Żabka Polska została wyróżniony w XLIV edycji Raportu Społeczna Odpowiedzialność Biznesu za podjęcie szczególnych działań na rzecz walki z pandemią koronawirusa w Polsce.
Pomoc o wartości blisko 9 mln zł została przekazana na walkę z epidemią dzięki inicjatywom podjętym przez firmę Żabka Polska, właściciela sieci ponad 6000 sklepów Żabka. Środki finansowe zostały przeznaczone na wsparcie instytucji wskazanych przez Ministerstwo Zdrowia, zakup testów diagnostycznych, a także, dzięki ogromnemu zaangażowaniu klientów, na pomoc regionalnym szpitalom zakaźnym. Do lokalnych instytucji trafia również pomoc produktowa. Sieć przeorganizowała też pracę swoich sklepów, by zapewnić maksymalne bezpieczeństwo pracownikom i klientom.
#razemWiecej, czyli Żabki walka z koronawirusem
Już w połowie marca zarząd spółki Żabka Polska zadeklarował natychmiastową pomoc w wysokości 4,5 mln zł na działania związane z zagrożeniem epidemiologicznym. Kwota została w całości przekazana do dyspozycji Ministerstwa Zdrowia i wskazanych przez nie instytucji, które mierzą się codziennie z ogromnym wyzwaniem, jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim Polakom.
– Z uznaniem i uwagą śledzimy działania podejmowane przez Radę Ministrów w obliczu stanu zagrożenia epidemicznego. Priorytetem dla nas wszystkich jest bezpieczeństwo i zdrowie wszystkich Polaków. Jesteśmy przekonani, że warunkiem niezbędnym do skutecznego zmierzenia się z obecną sytuacją nadzwyczajną jest wspólne działanie. Mamy świadomość jak ważną rolę odgrywa obecnie administracja państwowa – doceniamy zaangażowanie pracowników służby zdrowia, ministerstw oraz nadzorowanych przez nie jednostek. Z tego względu, jako sieć postanowiliśmy wesprzeć finansowo instytucje, które pełnią strategiczną rolę w rozwiązywaniu problemów, które dotyczą nas wszystkich – powiedział Tomasz Suchański prezes firmy Żabka Polska.
2 mln zł na testy diagnostyczne
Wsparcie diagnostyczne dla szpitali, placówek medycznych, a przede wszystkim personelu medycznego, będącego na pierwszej linii frontu walki z wirusem, jest niezwykle ważne w obliczu rosnącej z dnia na dzień liczby zakażonych. To dlatego Żabka Polska zdecydowała się także dołączyć do Koalicji firm, dzięki którym polskie szpitale i placówki medyczne mogą bezpłatnie zlecić testy na obecność koronawirusa. W jej ramach przeznaczyła 2 mln zł wsparcia właśnie na zakup testów w kierunku SARS-CoV-2, które wykonuje Warsaw Genomics, warszawskie laboratorium specjalizujące w diagnostyce genetycznej. Przekazana kwota pozwoli przeprowadzić dodatkowo ok. 5 tys. testów.
– Zdecydowaliśmy się przekazać dodatkowo 2 mln złotych, by w obliczu epidemii być solidarni i wykorzystać wszystkie możliwości, aby wesprzeć szpitale i placówki medyczne, by mogły swobodnie kierować pacjentów na badania diagnostyczne w kierunku SARS-CoV-2. Przekazana kwota pozwoli wykonać dodatkowo ok. 5 tys. testów – dodał Tomasz Suchański.
Ponad 2-milionowa cegiełka od klientów dla szpitali
Sieć w myśl zasady, że razem można więcej, postanowiła zaangażować w walkę z epidemią swoich lojalnych klientów. Uruchomiła akcję wspierania szpitali, w ramach której ponad 2,8 mln użytkowników aplikacji mobilnej żappka może wymieniać zgromadzone w niej punkty, czyli tzw. Żappsy, na jedną z pięciu cegiełek w przedziale od 50 do 4000 żappsów, które po podwojeniu przez firmę Żabka Polska oznaczają przekazanie pomocy finansowej w przedziale od 1 do 100 zł. Od początku trwającej od 30 marca akcji w ten sposób zebrano już ponad 2 mln zł na pomoc regionalnym szpitalom zakaźnym. Co ważne, pierwsza transza pomocy, w wysokości 60 tys. zł, trafiła do szpitali w każdym województwie już przed Wielkanocą. Żappsy na rzecz 16 biorących w akcji szpitali można przekazywać do końca kwietnia br.
Lokalna pomoc
Dzięki zaangażowaniu franczyzobiorców i pracowników w całym kraju Żabka Polska ma także dostęp do informacji o aktualnych potrzebach lokalnych szpitali, instytucji sanitarno-epidemiologicznych i placówek medycznych. Na bieżąco może wspierać je, przekazując przede wszystkim artykuły spożywcze – wodę, soki, napoje energetyczne, kawę, herbatę oraz stanowiące wartościową przekąskę lub szybki pełnowartościowy posiłek: batony energetyczne, pożywne przekąski, kanapki i dania gotowe.
Bezpieczeństwo pracowników i klientów to podstawa
W obliczu rozwijającej się epidemii Żabka błyskawicznie wprowadziła szereg rozwiązań dla franczyzobiorców, pracowników sklepów, a także pracowników biurowych i centrów logistycznych, aby podnieść ich bezpieczeństwo i zapobiec ewentualnemu rozprzestrzenianiu się wirusa. W centrach logistycznych podwyższono reżim higieniczny. W sklepach ograniczono godziny funkcjonowania, zamontowano przegrody pleksi oddzielające kasjerów od klientów oraz zapewniono środki dezynfekujące i rękawiczki. Sprzedawcy zostali wyposażeni w przyłbice ochronne, zamontowane zostały również szyby pleksi, które chronią przed bezpośrednim kontaktem z klientami. Gorące napoje i przekąski dostępne w Żabka Café sprzedawane są tylko na wynos. Przeorganizowana została także usługa odbioru i nadawania paczek w sklepach, tak aby jak najbardziej ograniczyć kontakt pracowników sklepów i kurierów. Klienci są natomiast zachęcani do tego, by odbierać paczki przy okazji zakupów najpotrzebniejszych produktów.
Sieć robi wiele, by umożliwić klientom sprawne i przede wszystkim bezpieczne zakupy. To w trosce o ich dobro znacznie wcześniej przed zaleceniami GIS-u ograniczono liczbę osób, które mogą przebywać w jednym czasie w sklepie, wprowadzono dodatkowe środki dezynfekcyjne oraz rękawiczki. Co więcej, od 15 kwietnia umożliwia także klientom zakup maseczek ochronnych w najniższej cenie na rynku, która wynika z całkowitej rezygnacji przez firmę i jej franczyzobiorców z zysku. Około 8 mln jednorazowych maseczek ochronnych jest dostępnych do nabycia w ponad 6000 sklepach w opakowaniach po 10 sztuk w cenie 16,17 zł za pakiet. W ostatnich dniach zrealizowana została także dystrybucja maseczek ochronnych dla pracowników i rozpoczęło się przygotowanie 500 tys. maseczek medycznych do nieodpłatnego przekazania szpitalom. Żabka prowadzi także kampanię informacyjną na temat zasad bezpieczeństwa w czasie dokonywania zakupów podczas epidemii koronawirusa w swoich mediach społecznościowych, za pomocą aplikacji mobilnej oraz w sklepach za pośrednictwem ulotek i plakatów, w które zaopatrywani są franczyzobiorcy.
Więcej: https://raportcsr.pl/raport-csr/