Rada Unii Europejskiej uzgodniła mandat negocjacyjny w sprawie uproszczenia obowiązków dotyczących raportowania zrównoważonego rozwoju i należytej staranności. Nowe przepisy mają wzmocnić konkurencyjność unijnych firm, zmniejszyć obciążenia administracyjne i ograniczyć wpływ regulacji na mniejsze przedsiębiorstwa.
Propozycje wchodzą w skład tzw. pakietu „Omnibus I”, ogłoszonego przez Komisję Europejską 26 lutego 2025 roku. W związku z ich dużym znaczeniem dla biznesu Rada nadała pracom nad nimi najwyższy priorytet. Celem jest zapewnienie przedsiębiorstwom w UE większej pewności prawnej w zakresie raportowania i obowiązków związanych z należytym zarządzaniem ryzykiem.
Uproszczenia w dyrektywie CSRD
Komisja Europejska zaproponowała podniesienie progu zatrudnienia do 1000 pracowników oraz wyłączenie z dyrektywy notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Rada Europejska dodała także próg przychodów – ponad 450 mln euro, co ma jeszcze bardziej odciążyć przedsiębiorstwa. W dokumencie znalazła się również klauzula przeglądowa, która umożliwi ewentualne rozszerzenie zakresu dyrektywy w przyszłości, jeśli okaże się to konieczne.
Zmiany w CS3D: tylko najwięksi pod lupą
Rada UE określiła nowe progi kwalifikujące do objęcia regulacją należytej staranności (CS3D) – 5000 pracowników i 1,5 mld euro obrotu netto. Zdaniem Rady to właśnie największe firmy mają największy wpływ na swoje łańcuchy dostaw i dysponują odpowiednimi zasobami, by ponosić koszty związane z procesami należytej staranności.
Ważną zmianą jest także odejście od podejścia opartego na analizie wszystkich podmiotów współpracujących na rzecz podejścia opartego na ryzyku. Firmy nie będą już zobowiązane do tworzenia szczegółowych map łańcucha dostaw, lecz do ogólnej analizy obszarów, w których mogą występować rzeczywiste lub potencjalne negatywne skutki. Wciąż jednak obowiązki będą dotyczyć jedynie bezpośrednich partnerów biznesowych („tier 1”).
Jeśli pojawią się wiarygodne informacje o zagrożeniach poza bezpośrednimi partnerami, obowiązki będą mogły zostać rozszerzone. Dodano również klauzulę przeglądową dotyczącą ewentualnego objęcia obowiązkami szerszego grona kontrahentów.
Łagodniejsze podejście do planów klimatycznych
Zmieniono też podejście do planów transformacji klimatycznej. Obowiązek ich wdrożenia został zastąpiony wymogiem przedstawienia planowanych i realizowanych działań. Rada ograniczyła ten obowiązek wyłącznie do planów dotyczących łagodzenia zmian klimatu. Organy nadzorcze będą mogły doradzać przedsiębiorstwom w opracowywaniu i wdrażaniu tych planów. Przyjęcie planów przesunięto o dwa lata, aby dać firmom więcej czasu na przygotowanie.
Odpowiedzialność cywilna i transpozycja przepisów
Rada UE zgodziła się na usunięcie zharmonizowanego na poziomie UE reżimu odpowiedzialności cywilnej, zgodnie z propozycją Komisji. Przesunięto również termin transpozycji przepisów CS3D o rok – na 26 lipca 2028 roku.
Co dalej?
Rada UE jest gotowa do rozpoczęcia negocjacji z Parlamentem Europejskim, gdy tylko ten przyjmie swoje stanowisko. Celem jest szybkie osiągnięcie porozumienia i sfinalizowanie prac jeszcze w 2025 roku.
Tło inicjatywy
W październiku 2024 roku Rada Europejska wezwała wszystkie instytucje unijne, państwa członkowskie i interesariuszy do szybkich działań w odpowiedzi na raporty Enrica Letty („Coś więcej niż rynek”) i Mario Draghiego („Przyszłość konkurencyjności Europy”). Deklaracja budapeszteńska z 8 listopada 2024 r. nawoływała do rozpoczęcia „rewolucji upraszczającej” i redukcji obciążeń administracyjnych, szczególnie dla MŚP.
W odpowiedzi Komisja Europejska przedstawiła 26 lutego 2025 r. dwa pakiety „Omnibus” – w zakresie zrównoważonego rozwoju i inwestycji. Przywódcy UE zaapelowali o ich szybkie przyjęcie, w tym o natychmiastowe wdrożenie mechanizmu „Stop-the-clock”. 14 kwietnia 2025 r. Rada przyjęła mechanizm, który przesunął o dwa lata termin rozpoczęcia stosowania CSRD dla dużych firm i notowanych MŚP oraz o rok – termin transpozycji i pierwszy etap wdrażania CS3D.
Źródło: Rada Unii Europejskiej