Włoskie i kulturalne EXPO

“Expo i Terytoria-Szlaki Smaków i Kultury” to główny temat projektu stworzonego przez rząd włoski z udziałem 19 regionów, autonomicznej prowincji Trydent, a także 20 przedstawicieli włoskich konsulatów. Ambasada Włoska, we współpracy z Krajową Izbą Gospodarczą w Warszawie oraz Narodowa Agencja Turystyki Włoskiej (ENIT), gościła niedawno prezentację regionu Emilia-Romagna promującą jego kulturę, dziedzictwo historyczne i artystyczne, a także kuchnię.

 

Od Lombardii po Emilia-Romagna i jeszcze dalej, włoskie regiony przygotowują się do powitania gości na Światowej Wystawie EXPO 2015 w Mediolanie. Podobne imprezy przeprowadzono w różnych stolicach na całym świecie. Poza przyciąganiem zwiedzających oraz umacnianiem sieci stosunków międzynarodowych, impreza zwiększa widoczność regionu Emilia-Romagna jako miejsca docelowego dla turystów z całego świata, a także dla biznesu i inwestycji.

 

Wydarzenie otworzył Ambasador Włoch Alessandro De Pedys, przedstawiając Światową Wystawę EXPO 2015 w Mediolanie. – Tegoroczne EXPO w Mediolanie to swego rodzaju festiwal kulturalny i jednocześnie targi architektoniczne. Przecież każdy narodowy pawilon będzie zbudowany z innych materiałów budowlanych, według indywidualnych projektów. EXPO to oczywiście możliwość zobaczenia, co mają do zaoferowania kraje z całego świata, ale przede wszystkim okazja do zapoznania się z kulturą i tradycją Italii – powiedział.

 

Dyrektor departamentu produktu aktywności regionu Emilia Romagna, Ruben Sacerdoti, podkreślał, że EXPO w Mediolanie to jedno z ważniejszych wydarzeń we Włoszech w ostatnich latach. – Chcemy się zaprezentować w Polsce, bo coraz więcej firm z naszego regionu działa w tym kraju. Emila Romagna to region bogaty kulturalnie, od Adriatyku po Parmę. Jednocześnie region dobrze skomunikowany z Europą i reszta Włoch. Mamy trzy lotniska – Parmę, Bolonię i Rimini oraz dobre połączenia komunikacyjne między ważniejszymi miejscowościami. Z Mediolanu jest do nas tylko godzina jazdy – mówił.

 

Plany udziału Polski w EXPO w Mediolanie przedstawił Marek Kłoczko, Wiceprezes Krajowej Izby Gospodarczej oraz Aleksandra Wadowska z PARP. Zdaniem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości głównym celem udziału Polski w tej międzynarodowej wystawie jest promocja wizerunku naszego kraju jako atrakcyjnego gospodarczo i nowoczesnego, a także pogłębienie kontaktów gospodarczych i handlowych, ze szczególnym naciskiem się na relacje łączące nas z tegorocznym organizatorem EXPO, czyli Włochami.

 

Pawilon Polski to czwarty co do wielkości pawilon wśród wszystkich krajów biorących udział w Wystawie. Znajduje się w samym centrum przestrzeni wystawienniczej, tuż obok pawilonu organizatora Wystawy – Włoch, a także m.in. Francji, Holandii czy Watykanu. Zwycięski projekt został wyłoniony spośród 59 prac zgłoszonych do konkursu zorganizowanego przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych.

 

Projekt architektów z warszawskiej pracowni 2pm przedstawia charakterystyczny dla polskiego krajobrazu sad jabłoni otoczony lustrami. Wnętrze kryje się za prostą, ażurową konstrukcją, nawiązującą do drewnianych skrzynek na jabłka. Projekt w sposób twórczy wykorzystuje tradycje polskiego sektora rolno-spożywczego, budząc skojarzenia z jabłkami, jednym z eksportowych hitów polskiego rolnictwa.