#sprawdzobecnosc – problem postępującej izolacji wśród młodych

Wystartowała ogólnopolska akcja #sprawdzobecnosc Fundacji EFC. Jej celem jest dotarcie do młodzieży, z którą od dawna nie ma kontaktu, lub przestała być aktywna na swoich profilach społecznościowych.

– Akcja jest odpowiedzią na problem postępującej izolacji wśród młodych, którzy od marca uczestniczą w zdalnym systemie nauczania. Szacuje się, że kilkanaście tysięcy uczniów mogło wypaść z sytemu zdalnego nauczania. Czasem jest to brak sprzętu, ale czasem trudne sytuacje rodzinne, samotność, depresja. Chcemy, aby akcja naszej Fundacji skłaniała do refleksji i zainteresowania się osobami z naszego otocznia, z którymi od dawna nie mieliśmy żadnego kontaktu – mówi Emilia Gromadowska, prezes Fundacji EFC.

W akcji może wziąć udział każdy. Trzeba przejrzeć swoją listę znajomych oraz zadzwonić, napisać lub nagrać wiadomość i przesłać ją do osoby, której od dawna się nie widziało – nawiązać kontakt. Wystarczą trzy kroki:

1.      Rozejrzyj się. Pomyśl, z kim ze swojej klasy, grupy przyjaciół, znajomych na TikToku, Facebooku czy Instagramie od dawna nie miałeś kontaktu.

2.      Sprawdź obecność. Jeżeli zauważysz czyjąś nieobecność – po prostu zadzwoń, napisz, zainteresuj się. Bądź uważny!  Za tą nieobecnością może się kryć zwykła potrzeba oderwania się na chwilę od rutyny i codziennych zajęć. Być może jednak ktoś  czuje się samotny. Może się też zdarzyć, że potrzebuje Twojego wsparcia.

3.      Udostępnij akcję. Przekaż informację o akcji dalej – wykorzystaj do tego media społecznościowe, w których jesteś. Udostępnij grafikę – symbol akcji, dodaj  #sprawdzobecnosc i link  oraz wyznacz kolejną osobę do tego zadania.

– W naszej działalności jesteśmy blisko środowisk szkolnych, nauczycieli i uczniów. W czasie pandemii dostaliśmy dziesiątki syngałów alarmujących o braku kontaktu z uczniami. Akcja #sprawdzobecnosc to odpowiedź na ten dopiero niedawno zauważony problem. Już
w pierwszych dniach udostępnienia informacji w sieci, pojawiły się pozytywne komentarze od młodzieży i ze środowisk nauczycielskich – dodaje psycholog Anna Mazek, koordynatorka regionalna EFC, która na co dzień opiekuje się stypendystami programu Horyzonty i współinicjatorka akcji.

Od początku kwarantanny Fundacja EFC wspiera uczniów i nauczycieli, udzielając niezbędnej pomocy. EFC przekazała już ponad 100 komputerów uczniom i edukatorom w całej Polsce. To właśnie ze względu na brak sprzętu wielu uczniów mieszkających z dala od większych ośrodków miejskich  nie może uczestniczyć w lekcjach, a nauczyciele prowadzić zajęć on-line.

Dzisiaj wiadomo, że sam sprzęt nie rozwiązuje problemu izolacji uczniów, tych którzy od początku kwarantanny nie uczestniczą w e-lekcjach. Z danych ZNP wynika, że  co trzeci uczeń w Polsce zgłasza utrudnienia związane z nauką zdalną. W samej Warszawie ok. 600. uczniów w ogóle nie pojawiło się na zajęciach. W całej Polsce mogą być ich tysiące.

Problemem jest  brak komputera, dostępu do internetu, a w niektórych domach trudna sytuacja rodzinna. Dzisiaj trudno jest się zorientować, czy ktoś potrzebuje pomocy, a nauczyciele alarmują, że nie wiadomo, co się dzieje z częścią uczniów. Odpowiedzią jest akcja #sprawdzobecnosc, która daje szansę na kontakt z młodzieżą w ich naturalnym środowisku – mediach społecznościowych.

Fundacja EFC działa na rzecz edukacji w Polsce. Od 2009 r. wspiera rozwój młodzieży, podnosi kompetencje zawodowe pedagogów, wyróżnia działaczy społecznych i publicystów wpływających na kształt współczesnej edukacji. Promuje postawy zaangażowania społecznego i filantropii. To jedna z największych fundacji rodzinnych w Polsce. Utworzona przez nieżyjącego już polskiego biznesmena i filantropa – Andrzeja Czerneckiego, twórcy i wieloletniego prezesa firmy HTL-Sferia, produkującej akcesoria dla diabetyków – prowadzi programy edukacyjne, m.in. program stypendialny Horyzonty dla uczniów szkół średnich w Polsce realizowany w partnerstwie z Fundacją Rodziny Staraków. Obecnie Fundacja jest zarządzana przez synów fundatora – Andrzeja i Igora Czerneckich.

Źródło: Fundacja EFC, wł.