Kiedyś aby jakieś pomieszczenie nazwać sklepem wystarczyło mieć ladę, wagę no i oczywiście towar na sprzedaż. Od tego czasu handel przeszedł gigantyczną ewolucję. Sklepy są nie tylko branżowe, ale posiadają też swoje formaty. Mają strategie, franczyzy, kampanie reklamowe, systemy logistyczne, łańcuchy dostaw itd. Handel przeszedł gigantyczną ewolucję – podsumowuje Juliusz Bolek, Przewodniczący Rady Dyrektorów Instytutu Biznesu.
Kiedyś aby jakieś pomieszczenie nazwać sklepem wystarczyło mieć ladę, wagę no i oczywiście towar na sprzedaż. Od tego czasu handel przeszedł gigantyczną ewolucję. Sklepy są nie tylko branżowe, ale posiadają też swoje formaty. Mają strategie, franczyzy, kampanie reklamowe, systemy logistyczne, łańcuchy dostaw itd. Handel przeszedł gigantyczną ewolucję.
Mam wrażenie, że tylko klienci się nie zmienili. Może wzrosły ich wymagania? Jednak idea, że przychodzą do sklepu aby nabyć określone towary pozostała ta sama. Handlowcy prześcigają się jednak w pomysłach jak ich przyciągnąć właśnie do konkretnego obiektu. Skok rewolucyjny wykonała sieć Żabka, która otworzyła obiekt sklepowy nowej generacji.
Informacja o „eco” Żabce była tak ciekawa, że skłoniła mnie do wyjazdu na daleką Białołękę w Warszawie na ul. Lewandów 46 H czyli przejechania 25 kilometrów! Ile po drodze minąłem innych sklepów sieci Żabka nie zliczę. Tym bardziej nie policzę ile w ogóle sklepów minąłem. Cóż. Zostałem naprawdę zaintrygowany!
Sklep Żabka nowego formatu wykorzystuje w 100 proc. energię odnawialną. Jest to samodzielny pawilon na warszawskiej Białołęce. Poza funkcją sklepową stanowi laboratorium rozwiązań, które mają być zastosowane także w innych sklepach tej sieci.
Już przed wejściem do Żabki jest inaczej. Po pierwsze na parkingu są stanowiska EKOmat do ładowania aut elektrycznych. Przed sklepem czeka solarna półka do bezprzewodowego ładowania smartfonów. Przed budynkiem znajduje się także automat do segregacji plastikowych butelek. Na zewnątrz zastosowano antysmogową kostkę brukową, która posiada fotokatalityczną powierzchnię składającą się z nanocząsteczek dwutlenku tytanu. Jedna ze ścian sklepu z zewnątrz jest „obłożona” wertykalną łąką, składającą się z roślin pochłaniających kurz i smog.
We wnętrzu sklepu Żabka zastosowano innowacje w skali światowej, jak kropki kwantowe w szybach, pozyskujące energię z promieni słonecznych. Podłoga kinetyczna wykorzystuje nowoczesną technologię płyt naciskowych, zamieniających każdy krok obsługi i klientów w prąd. Budynek jest zasilany w energię elektryczną pozyskiwaną dzięki fotowoltaice. Na dachu pawilonu zamontowano 40 paneli pozyskujących prąd z promieni słonecznych. Obiekt został wyposażony w meble z recyklingu. Inteligentne drzwi lodówek sklepowych otwierają się automatycznie.
Sklep Żabka oszczędza wodę. Zamontowane w pawilonie perlatory, pozwalające zmniejszyć zużycie wody nawet o 50 proc. Pod budynkiem znajduje się także zbiornik na deszczówkę. Dodatkowo, gdzie tylko to możliwe, woda w sklepie trafia do obiegu zamkniętego.
Żabka chce świecić proekologicznym przykładem. W ten sposób pragnie zachęcić klientów do włączenia się w pozytywne działania Żabki na rzecz środowiska. Chodzi również o to, aby sklep był chętnie odwiedzany przez okolicznych mieszkańców. Dla nich przed wejściem czeka też stacja naprawy rowerów.
Łącznie w Żabce i jej otoczeniu zastosowano ok. 20 różnorodnych rozwiązań sprzyjających środowisku. Niektóre z koncepcji są stosowanie po raz pierwszy handlu oraz w ogóle na świecie. Naprawdę można być pod wrażeniem użytych w Żabce innowacyjnych pomysłów.
Juliusz Bolek, Przewodniczący Rady Dyrektorów Instytutu Biznesu
Źródło: https://polskatimes.pl/juliusz-bolek-sklep-zabka-podroz-w-przyszlosc/ar/c15-15357845