Maciej Chojnowski: Nie ma miejsca na jakąś inwazję maszyn

Myślę, że nie ma miejsca na jakąś inwazję maszyn czy na to, że raptem sztuczna inteligencja zdobędzie jakąś samodzielność i zdominuje ludzi – ocenia Maciej Chojnowski, Współtwórca i Dyrektor programowy Centrum Etyki Technologii Instytutu Humanites, Członek grupy roboczej ds. AI w KPRM.

“Ludzie na co dzień zajmujący się etyką sztucznej inteligencji są zdecydowanie bardziej przyziemnymi w swoich diagnozach niż zwykli obywatele i myślę, że nie ma miejsca na jakąś inwazję maszyn czy na to, że raptem sztuczna inteligencja zdobędzie jakąś samodzielność i zdominuje ludzi.

To są scenariusze znacznie rzadziej podzielane przez większość etyków. Natomiast diagnozowane są problemy społeczne, polityczne typu, na przykład dezinformację, do której sztuczna inteligencja może się przyczynić.

Nie chodzi o to, że ona sama będzie dezinformować, tylko może zostać po prostu wykorzystana przez człowieka. Podobnie jest z kwestią inwigilacji na masową skalę czy kwestia tzw. deepfakeów” – zauważa Maciej Chojnowski.

Rozmowa odbyła się w trakcie III Kongresu ESG w Warszawie, który odbył się 31 stycznia 2024 r. Pytania zadawał red. nacz. portalu raportcsr.pl Tomasz Dereszyński.

Ciekawy głos w dyskusji o ESG Tomasza Wróblewskiego, szefa Warsaw Enterprise Institute

Rozmowa odbyła się w trakcie III Kongresu ESG w Warszawie, który odbył się 31 stycznia 2024 r. Pytania zadawał red. nacz. portalu raportcsr.pl Tomasz Dereszyński.

KLIKNIJ: Serwis poświęcony III Kongresowi ESG znajduje się pod tym linkiem

III Kongres ESG to platforma dialogu dla europejskich liderów zrównoważonego rozwoju – przedstawicieli administracji państwowej, świata biznesu, NGO, środowisk naukowych, ekspertów i mediów. Wątkiem przewodnim III Kongresu ESG – Liderzy Zrównoważonego Rozwoju – Europa były przemiany społeczne zachodzące w Europie i na rynku pracy. W centrum uwagi postawiliśmy sprawy społeczne, a więc „S” w ESG. To nie oznacza, że zapomnimy o „E” i „G, ale sprawy związane z ochroną środowiska i ładem korporacyjnym – analizowaliśmy przez pryzmat zmian społecznych.