Żółte słoneczko – logo Polsatu – większości osób kojarzy się zapewne z dobrą rozrywką i sporą dawką ciekawych informacji. Dla wielu dzieci oznacza jednak szansę na złagodzenie cierpień, których nie oszczędził im los. Słoneczko, będące również znakiem Fundacji Polsat, towarzyszy podejmowanym od kilkunastu lat akcjom charytatywnym, skierowanym do chorych dzieci i ich rodziców w całej Polsce. Nie mniej ważnym od wsparcia finansowego obszarem działań Fundacji jest edukacja w zakresie pomocy potrzebującym. Sztandarową inicjatywą w tym zakresie jest emitowany na kanale Polsat News program „Wystarczy Chcieć”.
„Wystarczy chcieć” – to motto Fundacji Polsat, w pełni oddające filozofię jej działania. Wystarczy chcieć, by pomóc tym, których dzieciństwo upływa pod znakiem choroby, a często walki o życie. Nie trzeba być milionerem, ani właścicielem wielkiej firmy – pomóc może każdy z nas. W każdą niedzielę, o 9.40 tysiące telewidzów zasiadają przed odbiornikami, by nauczyć się, jak można pomóc. Ilu z nich dzięki programowi zmienia na lepsze czyjeś życie? Trudno to policzyć, ale warto pamiętać o maksymie: „Kto ratuje jedno życie – jakby cały świat ratował”.
Dwanaście lat pomocy
Można za to ująć w cyfry skalę pomocy, udzielonej przez Fundację Polsat w ciągu 12 lat istnienia. To niemal 10 tysięcy małych pacjentów, objętych pomocą Fundacji i prawie tysiąc szpitali oraz ośrodków medycznych w całym kraju, wyremontowanych lub wyposażonych w nowoczesny sprzęt. Dotąd na cele statutowe Fundacja przekazała 131,5 mln zł, pozyskanych z ogólnopolskich kampanii, darowizn i dotacji od firm i osób fizycznych.
Wśród kampanii prowadzonych przez Fundację Polsat – także wspólnie z innymi partnerami – bardzo znana jest akcja „Podaruj Dzieciom Słońce”, realizowana wspólnie z Procter&Gamble. Ruszyła już jedenasta jej edycja. Dochód z kampanii – dotąd to w sumie około 45 mln zł – przeznaczany jest na rozwiązywanie konkretnych problemów polskich placówek pediatrycznych. Fundacja sprawuje też patronat nad programem „Prosto do Europy”, obejmującym badania przesiewowe oraz działania profilaktyczno-terapeutyczne zmierzające do zahamowania procesu powstawania wad postawy u dzieci. Razem z Fundacją Przyjaciółka prowadzony jest od dwóch lat ogólnopolski program społeczny „Rodzina – Dom Budowany Miłością”. Jego celem jest wspieranie rodzinnych form opieki zastępczej, poprzez pomoc samorządom, które tworzą i realizują plan tworzenia systemowych rozwiązań w zakresie opieki nad rodziną.
Promowanie dobrej woli
Od początku istnienia Fundacja przekonuje, że warto otworzyć nie tylko portfele, ale i serca. Skuteczna pomoc nie jest bowiem trudna. Jeśli umie się do tego przekonać, to nagle okazuje się, że w społeczeństwie często oskarżanym o znieczulicę znajduje się wiele ludzi dobrej woli.
Elementem takiej zachęty są programy telewizyjne, realizowane pod auspicjami Fundacji Polsat. Na kanale Polsat Cafe można obejrzeć program „Na zdrowie”, prowadzony przez znaną aktorkę Grażynę Wolszczak. To audycja propagująca zdrowy tryb życia. Zaproszeni goście radzą, jak się prawidłowo odżywiać, jak dbać o profilaktykę zdrowotną i prowadzić zdrowy tryb życia. Inny charakter ma wspomniany już program „Wystarczy Chcieć”, emitowany na kanale Polsat News. Jest nadawany na żywo w niedzielne przedpołudnie. To dzieło dziennikarki Moniki Zalewskiej, która wraz z gośćmi omawia w każdym odcinku inny istotny problem dotyczący leczenia dzieci i systemu zdrowotnego w Polsce.
Co ważne, program nie zawęża się jedynie dom informowania o działaniach Fundacji Polsat. Jego twórcy chętnie informują o projektach realizowanych przez inne organizacje społeczne czy po prostu grupy ludzi dobrej woli. Celem nadrzędnym „Wystarczy Chcieć” jest bowiem, jak podkreślają przedstawiciele Fundacji, walka o dobro i zdrowie najmłodszych oraz edukacja społeczeństwa w tym zakresie.
Świadomość też jest ważna
Zdaniem specjalistów, program oparty na dobrym pomyśle i odpowiednio realizowany może mieć siłę oddziaływania nie mniejszą od szeroko zakrojonych kampanii społecznych.
– Regularnie nadawany program skupia wokół siebie rzeszę stałych odbiorców – mówi dr Krzysztof Wolf, socjolog. – Oczywiście nie oznacza to, że 90 procent ludzi, którzy uważają takie audycje za ważne i potrzebne, włączą się od razu w jakieś działania charytatywne czy w pomoc potrzebującym. Bardzo ważne jest już to, że mają świadomość tego, iż taka pomoc jest niezbędna. Jeśli sami nie mają czasu ani możliwości, by pomagać, to przynajmniej przekażą te ideały swoim bliskim, rodzinie, dzieciom.
I jest to zauważane. Autorka programu, Monika Zalewska, otrzymała w tym roku Nagrodę im. św. Ludwika za promowanie edukacji zdrowotnej i społecznej w zakresie onkologii dziecięcej.
Radosław Konieczny