Accor był pierwszą grupą hotelarską, która w 1985 roku założyła własne centrum szkoleniowe podnoszące kwalifikacje pracowników. Grupa Orbis, której partnerem strategicznym jest Accor, wykorzystuje te doświadczenia i uruchamia w Warszawie kolejną filię szkoleniową.
Grupa Orbis oraz Grupa Accor podejmując działania w zakresie Corporate Social Reponsibility (CSR) starają się pogodzić cele biznesowe z celami społecznymi. Przykładem takiego działania jest program stażowy „Accordeon samodzielności”, skierowany do młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym. Dzięki wsparciu, młodzi ludzie mają możliwość odbycia staży i zdobycia pracy, a pracodawca zdobywa młodych, zaangażowanych pracowników. Obie strony wygrywają.
Nie inaczej jest w przypadku projektu Akademia Accor. Wysoka jakość usług świadczonych przez firmy z branży HoReCa (hotele, restauracje, catering) zależy przede wszystkim od odpowiednio wyszkolonych i zmotywowanych kadr. Dlatego w tej branży szkolenia są tak ważne: kompetencje pracowników przekładają się na wrażenia jakie gość wyniesie z pobytu w hotelu. Właśnie dlatego już w 1985 r. Accor założył własne centrum szkoleniowe.
Warszawa wyróżniona
Akademia Accor jest obecna na całym świecie poprzez swoją sieć 17 jednostek szkoleniowych, które działają w Agadirze, Auckland, Bangkoku, Budapeszcie, Brukseli, Carrolton, Dubaju, Evry, Londynie, Madrycie, Mediolanie, Monachium, Quebeku, Sao Paulo, Schipholu, Szanghaju i Sydney. Jak widać, decyzja o otwarciu filii Akademii Accor w Warszawie jest niezwykle prestiżowym wyróżnieniem. Będzie to 18. oddział akademii na świecie, wśród 92 krajów, w których obecna jest firma Accor. Otwarcie warszawskiego oddziału planowane jest na czerwiec 2013 roku.
Każdego roku w Akademii Accor na całym świecie uczy się 145 tysięcy pracowników. W 2011 roku stanowiło to 435 tysięcy godzin szkolenia, czyli średnio 3 dni na pracownika. Rocznie firma inwestuje w szkolenia 45 mln euro. Skala tego przedsięwzięcia pokazuje, jak ważne miejsce w strategii Grupy Accor zajmuje szkolenie pracowników.
Akademia Accor to nie tylko wiedza techniczna dotycząca obowiązków na danym stanowisku, ale także wzmacnianie kultury przedsiębiorstwa oraz miejsce nauczania i wymiany dobrych praktyk. Odbywające się w ramach Akademii szkolenia skierowane są nie tylko do pracowników Grupy Accor, ale również dla osób pracujących w strukturach jej partnerów, np. franczyzobiorców. To kolejny dowód na to, że partnerzy firmy Accor otrzymują bardzo duże wsparcie od franczyzodawcy. W ramach wdrażanej strategii asset light, coraz więcej hoteli prowadzonych pod markami należącymi do Accor będzie prowadzonych przez franczyzobiorców. Przeszkolenie pracowników wszystkich hoteli w ramach Akademii Accor, daje gwarancję wysokiej jakości oraz jednorodności świadczonych usług.
Innowacyjne szkolenia zawodowe
Akademia Accor proponuje szkolenia w ponad stu zawodach związanych z hotelarstwem: od recepcjonisty po kucharza poprzez revenue management, i to niezależnie od sposobu zarządzania stosowanego w poszczególnych hotelach. Akademia Accor proponuje różnorodne typy szkoleń mieszanych, zgrupowane pod nazwą „Blended learning”, z modułami samoszkolenia, wirtualnymi zajęciami i dostępem do „gorących linii” (hotlines), oferujących specjalistyczne programy szkoleniowe. E-learning, do którego inni dopiero się przymierzają, w Akademii Accor jest już faktem. Zastosowanie nowoczesnych narzędzi pozwala na szybsze i bardziej skuteczne przekazywanie wiedzy – dzisiejsi, zwłaszcza młodzi pracownicy przyswajają wiedzę nie tylko z książek, ale również z internetu. Nowoczesny program nauczania, musi odpowiadać na te potrzeby.
Szkolenia na miarę – również w Polsce
Aby przygotować odpowiednią kadrę menadżerską, od 2010 roku, Grupa Hotelowa Orbis we współpracy z Uniwersytetem Łódzkim prowadzi również studia podyplomowe pod nazwą „Top Talent Hotel Management Progarm” dla najbardziej obiecujących pracowników. A w 2012 roku, we współpracy z Akademią Accor w Budapeszcie uruchomiony został „Talent Development Program” wspierający młodych kierowników.
Utworzenie w Polsce Akademii Accor będzie kolejnym krokiem w przygotowywaniu i szkoleniu pracowników w Grupie Hotelowej Orbis. Obecnie szkolenia przechodni 2,9 tys. pracowników rocznie, a skala wydatków na ten cel sięga blisko 5 mln zł.
Witold Kołodziej