Zielona transformacja ESG dla sektora MŚP. Oto siedem kroków

W implementację standardów ESG i transformację energetyczną w perspektywie najbliższych 2-5 lat będą włączeni przedsiębiorcy niezależnie od profilu działalności i skali biznesu.

Wykorzystywanie OZE do pokrywania energetycznych potrzeb przedsiębiorców nie zawsze zapewni im pełną realizację strategii ESG, jednak bez OZE pełna realizacja strategii ESG nie jest w ogóle możliwa – mówi wiceprezes zarządu Reo.pl Grzegorz Tomasik. Wiele przedsiębiorstw, które dziś korzysta z zielonej energii lub też ją wytwarza, nadal jest daleko od kompleksowego podejścia do ESG i pełnego zrozumienia istoty zmiany, jaka czeka cały biznes.

ZOBACZ, CO NOWEGO W MAGAZYNIE RAPORT ESG

W implementację standardów ESG i transformację energetyczną w perspektywie najbliższych 2-5 lat będą włączeni przedsiębiorcy niezależnie od profilu działalności i skali biznesu. To ważne, by sektor MŚP nie widział w ESG regulacji skierowanych wyłącznie do największych korporacji bądź zmian, które nadejdą w bliżej nieokreślonej przyszłości.

Zielona transformacja – zaklęcie czy realny cel?

Dużo się o tym mówi. A tak naprawdę czym jest zielona transformacja? Zielona transformacja to praca na rzecz wykorzystywania odnawialnych źródeł do produkcji energii. Te odnawialne źródła energii to m.in.: energia słoneczna, energia z wiatru, wody, wodoru, biomasy.

Raportowanie ESG. Kiedy? Kto?

Proces wdrażania strategii ESG należy traktować jako system naczyń połączonych – mówi Grzegorz Tomasik z Reo.pl. Oczywiście, na pierwszej linii są regulacje dotyczące największych graczy. Raporty za 2024 rok w roku kolejnym składać będą firmy zatrudniające ponad 500 pracowników i spółki giełdowe. W roku 2025 – firmy zatrudniające ponad 250 pracowników. Sektor MŚP – formalnie „dopiero” w 2027, ale naczynia połączone zadziałają znacznie wcześniej.

Prowadząc mały czy średni biznes, przedsiębiorca powinien mieć świadomość, że już za chwilę nie będziemy stawiać pytania: „Czy firma X chce ze mną współpracować?” tylko „Czy firma X może ze mną współpracować?” – podkreśla Grzegorz Tomasik. To wymaga zmiany myślenia o biznesie, jego wpływie na ekosystem i o tym, że nie tylko cena i „tradycyjne parametry biznesowe” się liczą. Teraz równie ważna pod kątem rozpatrywania atrakcyjności danego kontrahenta staje się jego efektywność energetyczna, korzystanie z zielonych źródeł energii, czy też inne inicjatywny podejmowane na rzecz zrównoważonego rozwoju.

Zdaniem ekspertów Reo.pl, pierwszej w Polsce platformy handlu wyłącznie zieloną energią dla biznesu, zmiany związane z ESG to słuszny kierunek.

TYLKO U NAS: Kompendium wiedzy o Diversity and Inclusion

Jakie kroki może podjąć dziś przedsiębiorca z sektora MŚP, aby ta zmiana nie była zaskoczeniem?

1. Przeprowadź niezależny audyt energetyczny wraz z oceną wpływu środowiskowego

  • Odpowiedz na pytanie, w których obszarach Twoja firma emituje najwięcej gazów cieplarnianych, gdzie następuje zużycie największych ilości wody, generowanie odpadów etc. Zdefiniuj problem i wyzwanie.
  • Inwestuj w technologie i rozwiązania, które ograniczają emisję.

2. Określ cele środowiskowe w swojej firmie

  • Co jest dla Was priorytetem? Redukcja emisji CO2, zwiększenie efektywności energetycznej, a może intensyfikacja praktyk zero waste w biurze?

3. Opracuj politykę środowiskową

  • Projekt redukcji wpływu na środowisko i zobowiązania wobec dbałości o zrównoważony rozwój muszą stać się integralnym elementem strategii firmy.

4. Zaangażuj w projekt pracowników – to oni tworzą każdy biznes

POLECAMY: Jak zwalczyć stereotypy dotyczące płci?

5. Inwestuj w OZE

  • To może być Twój projekt długoterminowy, ale włączenie energii z odnawialnych źródeł do bilansu firmy sprawia, że stajesz się częścią zielonej transformacji energetycznej. To kwintesencja wdrażania strategii ESG.
  • Sprawdzaj, czy masz do czynienia w 100% z zieloną energią, a nie energią „pokolorowaną certyfikatami”.

6. Uważnie dobieraj partnerów

  • Dbaj o reputację firmy działającej na rzecz zrównoważonego rozwoju.
  • Nie wybieraj kontrahentów o odmiennym podejściu do kwestii środowiskowych.

POLECAMY: Anna Czartoryska-Niemczycka pomaga zrozumieć pojęcie “zero waste”

7. Raportuj.

  • Small steps to m.in. tworzenie cząstkowych raportów z postępów wdrożeń.
  • Dzięki nim trzymasz rękę na pulsie, a raportowanie niefinansowe przestaje mieć tajemnice.

Dzięki wdrożeniu m.in. tych zasad, przedsiębiorcy – szczególnie ci z sektora MŚP, mogą z większą pewnością i spokojem podejść do tematu ESG (rozpatrujemy w tym materiale obszar „E-environmental”). Zmiany nieuniknione, ale potrzebne, chroniące zasoby naturalne – to proces, który nie wydarzy się w miesiąc. Właśnie dlatego do tematu warto podejść z odpowiednim wyprzedzeniem i już teraz zadbać o swoje interesy tak, by zbudować przewagę konkurencyjną. Wdrożenie strategii ESG w najbliższych latach z pewnością będzie mieć na nią bardzo duży wpływ.

Zobacz też:

UWAGA: Masz sprawę? Napisz do nas. Zapraszamy!

Facebook Raport CSR

LinkedIn Raport CSR