turystów, który na 42-calowych monitorach m.in. pokazuje aktualne warunki turystyczne, zagrożenia i komunikaty ratowników górskich.

Sport

Kolejnym działaniem Plusa w zakresie CSR jest wsparcie, którego od ponad 11 lat firma udziela polskiej siatkówce. – Nasza współpraca, może być odebrana jako zwykły sponsoring, jednak my traktujemy to zupełnie inaczej – mówi Dariusz Matuszak, dyrektor Biura Komunikacji Korporacyjnej Polkomtela.

Polkomtel wspiera Polski Związek Piłki Siatkowej od 1998 roku. W tym okresie wsparcie finansowe otrzymały reprezentacje wszystkich szczebli, rozgrywki ligowe, siatkówka plażowa oraz siatkówka niepełnosprawnych. Firma wspiera także ogólnopolskie turnieje młodzieżowe, prowadzi sponsoring lokalnych turniejów siatkarskich dziewcząt i chłopców oraz szkoli najmłodszych zawodników. Łączna wartość środków przekazanych w ciągu 11 lat trwania współpracy przekroczyła już 100 mln zł. W ubiegłym roku, firma zdobyła prestiżową Nagrodę Biznesu Sportowego DEMES, przyznaną w ramach VIII Międzynarodowych Dni Marketingu Sportowego, za działalność przyczyniającą się do rozwoju sportu, budującą jego pozytywny wizerunek.

Kultura

Polkomtel, duży nacisk kładzie też na rozwój kultury. Od wielu lat wspiera finansowo Muzeum Narodowe w Warszawie, jest też tytularnym sponsorem Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych – Plus Camerimage i alternatywnej imprezy skierowanej do młodych ludzi – Off Plus Camera. Dzięki wsparciu, jakie udziela Plus, każdego roku tysiące ludzi bawi się, podczas jednej z największych imprez jazzowych w kraju, na festiwalu Jazz na Starówce.

Kamil Ciepieńko