Zarządzanie różnorodnością i inkluzją

- Staramy się tworzyć firmę, w której wszyscy pracownicy czują się mile widziani i doceniani oraz mają takie same możliwości - mówi Beata Dziekanowska z Ferrero.

Grupa Ferrero została wyróżniona w L edycji Raportu Społeczna Odpowiedzialność Biznesu za promowanie równości i zarządzania różnorodnością w miejscu pracy.

Grupa Ferrero w Polsce dołączyła do grona sygnatariuszy Karty Różnorodności – międzynarodowej inicjatywy objętej patronatem Komisji Europejskiej. Ma ona na celu promowanie równości i zarządzania różnorodnością w miejscu pracy. Ferrero w Polsce znalazła się także w Raporcie Diversity IN Check. To pierwsza lista najbardziej zaawansowanych pracodawców w zarządzaniu różnorodnością i inkluzją w kraju.

Kultura organizacyjna ma zasadniczy wpływ na prowadzoną przez organizację działalność.

Przede wszystkim na stopień utożsamiania się pracowników z organizacją oraz na wewnętrzne procesy integracyjne. Wysoki stopień identyfikacji i integracji ma z kolei bezpośrednie przełożenie na zaangażowanie i efektywność pracowników. Kreowanie otwartego, inkluzywnego środowiska pracy bezpośrednio wiąże się też z satysfakcją, zaangażowaniem, motywacją a także atmosferą w pracy. Wszystko to wpływa również na przyciąganie nowych i zatrzymywania dotychczasowych pracowników. Ma też przełożenie na ich efektywność.

Ferrero podpisała Kartę Różnorodności, przez co zobowiązuje się do przeciwdziałania dyskryminacji oraz wyraża poparcie dla idei różnorodności w miejscu pracy. Inicjatywa jest realizowana w 26 krajach Unii Europejskiej. Od 2012 r. Karta Różnorodności jest obecna w Polsce, a program koordynuje Forum Odpowiedzialnego Biznesu – największa w Polsce organizacja pozarządowa, która w sposób kompleksowy zajmuje się koncepcją społecznej odpowiedzialności biznesu.

Stając się sygnatariuszem Karty Różnorodności Grupa dołączyła do grona ponad 300 największych firm i organizacji, które są liderami w zakresie zarządzania różnorodnością w Polsce. Ferrero realizując politykę równego traktowania i zarządzania różnorodnością główny nacisk kładzie na cztery płaszczyzny: płeć, wiek, narodowość oraz kulturę pracy. Grupa na całym świecie posiada Sieć Ambasadorów Różnorodności i Inkluzji, łącznie jest to 17 pracowników z prawie wszystkich kontynentów. Ferrero utworzyło również Rady Regionalne programu Różnorodności w skład, których wchodzi 130 pracowników Ferrero z całego świata. Polska Rada Regionalna składa się z Ambasadorki, 12 przedstawicieli 4 narodowości, 3 pokoleń oraz 10 różnych departamentów. Członkowie działają jako doradcy w celu zapewnienia wkładu w kształtowanie, ulepszanie, adaptację wizji, strategii, celów i inicjatyw dotyczących różnorodności i inkluzji w regionie. Ustalają cele w zakresie różnorodności i inkluzji, a także śledzą ich postępy. Odpowiadają za włączenie idei różnorodności do wszystkich funkcji biznesowych oraz wpływają na strategię edukacyjną Grupy.

Ferrero znalazło się również w Raporcie Diversity IN Check – pierwszej liście pracodawców najbardziej zaawansowanych w zarządzaniu różnorodnością i inkluzji w Polsce.

Zestawienie powstało na podstawie wyników badania przeprowadzonego przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu i grono organizacji partnerskich. Ferrero znalazło się w gronie 31 firm, które osiągnęły dojrzałość w zakresie zarządzania różnorodnością i budowania zróżnicowanej organizacji. Realizację badania wspiera grono partnerów i patronów merytorycznych: ABSL – Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych, Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy z siedzibą w Warszawie, firma Deloitte Advisory, Fundacja Share the Care, PBS, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Francusko-Polska Izba Gospodarcza, Belgijska Izba Gospodarcza oraz Dziennik Gazeta Prawna.

Pojęcia różnorodności i inkluzji zyskują na znaczeniu wśród szerokiego grona interesariuszy. Od kilku lat zarządzanie różnorodnością jest jednym z ważniejszych trendów w zarządzaniu. Tendencja ta raczej się nie zmieni, a wręcz stanie strategicznym filarem dla firm. W zarządzaniu różnorodnością chodzi przede wszystkim o człowieka, ale też korzyść biznesową.