Polki są liderkami na skalę Europy Środkowo-Wschodniej w adopcji i wykorzystaniu technologii sztucznej inteligencji – wynika z badania organizacji Women Go Tech. Jak dodano, 87 proc. polskich respondentek korzystało z co najmniej jednego narzędzia AI.
Z najnowszego badania “Women and AI: Challenges, Perceptions, and Perspectives in the CEE Region” organizacji Women Go Tech wynika, iż Polki używają narzędzi AI, między innymi ChatGPT, GPT-4 i OpenAI Codex, do zadań takich jak tłumaczenia językowe, planowanie podróży i codzienne obowiązki. Niektóre z nich wykorzystują sztuczną inteligencję także do planowania finansów, programowania i tworzenia treści. Zdaniem autorów badania średni wynik Polek – 87 proc. – znacznie przekracza regionalną średnią.
Kobiety są bardziej zainteresowane AI
“Według wielu badań kobiety przyjmują nowe technologie i metody pracy później niż mężczyźni. Jednak w tym przypadku widać, że role się odwracają; kobiety nie tylko już korzystają z narzędzi AI, ale ponad dwie trzecie z nich wyraża chęć dowiedzenia się więcej o ich zastosowaniach. Co ciekawe, zrobiłyby to nawet kosztem swojego osobistego czasu, co wskazuje na bardzo duże zainteresowanie technologią” – przekazała, cytowana w publikacji, dyrektor generalna Women Go Tech, Jarūnė Preikšaitė.
Badanie zidentyfikowało również bariery, z którymi borykają się korzystające z AI Polki i inne kobiety w regionie. To m.in. obawy o prywatność i bezpieczeństwo danych, brak szkoleń i wsparcia oraz kwestie związane z pewnością siebie.
Pracodawcy nie nadążają za sztuczną inteligencją
Z rezultatów badania wynika, że tylko 9 proc. polskich pracodawców ustanowiło zasady korzystania z AI i zapewniło wytyczne dla pracowników. Zaledwie 15 proc. z nich zezwala na korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji, ale bez żadnych wskazówek ani wsparcia.
“Zaangażowanie pracodawców jest bardzo ważne. Jeśli kobiety są zachęcane do korzystania z narzędzi AI w miejscu pracy, czują się bardziej pewne siebie i generalnie mają mniej barier związanych z technologią” – oceniła Jarūnė Preikšaitė.
Dyrektor generalna Women Go Tech podkreśliła, że według badania więcej kobiet byłoby również bardziej skłonnych do korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji, gdyby widziały wyraźną korzyść dla swojej produktywności. W ocenie autorów badania potrzebne są szkolenia w przystępny sposób wyjaśniające funkcje i możliwości AI.
Badanie “Women and AI: Challenges, Perceptions, and Perspectives in the CEE Region” zostało przeprowadzone przy wsparciu Google.org oraz OBWE i objęło ponad 5400 kobiet z 13 krajów europejskich.
Źródło: naukawpolsce.pl
Obejrzyj też debatę pt. Społeczna odpowiedzialność biznesu w czasach AI, poprzedzonej wystąpieniem lidera, prof. Aleksandry Przegalińskiej, Prorektora ds. współpracy z zagranicą, Akademii Leona Koźmińskiego, futurolożki, filozofki i ekspertki AI. Swe wystąpienie prof. Przegalińska wygłosiła poprzez swojego awatara.
Obejrzyj również wywiad: https://raportcsr.pl/prof-aleksandra-przegalinska-akademia-im-leona-kozminskiego-sztuczna-inteligencja-moze-pomoc-rowniez-w-przeciwdzialaniu-skutkom-kryzysu-klimatycznego/