Polska branża motoryzacyjna szykuje się na zieloną zmianę

Fot. FCA/Powertrain

Koncern Stellantis zapowiedział zwolnienia grupowe w należącej do niego fabryce FCA Powertrain Poland w Bielsku-Białej. Powodem są unijne regulacje dotyczące emisji spalin silników spalinowych i związany z tym spadek zamówień.

Jak informowaliśmy, Parlament Europejski przegłosował porozumienie dotyczące zakazu sprzedaży emisyjnych samochodów od 2035 roku, a niedawno Komisja Europejska zaproponowała nowe cele w zakresie emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich. Oznacza to, że europejska, w tym również polska branża motoryzacyjna, musi dostosowywać się do nowych regulacji.

Komunikat w sprawie grupowych zwolnień wydała Międzyzakładowa Organizacja Związkowa NSZZ Solidarność Fiat Auto Poland S.A., którego treść przytaczamy poniżej:

„Zarząd bielskiego FCA Powertrain zawiadomił w poniedziałek 20 lutego 2023 organizacje związkowe o zamiarze przeprowadzania zwolnień grupowych oraz rozpoczął przewidziane ustawą konsultacje tego zamiaru. Zgodnie z prawem powinny one dotyczyć możliwości uniknięcia lub zmniejszenia rozmiaru zwolnień oraz związanych z nimi spraw pracowniczych. W tej ostatniej kwestii w ciągu najbliższych 20 dni pracodawca powinien zawrzeć porozumienie ze związkami zawodowymi.

Zgodnie z zawiadomieniem pracodawcy zwolnienia grupowe w FCA Powertrain mają objąć około 300 pracowników (z nieco ponad ośmiuset zatrudnionych), w tym 290 bezpośrednio i pośrednio produkcyjnych. Ich przyczyną jest, iż – cytując pracodawcę – „w wyniku wprowadzenia przez Komisję Europejską regulacji dotyczących emisji spalin silników spalinowych nastąpił spadek zamówień na silniki, czego konsekwencją jest konieczność zakończenia przez FCA Powertrain Poland produkcji silników TwinAir oraz ograniczenie produkcji silników GSE i SDE”.

Już w sobotę rozpoczynamy rozmowy. Będziemy analizować nie tylko zakres zwolnień, ale też propozycje pracodawcy dotyczące sposobu restrukturyzacji, w tym także przedstawiony nam pakiet ochrony miejsc pracy – mówi Wanda Stróżyk, przewodnicząca międzyzakładowej NSZZ Solidarność FCA Poland. – Od ponad dziesięciu lat nie mieliśmy tak dużych zwolnień w spółkach objętych naszą działalnością związkową.

FCA Powertrain planuje przeprowadzić zwolnienia grupowe zasadniczo do końca czerwca 2023”.

Wedle medialnych doniesień, część pracowników z Bielska-Białej otrzyma możliwość przejścia do fabryki Stellantisa w Tychach, gdzie powstaje m.in. Fiat 500, Abarth, Lancia Ypsilon i Jeep Avenger, oraz do zakładu w Gliwicach w którym mogą być zatrudnieni przy produkcji samochodów dostawczych.

Jak czytamy na korporacyjnej stronie, od chwili powstania w 2003 r., zakład FCA Powertrain Poland w Bielsku-Białej wyprodukował ponad 7,3 mln silników. Spółka FCA Powertrain Poland to pierwsza fabryka FCA na świecie, która osiągnęła poziom Gold w World Class Manufacturing.

Koncern Stellantis to wiodący globalny gracz w dziedzinie mobilności. Działalność przemysłową prowadzi w 30 krajach, swoją obecność handlową prowadzi na ponad 130 rynkach.