Uczniowie z całej Polski przyjechali do Centrum Nauki Kopernik w Warszawie, żeby podsumować pilotażową edycję programu Mistrzowie Kodowania. Celem projektu jest popularyzacja nauki programowania w szkołach podstawowych. Tylko przez trzy miesiące podstawy programowania w języku Scratch poznało ponad 1500 uczniów.
Mistrzowie Kodowania to projekt edukacyjny mający na celu upowszechnienie w Polsce nauki.programowania. Obejmuje uczniów klas 4-6 ze szkół podstawowych. W ramach zajęć dzieci uczą się programowania w intuicyjnym języku Scratch. Udział w programie jest bezpłatny.
Dzisiejsi uczniowie szkół podstawowych będą w przyszłości wykonywać takie zawody, o których istnieniu dzisiaj nie mamy jeszcze wyobrażenia. Jedno, co wiemy, to że będą opierały się właśnie na technologii i informacji – mówi Blanka Fijołek, CSR Manager Samsung Electronics Polska – Mistrzowie Kodowania to program, który ma wprowadzić polską edukację w przyszłość. Chcemy pomóc nauczycielom w oswojeniu nowoczesnych technologii i dać im narzędzia do przekazania wiedzy o nich uczniom.
Program Mistrzowie Kodowania realizuje Samsung Electronics Polska we współpracy z Centrum Edukacji Obywatelskiej, Ośrodkiem Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie oraz Stowarzyszeniem „Rodzice w Edukacji”. W jego pilotażowej edycji, trwającej od października 2013 roku, udział wzięły 34 szkoły podstawowe z całej Polski. 73 nauczycieli różnych specjalizacji, którzy spotkali się na szkoleniu w Warszawie, połączyła pasja i odwaga w sięganiu po nowe technologie.
W dzisiejszych czasach często mówi się, że programowanie to trzeci język. Projekt “Mistrzowie Kodowania” uczy programowania nie tylko dzieci, ale też nas dorosłych, nauczycieli – mówi Agnieszka Szymańska, nauczycielka ze Szkoły Podstawowej w Jedlance, która uczestniczyła w edycji pilotażowej – Świat tak szybko się zmienia, że nie jesteśmy w stanie powiedzieć, co stanie się za miesiąc. Niejednokrotnie nasi wychowankowie będą w przyszłości wykonywali zawody, które będą opierały się właśnie na programowaniu. Dlaczego nie mielibyśmy ułatwić im startu? Chcąc nauczyć dzieci czytania, uczę ich najpierw alfabetu, a ten projekt to takie swego rodzaju abecadło programowania.
To dzięki zaangażowaniu nauczycieli biorących udział w programie w polskich szkołach odbyło się już ponad 1300 godzin lekcji programowania. Inicjatywa zebrała bardzo pozytywne recenzje zarówno środowisk nauczycielskich, jak i przedstawicieli władz lokalnych i państwowych, uzyskując prestiżowe patronaty honorowe Ministra Edukacji Narodowej, Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji i Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Do udziału w kolejnej edycji, której start przewidziany jest na marzec 2014 roku, zgłosiło się ponad 100 szkół z całego kraju.
Języki programistyczne nie są już dziś domeną informatyków, a narzędziem, które pozwala rozwijać myślenie kreatywne, doskonalić umiejętności analityczne, nadążać za postępem techniki i świadomie korzystać z jego owoców. Lista korzyści, jakie daje nauka programowania, jest bardzo długa. Pozwala ona lepiej zrozumieć i wykorzystać nowoczesne rozwiązania techniczne, sprawia, że uczeń jest nie tylko biernym odbiorcą szeroko rozumianej kultury informacyjno-komunikacyjnej, ale potrafi wykorzystywać technologię dla realizacji własnych celów. W nowoczesnym społeczeństwie brak podstawowego zrozumienia zasad działania komputerów jest niczym analfabetyzm, nie pozwala w pełni korzystać w doświadczeń współczesności. Programowanie sprzyja więc nie tylko rozwojowi intelektualnemu i kreatywności dzieci, a także – w dalszej perspektywie – może ułatwić im znalezienie dobrej pracy w różnych, niekoniecznie związanych z informatyką, sektorach.
Źródło: Samsung