Wagony COMBO dla PKP Intercity

Materiał został przygotowany dzięki wsparciu partnera - firmy Track Tec, czołowego europejskiego producenta materiałów do budowy nawierzchni kolejowej.

Pomimo zakupu wielu dalekobieżnych elektrycznych zespołów trakcyjnych PKP Intercity nie rezygnuje też ze składów wagonowych. Aby jednak dostosować stare wagony do nowoczesnych standardów, w tym z ułatwieniami dla niepełnosprawnych, podjęto program ich modernizacji do standardu zwanego COMBO. W tym momencie PKP Intercity ma mieć 155 wagonów tego typu, część z nich jest już w eksploatacji.

Program modernizacji starszych wagonów klasy 2 typów 111A i 141A do wersji COMBO (początkowo używano nazwę COMBI) podjęto już w 2015 r. Chodziło o to, by wagony te dostosować do różnych grup podróżnych, w tym rodziców z małymi dziećmi, niepełnosprawnych, podróżnych z rowerami i dużym bagażem, itp. Ponadto w zamyśle było też podniesienie standardu podróży, m.in. przez uruchomienie w wagonach bezpłatnego WiFi, zamontowanie automatów z napojami i przekąskami, no i oczywiście zastosowanie dwóch toalet z udogodnieniami dla niepełnosprawnych, pracujących w obiegu zamkniętym (ekologiczne). Są to więc wagony z miejscami do siedzenia w układzie przedziałowym, z wydzielonymi przedziałami dla matki z dzieckiem, z przedziałem dla osób niepełnosprawnych, z miejscami do przewozu rowerów i z maszyną wendingową. Z wagonów w trakcie remontów połączonych z modernizacją demontowane są wszystkie agregaty i osprzęt, a co najważniejsze wymieniane są też wózki na nowe, dostosowane do poruszania się z prędkością 160 km/h. Prędkość 160 km/h powoli staje się standardem na magistralnych szlakach kolejowych w całej Polsce, dlatego dla pociągów dalekobieżnych wydaje się być koniecznością.

W każdym z nowych wagonów jest przedział dla niepełnosprawnych z czterema składanymi siedzeniami, które po złożeniu pozwalają na przypięcie wózka inwalidzkiego. Przedziały mają automatycznie zamykane drzwi, z systemem zapobiegania zablokowania podróżnego w drzwiach. We wszystkich przedziałach pasażerowie będą mieli gniazdka elektryczne 230V przy każdym siedzeniu, rolety w oknach, półkę bagażową, lustro, dwa 4-litrowe lub cztery 2-litrowe kosze oraz monitor systemu informacji pasażerskiej z dostosowaną wielkością liter.

Wagon będzie też dostosowany do podróży rodzin z małymi dziećmi. Znajdą się w nim dwa przedziały rodzinne z miejscem dla łącznie 12 osób. W każdym przedziale znajdzie się 6 rozkładanych pełnowymiarowych foteli z rozkładanymi podłokietnikami i siedziskiem blokowanym w pozycji rozłożonej. Fotele muszą być tak zabudowane, aby przy rozłożeniu siedziska stanowiły jedną kanapę do siedzenia lub leżenia.

W strefie bezprzedziałowej dla podróżnych znajdzie się 20 foteli. Właśnie z powodu części przedziałowej i bezprzedziałowej wagony nazwano COMBO. Zastosowane fotele zgodnie z wymaganiami, są: „wygodne, ergonomiczne oraz stwarzają poczucie wydzielenia indywidualnej przestrzeni”.

W przedsionku znajdują się zintegrowane składane półki na większy bagaż z wieszakami na rowery i narty – razem co najmniej 6 miejsc. Konstrukcja wieszaków umożliwia składanie ich tak aby możliwe było opuszczenie półki bagażowej. Półki oraz wieszaki zabezpieczone zostały linką stalową w oplocie z zamkiem szyfrowym posiadającym możliwość resetowania kodu przez podróżnego (podróżny ma możliwość wybrania dowolnego kodu) oraz kluczem dla obsługi na wypadek awaryjnego otwarcia zabezpieczenia. W całym wagonie zastosowane zostanie LED-owe oświetlenie o ciepłej barwie.

Po wykonaniu 50 pierwszych wagonów COMBO w drodze modernizacji wagonów 2-klasy, firmie zlecono firmie H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych tuż przed Świętami, 22 grudnia 2023 r. To zwiększy liczbę takich wagonów do 110. Ponieważ tym razem modernizowane mają być wagony 1-klasy typu 112A, nowe wagony będą się różnić mniejszą (o jedno) liczbą okien od poprzednio modernizowanych wagonów 2-klasy. Jednocześnie jednak kolejne 45 wagonów 112A ma zostać zmodernizowanych do standardu COMBO przez należącą do PKP Intercity spółkę PKP Intercity Remtrak, zajmującą się remontami i utrzymaniem pojazdów trakcyjnych przewoźnika.

W międzyczasie, w kwietniu 2021 r., PKP Intercity odebrały pierwsze cztery z 60 modernizowanych wagonów do standardu COMBO. Wykonawcą tych pierwszych wagonów było Konsorcjum Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz i Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego Mińsk Mazowiecki. Stopniowo dostarczane są kolejne wagony tego typu. Zakłada się, że w każdym pociągu znajdzie się co najmniej jeden wagon tego typu, z czasem ich liczba będzie rosnąć, choć zachowane będą też wagony tradycyjne.

Michał Fiszer