Na łódkę trzeba zabierać myślenie

Pikink ekologiczny PGNiGCo roku tysiące Polaków wypoczywają nad wodą bądź na żaglach. Niestety, dla niektórych z nich są to ostatnie wakacje w życiu. Statystyki pokazują ponurą prawdę: liczba utonięć bądź wypadków, których ofiary pozostają kalekami, wciąż jest bardzo poważna. Ten problem dostrzegają wielkie firmy, angażujące się od lat w ważne społecznie projekty. W naszym Raporcie pisaliśmy już o Polkomtelu – operatorze największej polskiej sieci komórkowej Plus – który współpracuje z WOPR. Bezpieczeństwo wodne to tematyka, w którą angażuje się również inny rynkowy potentat, Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo.

Edukacja w atrakcyjny sposób

W tym roku odbyła się trzecia edycja projektu „PGNiG Bezpiecznie nad wodą”. Jak informuje firma, celem akcji jest szeroko pojęta kultura wypoczynku nad wodą. Składają się na nią takie elementy, jak bezpieczeństwo, ekologia i zdrowy tryb życia. Honorowy patronat nad projektem objął Minister Sportu i Turystyki, a wspiera go m.in. Mazurski i Sopocki WOPR.

W ramach projektu odbywa się szereg imprez. W połowie sierpnia w Gdyni zorganizowano regaty i piknik, adresowane do miłośników żeglarstwa i rodzin wypoczywających nad polskim morzem. Udział w imprezie wzięła Złota Olimpijska Wioślarska Czwórka Podwójna z Igrzysk Olimpijskich w Pekinie. Nasi wioślarze podkreślali – przedsięwzięcie PGNiG jest bardzo wartościowe.

– Bardzo się angażujemy w tę kampanię, ponieważ niesie ona za sobą  cenne wartości, takie jak bezpieczeństwo, ekologia, aktywny i zdrowy tryb życia – mówił jeden z medalistów, Adam Korol. – „PGNiG Bezpiecznie nad wodą” to edukacja, wiele atrakcji, ale także niezapomniane emocje sportowe i żeglarskie.

– Od 20 lat jestem ratownikiem i tym bardziej cieszy mnie, że PGNiG jest ważnym partnerem i uczestniczy w przedsięwzięciu o randze ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej. Cele strategiczne PGNiG bezpośrednio wiążą się z ideą kampanii – deklarował wiceprezes firmy Sławomir Hinc podczas konferencji prasowej.

Zwieńczeniem tegorocznej edycji akcji był weekendowy piknik w Mrągowie 21-22 sierpnia. W ramach pikniku zorganizowano m.in. regaty jachtowe.

Daleko do ideału

PGNiG ogłosiło wyniki badań, pokazujących, z czym kojarzy się Polakom kultura wypoczynku. Okazuje się, że o ile ośmiu na dziesięciu respondentów utożsamia kulturalny wypoczynek z zachowywaniem czystości, to niecała połowa wiąże to z bezpieczeństwem. Mniej optymistycznie wyglądają dane dotyczące tego, jak faktycznie wygląda wypoczynek Polaków. Zasady bezpieczeństwa i zdrowego rozsądku są niestety bardzo często naruszane.

Aż 68 proc. badanych opala się kilka godzin dziennie, choć tak długie przebywanie na słońcu może zakończyć się fatalnie. Niemal 60 proc. nie waha się wejść do wody po takim wielogodzinnym plażowaniu. Aż 56,7 proc. deklaruje, że kąpie się w miejscach niestrzeżonych, a 16 proc. przyznaje, że pływa po alkoholu lub po spożyciu innych używek.

– Coraz większa jest świadomość tego, jak powinno wyglądać bezpieczne spędzanie wolnego czasu – mówi socjolog Beata Krawczyk. – Niestety, nie idzie to w parze ze stosowaniem się do tych zaleceń. Nadal wielu z nas, a w szczególności młodych ludzi, uważa, że wakacje z ograniczeniami to żaden wypoczynek.

Zdaniem socjolog, smutne statystyki dotyczące wypadków, do których dochodzi nad wodą, mogą ulec znaczącej zmianie, gdy zostanie wypromowana moda na bezpieczne zachowanie.

– Stąd wielkie znaczenie akcji, podczas których gwiazdy sportu i muzyki namawiają, by wypoczywać z głową – podkreśla Krawczyk. – Oczywiście, nic nie zmieni jeden koncert czy jednorazowa akcja. Aby mieć szansę na sukces, potrzebna jest kampania prowadzona przez wiele sezonów.
Podobnego zdania jest kapelan żeglarzy, ks. Rafal Chwałkowski.

– Młodym ludziom trzeba wpajać, że istotne są umiejętności i praca zespołowa. Na łódkę trzeba ze sobą zabierać myślenie – podkreślał podczas inauguracji tegorocznej edycji kampanii. – w mojej pracy, również poza sezonem żeglarskim, docieram do młodzieży z przesłaniem tej kampanii, wiedzą i doświadczeniem. Wiem, że te szkolenia procentują gdy przychodzi sezon – każdy kto wypływa nad wodę potrafi się bezpiecznie i ekologicznie zachować.

Agnieszka Skarbek-Malczewska