Kolej dobra na śpiew

Poznański zespół Impuls zaprezentował aranżację piosenki Maryli RodowiczKolej to nie tylko środek transportu, to styl życia – mówią jej miłośnicy. I mają w tym sporo racji. Dziś wizerunek polskiej kolei jest lepszy, niż jeszcze kilkanaście lat temu. To zasługa nie tylko modernizacji taboru i infrastruktury kolejowej, ale również społecznej aktywności firm z tej branży. Przykładem oryginalnej i cennej inicjatywy jest konkurs „Pociąg na scenę”, organizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Pierwsza edycja przedsięwzięcia, która odbyła się wiosną tego roku, spotkała się z ogromnym odzewem uczestników z całej Polski. Zyskała też bardzo ciepłe opinie osób związanych z kulturą i edukacją.

Eksperci biją na alarm

Edukacja muzyczna w polskiej szkole praktycznie nie istnieje – oceniają specjaliści. Jak mówił w zeszłym roku w rozmowie z Gazetą Wyborczą dr Aleksander Białkowski z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, „budujemy społeczeństwo muzycznych analfabetów”. Potwierdzają to wyniki badań, przeprowadzonych przez naukowców z tejże uczelni. Tylko dwie trzecie uczniów rozpoznało popularną melodię „Czerwone jabłuszko”, a reszta kojarzyła ją głównie z… melodią z telewizyjnej reklamy oleju. Aż 40 procent starszych uczniów podstawówek nie ma pojęcia, że Chopin urodził się w Żelazowej Woli.

– Takie przedmioty, jak muzyka czy plastyka są w szkołach podstawowych traktowane po macoszemu. Są też notorycznie niedofinansowane – uważa dr Krzysztof Różycki, specjalista od pedagogiki. – Tymczasem lekceważenie roli wychowania muzycznego i plastycznego u dzieci jest karygodnym zaniedbaniem. Nie mówię nawet o marnowaniu potencjalnych talentów, ale o roli, jaką te przedmioty odgrywają w ogólnej edukacji kilku- i nastolatków.

Zdaniem Różyckiego, lukę w edukacji w pewnej części mogą wypełnić zewnętrzne, pozaszkolne inicjatywy, organizowane często z inicjatywy samorządów lub poszczególnych firm i instytucji.
– Jest to szczególnie ważne w przypadku dzieci z mniejszych miast i miejscowości, których szanse, by przebić się ze zdolnościami i zamiłowaniami muzycznymi, bywają bardzo ograniczone – dodaje Różycki.

Trudny wybór wśród talentów

Właśnie do dzieciaków z takich miejscowości – choć nie tylko – adresowana jest inicjatywa PKP PLK, konkurs „Pociąg na scenę”. Mogą w nim uczestniczyć dzieci ze szkół podstawowych z całego kraju, prezentujące piosenki o tematyce kolejowej. Choć wydawałoby się, że tego rodzaju inicjatywa może liczyć na dość wąskie grono zainteresowanych osób, to odzew był naprawdę spory.

Pierwszy etap – eliminacje regionalne – prowadzone były od 19 kwietnia 2010 r. w sześciu miastach: Warszawie, Gdańsku, Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Poznaniu. Mogli w nich spróbować swoich sił uczniowie w wieku 7-13 lat. Po pierwszym etapie najlepsi uczestnicy zmierzyli się 13 czerwca w finale w stolicy, w Teatrze Ateneum. Do finału zakwalifikowało się ośmiu solistów, pięć zespołów i dwa chóry.
– Przyznanie pierwszego miejsca podczas eliminacji nie było łatwe. Dzieciaki włożyły w swoje występy wiele talentu i serca. W finale spotkali się najlepsi. Poziom osób i zespołów startujących w konkursie był naprawdę wysoki. Idea konkursu na pewno się sprawdziła – mówiła po zakończeniu konkursu Katarzyna Gawlik-Tarnowska, dyrektor Biura Informacji i Promocji PKP PLK.

Najlepsi z najlepszych w Teatrze Ateneum

Pierwsze miejsce w kategorii solistów zdobyła Julia Kuszkowska (ZS nr 1, Iłowo-Osada), wykonująca piosenkę „Wyruszamy w świat”. Na drugim miejscu uplasowała się inna wykonawczyni tego samego utworu – Patrycja Szlas (SP nr 9, Wejherowo). Trzecie miejsce przypadło Agacie Kaczmarskiej (SP im. Szarych Szeregów, Strzelce), startującej z piosenką „Kolejowy sen”.

W kategorii zespół zwycięzcą okazał się „Impuls” (Grupa ART.ERATO przy Domu Kultury „Orle Gniazdo” w Poznaniu), wykonujący piosenkę “Remedium” z repertuaru Maryli Rodowicz. Drugie miejsce przyznano zespołowi „Siódemeczki” (SP w Rudnej) za wykonanie utworu „Wyruszamy w świat”. Trzecia lokata przypadła duetowi w składzie Zuzanna Kępa i Żaklina Dudek za piosenkę “Wesoły pociąg” (Zespół szkolno-przedszkolny w Lgocie Małej).

Spośród dwóch chórów, które zmierzyły się w finale, pierwsze miejsce zajął chór ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Polkowicach za wykonanie piosenki “Pociąg”. Drugie miejsce przyznano chórowi „Optymistyczne dzieciaki” (SP im. M. Kopernika w Bralinie), który zaprezentował piosenkę z repertuaru Krzysztofa Krawczyka pt. „Pospieszny pociąg ósma dwie”.

Jak podkreślają przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych, już teraz zaczynają przygotowania do przyszłorocznej, drugiej edycji konkursu. Na pewno zainteresowanie będzie równie duże!

Radosław Konieczny