Biedronka medialnym liderem

Sieć Biedronka zwyciężyła w tegorocznej edycji rankingu Top Marka 2013 wśród sieci handlowych. Marka Biedronka okazała się liderem w swojej kategorii, zarówno pod względem liczby publikacji, jak i ich zasięgu oraz wydźwięku. Ranking Top Marka przygotowywany przez miesięcznik Press oraz Press Service Monitoring Mediów jest największym w Polsce opracowaniem na temat wizerunku marek w prasie.

Tegoroczną edycję rankingu przygotowano na podstawie analizy ok. 230 tysięcy tekstów prasowych z ponad tysiąca tytułów prasowych o zasięgu ogólnopolskim i regionalnym. Analizie poddano wizerunek 50 marek z 10 branż najszerzej obecnych na łamach prasy w ciągu 12 miesięcy – od 1 lipca 2012 do 30 czerwca br. Marka Biedronka pojawiła się w tym czasie w blisko 4,5 tys. publikacji.

– Naturalnym jest duże zainteresowanie marką Biedronka, którą zna aż 98% Polaków. Jednocześnie, cieszy nas to, że w doniesieniach prasowych odzwierciedlane są nasze konkretne osiągnięcia jako godnego zaufania pracodawcy oraz ulubionej sieci handlowej Polaków – mówi Alfred Kubczak, dyrektor ds. korporacyjnych Jeronimo Martins Polska.

Badania publikacji prasowych na potrzeby rankingu potwierdzają, że media interesuje szeroki kontekst działalności sieci Biedronka. W analizowanym okresie dużo miejsca poświęcono działalności marketingowej Biedronki, w tym kampanii „My Polacy tak mamy”. Popularnością wśród dziennikarzy cieszyła się również działalność z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu, której przykładem może być wspólna akcja sieci Biedronka i Fundacji „Faktu”, polegająca na sprzedaży książeczek z kołysankową płytą „Śpij, córeczko śpij, syneczku”. Kolejnym obszarem zainteresowania mediów były informacje dotyczące spraw korporacyjnych.

Publikowany od 2008 roku ranking Top Marka przygotowywany jest według tej samej metodologii, która pozwala obiektywnie ocenić popularność marek i porównywać wyniki osiągane w poszczególnych latach. W ramach badania marek przeprowadza się m.in. ilościową ocenę publikacji dotyczących każdego z brandów, którą poprzedza klasyfikacja materiałów prasowych pod względem wydźwięku. Kolejnym ważnym kryterium jest także zasięg publikacji, czyli liczba ich potencjalnych czytelników. Na podstawie wyników sporządza się ostateczną klasyfikację marek.

W badaniu dokonuje się również wyliczeń wartości tzw. ekwiwalentu reklamowego, czyli kwoty, jaką musiałby wydać każdy z podmiotów, by zakupić powierzchnię reklamową odpowiadającą powierzchni zajętej przez poświęcone mu publikacje. W tegorocznej edycji badania po raz pierwszy przygotowana została również analiza publikacji w internecie.

Popularność marki Biedronka potwierdzają także inne wyróżnienia, w tym m.in. trzykrotny tytuł Marki Godnej Zaufania, przyznawany w badaniu konsumenckim magazynu „Readers’ Digest”. Biedronka znalazła się również na podium rankingu Najcenniejsze Polskie Marki 2012, przygotowanego przez redakcję „Rzeczpospolitej”, zajmując trzecią pozycję. Marka Biedronka została także czterokrotnie nagrodzona prestiżowym tytułem Superbrands.

Źródło: Jeronimo Martins Polska