Prawdopodobnie przeważająca większość społeczeństwa potrafi wkręcić żarówkę, skorzystać z samoobsługowego ksera czy też sprawdzić w internecie repertuar lokalnych kin. Ale co zrobić, gdy jesteśmy świadkami wypadku, a na naszych oczach doszło do zdarzenia, w którym poszkodowani są nasi bliscy? Oczywiście, musimy jak najszybciej wezwać pomoc, powiadomić policję, pogotowie lub straż pożarną. Zazwyczaj do ich przyjazdu minie jednak kilka, a nawet kilkanaście minut. Jak się wtedy zachować, co robić w takiej sytuacji?
– Edukacja w zakresie poprawy bezpieczeństwa powinna być kluczowym elementem działań prospołecznych największych firm niezależnie od branży, którą reprezentują – mówi Łukasz Krzeski, kierownik Działu Promocji i Public Relations Polkomtel SA, operatora sieci Plus. – Od wielu lat angażujemy się w podobne działania – dodaje Krzeski.
Polkomtel jako jedyny wśród polskich operatorów komórkowych wykorzystał technologię i branżę telekomunikacyjną, w której świadczy swoje usługi, aby propagować wśród posiadaczy telefonów komórkowych podstawową wiedzę z zakresu ratownictwa. Specjalna aplikacja „Pierwsza Pomoc”, przygotowana przez Plusa, która podczas ostatniego finału Wielkiej Orkiestry Świąteczne Pomocy była dostępna dzięki łączu Bluetooth i stronie internetowej sieci Plus dla każdego użytkownika komórki niezależnie od sieci, została wyróżniona przez redakcję Gazety Finansowej w III edycji Raportu CSR.
Aplikacja „Pierwsza Pomoc”, to podstawowa informacja z zakresu ratownictwa przedstawiona w postaci krótkich tekstów wraz z prostymi ilustracjami. Dzięki niej, w każdej sytuacji można dowiedzieć się, jak reagować przy oparzeniu, zakrztuszeniu, krwotoku, utracie przytomności czy urazach kręgosłupa i innych tego typu niebezpiecznych sytuacjach. Prosta i przyjazna forma aplikacji, pozwala też efektywnie wykorzystać czas, spędzony np. w autobusie, tramwaju czy w kolejce do lekarza.
Jednak sama świadomość, że podobna wiedza jest niezbędna, to nie wszystko. Najważniejsze, aby znaleźć jak najprostsze i skuteczne możliwości przekazania tej wiedzy innym, np. za pomocą telefonu komórkowego. Szybki dostęp do informacji, jak udzielić pierwszej pomocy, często decyduje o uratowaniu czyjegoś życia. Szczególnie, gdy liczą się sekundy. Dodatkowo mając taką wiedzę czujemy się o wiele bezpieczniej.
– Za tym, że nasza aplikacja została wyróżniona w III edycji raportu społecznej Odpowiedzialności Biznesu, przemawiają przede wszystkim liczby – mówi przedstawiciel Polkomtel SA – W czasie tegorocznego finału Wielkiej Orkiestry aplikacja została ściągnięta kilkanaście tysięcy razy. Dzięki temu wiemy, że w dużej mierze przyczynimy się do poprawy bezpieczeństwa. A to jest najważniejsze.
W największych polskich miastach podczas koncertów specjalne pluszowe apteczki Plusa zachęcały uczestników finału do darmowego pobrania aplikacji ,,Pierwsza Pomoc”. Każda z nich posiadała specjalny przenośny terminal Bluetooth. Jak przekonują przedstawiciele Plusa, idea niesienia pierwszej pomocy oraz aplikacja ,,Pierwsza Pomoc” będą promowane przez cały rok. – To na pewno nie była jednorazowa akcja – dodają.
Plus od wielu lat aktywnie angażuje się w pomoc przy organizacji finału WOŚP. Podobnie jak w latach ubiegłych, również w tym roku licytację podczas Finału wsparło 100 konsultantów/wolontariuszy Plusa, którzy obsługiwali infolinię aukcji telewizyjnej. Plus zapewnił organizatorom także wsparcie technologiczne. Podczas tegorocznej licytacji, Plus przekazał m.in. koszulkę siatkarskiej reprezentacji Polski oraz piłkę do siatkówki z autografami zawodników. Na licytację przekazany został również unikatowy zestaw kolekcjonerski „Rarka Plusa”, zawierający: supertelefon, oryginalny strój z filmu reklamowego „5 Cięć” oraz grę madżong. Jak co roku, Plus udostępnił również swoim klientom specjalny numer, na który można przesyłać SMS-y zasilające konto WOŚP, za które operator nie pobierał żadnych opłat.
Kamil Ciepieńko