Około 7,5 tysiąca młodych ludzi zrealizowało w tym roku szkolnym projekty społeczne w ramach rekordowej, dziesiątej edycji Olimpiady Zwolnieni z Teorii. Uczyli innych samodzielnego myślenia, nagłaśniali temat integracji sensorycznej i tworzyli przewodnik dla uczniów oraz nauczycieli o sztucznej inteligencji. Partnerami projektu są ING Bank Śląski oraz Fundacja ING Dzieciom.
- Młodzież działa coraz aktywniej społecznie – w roku szkolnym 2023/24 Fundacja Zwolnieni z Teorii odnotowała 25 proc. wzrost uczestników realizujących projektów społecznych.
- Według danych Fundacji Zwolnieni z Teorii wśród tematów, które najczęściej interesują młodzież są kolejno: edukacja (34 proc.), zdrowie i sport (19 proc.), społeczność lokalna (18 proc.) i ekologia (12 proc.).
Idea otwarcia edukacji na zmianę
– Jesteśmy w momencie i czasie, w którym głośno popieramy, jako pracodawcy i przedstawiciele biznesu, ideę otwarcia edukacji na zmianę. Uważam, że kluczowa jest przedsiębiorczość i umiejętność przełożenia wiedzy na praktyczne umiejętności i zaaplikowania ich w życie, aby móc skorzystać z niej każdego dnia – powiedział Brunon Bartkiewicz, Prezes Zarządu ING Banku Śląskiego.
Wyzwanie „Krok do przodu”
– Zrobiliśmy kolejny „Krok do przodu” i zachęciliśmy młodych ludzi do zaangażowania się w realizację projektów społecznych na rzecz rówieśników. W naszym wyzwaniu „Krok do przodu” projekt zrealizowały 124 zespoły, a aż 72 z nich skorzystało ze wsparcia Mentorek i Mentorów ING – dodała Joanna Dymna-Oszek, Dyrektor Biura Zarządu ING Banku Śląskiego i Prezes Fundacji ING Dzieciom.
Zestaw społecznych umiejętności
Współpraca, innowacyjność, gotowość na zmianę, empatia i poczucie sprawczości – takie umiejętności zdobyło około 7,5 tys. młodych ludzi od września do maja tego roku z prawie jednej czwartej liceów i techników w całej Polsce, robiąc własny projekt z zespołem. Uczniowie mogli wybrać dowolny temat, jeśli udowodnili, że ich projekt odpowiada na wybrany problem społeczny. Młodzi ludzie realizują te projekty samodzielnie a szkoły, które wspierały młodzież w realizacji własnych działań społecznych, znalazły się w Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii.
Kompetencje przyszłości
Ważnym aspektem dla uczniów zdobywających kompetencje przydatne w codziennym życiu i przyszłości jest otoczenie szkolne, które znajduje czas i przestrzeń na robienie projektów społecznych. Dlatego co roku powstaje Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii, w którym liczą się nie oceny, a możliwość budowania kompetencji przyszłości.
Podczas Wielkiego Finału Zwolnionych z Teorii 2024, który odbył się 23 maja w Warszawie, wyłoniono tegorocznych finalistów olimpiady. Najważniejszą nagrodę Złotego Wilka za realizację najlepszych projektów społecznych w Polsce, zdobyło aż 19 projektów.
Dalsza część artykułu pod wideo
W gronie jury finałowego, projekty oceniali między innymi Brunon Bartkiewicz, Prezes Zarządu ING Banku Śląskiego oraz Joanna Dymna-Oszek, Dyrektor Biura Zarządu ING Banku Śląskiego i Prezes Fundacji ING Dzieciom.
Więcej na: Ranking Szkół | Zwolnieni z Teorii
ING Bank Śląski i Fundacja ING Dzieciom już od wielu lat wspierają młodych projektowiczów w ramach Olimpiady Zwolnieni z Teorii. Podczas tegorocznego wydarzenia można było skorzystać z warsztatów organizowanych w strefach ING, a także wziąć udział w panelach ekspertów ING. Uczestnicy mogli dowiedzieć się między innymi: Jak projektować swoją przyszłość zawodową, jak wykorzystać Generative AI w życiu codziennym bez umiejętności programowania oraz o AI w oparciu o Large Language Models i Pythona.