Kolej na dalszy rozwój działań CSR

Rozmawiamy z Mariuszem Przybylskim, Dyrektorem Biura Promocji, Rzecznikiem Prasowym PKP CARGO S.A. w związku z otrzymaniem nagrody Najlepszego Menadżera Roku 2012 przez Łukasza Boronia, Prezesa Zarządu PKP CARGO SA, przyznawanej przez miesięcznik Home&Market. Patronem medialnym nagrody był m.in. RaportCSR.pl.

Jakie działania podejmuje PKP CARGO w zakresie CSR?

Kilka lat temu postawiliśmy zidentyfikować obszary, w których powinniśmy być aktywni chcąc prowadzić CSR. Podczas tej analizy okazało się, że przede wszystkim musimy wzmocnić komunikację i współpracę z naszymi współpracownikami. Przypomnę tylko, że PKP Cargo zatrudnia w całej Polsce około 24 tys. pracowników, stąd postawiliśmy na rozwój relacji z pracownikami.

W tej chwili projektów CSR-owych mamy już całkiem sporo. Ich opis zacznę od jednego z takich, które są zapewne szczególnie przyjemne dla pracowników, czyli udzielania matkom wracającym do pracy po urlopie macierzyńskim informacji o przysługujących im prawach. Są też realizowane projekty sprzyjające podnoszeniu jakości pracy, na przykład prowadzenia analizy poziomu stresu na poszczególnych stanowiskach pracy. Są projekty prozdrowotne, takie jak Firma Przyjazna Bieganiu. Tu wspieramy i sponsorujemy własną drużynę, którą tworzą pracownicy z różnych regionów Polski, biorący udział w imprezach sportowych, włącznie z maratonami.

Mamy też bardzo dużo projektów zewnętrznych. Pierwszym przykładem niech będzie akurat jeden z mniejszych, o którym chyba niewielu słyszało – w ostatni weekend sponsorowaliśmy Dzień Dziecka, organizowany przez policję w Warszawie. Nie jest to pewnie wydarzenie którym można się obnosić przed kamerami ogólnopolskich telewizji, ale jest to dobry przykład pozytywnej imprezy, skierowanej do małego grona ludzi z lokalnej społeczności.

Ale organizujemy też wielkie imprezy, takie jak Parada Parowozów w wielkopolskim Wolsztynie. W tym roku impreza była jubileuszowa, bo dwudziesta. To są olbrzymie przedsięwzięcia, gromadzące co roku 25 – 30 tys. uczestników, również spoza Polski. Jest to projekt ewidentnie skierowany do osób interesujących się historią kolejnictwa. Dodam, że parowozownia w Wolsztynie jest ostatnią czynną parowozownią na świecie, z której codziennie są prowadzone regularne przewozy parowozami, a to też jest duża atrakcja dla miłośników kolejnictwa i techniki.

Są też ludzie którzy interesują się też współczesnym obliczem kolejnictwa, stąd niedawno podczas Industriady, prezentowaliśmy nasz współczesny tabor.

Podsumowując, nasze działania są skierowane przede wszystkim do pracowników, a oprócz tego staramy się współpracować z miłośnikami kolejnictwa i lokalnym społecznościami.

Jakie korzyści przynosi PKP Cargo działalność w obszarze CSR?

Po pierwsze, działalność CSR-owa to po trosze obowiązek, ale i przyzwoitość, bo nie wyobrażam sobie, żeby w XXI wieku firma, która zatrudnia ponad 20 tys. osób, nie realizowała projektów skierowanych do pracowników. To przyzwoitość nakazuje, aby być blisko pracowników, gromadzić ich wokół siebie, pokazywać im, że firma jest przyjaznym miejscem pracy, że można z nią wiązać wieloletnią karierę. Pamiętajmy, że na kolei tradycja wieloletniej pracy trwa od pokoleń. U nas średni staż pracownika wynosi ponad 20 lat, mamy więc pracowników, którzy z koleją wiążą całe swoje dorosłe życie.

Oczywiście niektórzy sceptycy mogą twierdzić, że takie działania to marketing, ale jest to błędne przypuszczenie. Działania CSR przynoszą firmie bardzo istotne korzyści, takie jak mała rotacja kadr. A ludzie mający fach w ręku, znający się na kolei, są bezcenni.

Natomiast działania zewnętrzne pozwalają zdobyć uznanie i sympatię dla naszej firmy. Utrzymanie parowozowni w Wolsztynie z roku na rok jest coraz bardziej kosztowne, jednak staramy się utrzymywać parowozy w niezmienionym stanie, i te nasze wysiłki sympatycy kolejnictwa bardzo doceniają. Sądzimy też, że utrzymanie tej parowozowni jest istotne dla przyszłych pokoleń.

Planujecie Państwo nowe projekty CSR?

Tak, rusza u nas specjalny zespół wewnętrzny, który będzie definiował nowe cele strategiczne. Oprócz tego chcielibyśmy przeliczyć wszystkie działania z zakresu CSR, aby stworzyć rzetelny raport, oceniający skuteczność działań według międzynarodowych procedur. Nie wiem, czy będzie to wskaźnik GRI czy inny, ale na pewno chcemy iść do przodu.

Rozmawiał: Bogusław Mazur