Sustainability w hotelarstwie – Leonardo Hotels z certyfikatem Green Key

Warsztaty housekeepingu

Unijna dyrektywa o ESG nakłada na przedsiębiorstwa obowiązek raportowania. ESG to nowy standard: jest nastawione na prezentowanie realnych i mierzalnych działań, kładzie nacisk na odpowiedzialność i zaangażowanie. Liderzy branży hotelarskiej również przykładają ogromną wagę do praktyk odpowiedzialnych społecznie, skupiając się na zasadzie DEI (Diversity, Equity & Inclusion): Leonardo Hotels jest prekursorem na tej płaszczyźnie w branży hotelarskiej – mówi Magdalena Młynarczyk, Director of Sales & Marketing Leonardo Hotels Poland.

Branża hotelarska ma duży wpływ na dobrostan planety i sytuację lokalnych oraz globalnych społeczności. Choć w trakcie pandemii branża odnotowała spadek aktywności z zakresu ESG, to obecnie obserwuje się wielki powrót do tych działań, a dla niektórych jest to okazja do wdrożenia się w temat praktyk odpowiedzialnych społecznie, co ma szczególne znaczenie w podejściu do zatrudniania pracowników: W hotelarstwie liczą się ludzie – podsumowuje Magdalena Młynarczyk.

Certyfikat Green Key – Leonardo Hotels w trosce o planetę

Cele marki są powiązane z wytycznymi taksonomii Unii Europejskiej. W ramach obszaru E z dyrektywy ESG, czyli Environmental (Środowisko), szczególną uwagę zwraca się na redukcję śladu węglowego czy wykorzystanie odnawialnych źródeł energii. Na początku 2023 roku marka Leonardo Hotels wprowadziła kompleksowy system monitorowania zasobów, aby mierzyć i kontrolować wykorzystanie zasobów energii elektrycznej, wody oraz produkcję odpadów. Przyczyniło się to do uzyskania przez NYX Hotel Warsaw oraz Leonardo Boutique Kraków Old Town certyfikatu Green Key. Pozostałe hotele w Polsce są w trakcie certyfikacji.

COP28. Przesłanie polskiego prezydenta: Atom jest przyszłością czystej, bezpiecznej i stabilnej energii

– Właściwe podejście do działań z tego obszaru może ograniczyć koszty biznesu. Jednak by faktycznie przyniosły one jakiś efekt, od każdej osoby zatrudnionej w hotelarstwie trzeba wymagać większej uważności i konkretnych działań. Edukacja powinna objąć również gości. To tak niepozorne czynności jak pozostawienie na podłodze ręcznika, który ma być w trakcie pobytu w hotelu wyprany, a odwieszenia tego, który będzie użyty ponownie. Gościom krakowskich hoteli oferujemy także bilety komunikacji miejskiej, aby zmniejszyć ślad węglowy. Sustainability w hotelarstwie nie jest drogą na skróty: może obniżyć lub – jak to często bywa na etapie wdrażania nowych rozwiązań – podwyższyć koszt pracy, ale jest absolutną koniecznością – mówi Magdalena Młynarczyk.

Globalna i lokalna społeczność w centrum uwagi

Działania S w ramach ESG, czyli Social Responsibility (Społeczna Odpowiedzialność), to obszar szczególnego zainteresowania Leonardo Hotels. Marka angażuje się w działania, które mają na celu aktywizację osób z różnych części społeczeństwa oraz walkę z dyskryminacją i nierównościami.

– Sensem naszej działalności jest turystyka bez barier. Oznacza ona m.in. otwarcie na potrzeby gości i przygotowanie obiektów do pobytu osób z niepełnosprawnościami. To udogodnienia w przestrzeniach wspólnych, łazienkach i pokojach. Ale nie tylko: kluczowa jest także otwartość na potrzeby gości różnych narodowości oraz kultur, zrozumienie ich zwyczajów pielęgnowanych również w podróży. Otwarcie oznacza dla nas gotowość do pomocy – mówi Marcin Reis, Hotel Manager w Leonardo Boutique Kraków City Center.

Leonardo Hotels aktywizuje także młodzież z niepełnosprawnościami ze Specjalnych Ośrodków Szkolno-Wychowawczych w Łowiczu oraz w Lesznie. W tym roku uczniowie mieli okazję zgłębić tajniki gotowania oraz housekeepingu w warszawskich i krakowskich hotelach należących do Grupy. Leonardo Hotels działa także na rzecz społeczności globalnej, m.in. pomagając uchodźcom z Ukrainy czy angażując się w bieg, z którego dochód został przekazany Polskiej Akcji Humanitarnej.

Dyrektywa RED III. Co oznacza jej wejście w życie?

Inicjatywy motorem zmiany społecznej w branży hotelarskiej

Trzeci z obszarów ESG, czyli G – Governance (Ład Korporacyjny) to przede wszystkim procedury, systemy monitorowania, uczciwość korporacji oraz etyka. Leonardo Hotels idzie o krok dalej, uwzględniając w swojej strategii wpływ na zdrowie i samopoczucie pracowników. Pracownicy hoteli to serce organizacji, bez nich sieć nie mogłaby funkcjonować na tak wysokim poziomie. Odzwierciedleniem zasady DEI jest to, aby każdy pracownik mógł być w pełni sobą, wykonując codzienne obowiązki. Gwarancja możliwości rozwoju i podnoszenia kompetencji pracowników także jest kluczowa.

– Pracownicy mogą brać udział w programie Leonardo Academy: to wewnętrzny program rozwoju zawodowego i osobistego. Jest on częścią platform komunikacyjnych takich jak Bekeeper, z których korzysta 3000 pracowników na całym świecie. Co roku udział w międzynarodowych szkoleniach bierze kilkunastu pracowników z polskich hoteli. Dzięki temu każdy ma równe szanse na rozwój kariery: niezależnie od płci, wieku czy pochodzenia etnicznego – komentuje Anna Gardocka, HR Manager Leonardo Hotels Poland.

Marka kładzie szczególny nacisk na wellbeing pracowników, promując aktywności z zakresu profilaktyki medycznej, idei zdrowego życia i aktywności fizycznej, work-life balance i doceniania indywidualności pracowników nawet etapu rekrutacji Równość jest także uwzględniania w regularnej i dokładnej analizie poziomów wynagrodzeń, jaką realizuje Leonardo Hotels, aby aktywnie zwalczać tzw. gender salary gap.

NASZA BAZA WIEDZY O CSR i ESG

https://www.facebook.com/raportcsr

https://www.linkedin.com/company/raportcsr-pl/