Spersonalizowany plan rozwoju, wspieranie work-life balance i employee experience… To tylko niektóre z trendów, które zdominują sektor HR w 2024 roku według zestawienia przygotowanego przez Preply. Wniosek? Firmy będą musiały mocniej zadbać o pracowników. Skorzystają na tym obie strony.
Hybrydowe modele pracy i zespoły międzynarodowe
W 2024 roku działy HR nie będą się nudzić – wynika z zestawienia 11 trendów w HR przygotowanego przez ekspertów z platformy edukacyjnej Preply. Na pierwsze miejsce trafiły wdrożenia z zakresu optymalizacji pracy hybrydowej. W badaniu przeprowadzonym w kwietniu 2023 roku przez portal Pracuj.pl 28% Polaków zadeklarowało pracę w trybie zdalnym lub hybrydowym. Tendencja ta jest w Polsce spadkowa, ale to nie oznacza, że firmy będą rezygnować z hybrydowych rozwiązań. Wręcz przeciwnie – jak podkreślają eksperci z Preply – na rynkach zagranicznych właśnie taki model pracy zyskuje na popularności.
Zalet pracy hybrydowej jest mnóstwo, zarówno po stronie pracodawcy, jak i pracownika. Nie można tu jednak mówić o efektywności bez właściwej organizacji. To właśnie na barkach działów HR spocznie wdrażanie odpowiednich strategii, które umożliwią zespołom wykonywanie obowiązków bez utraty wydajności.
Globalne zarządzanie talentami
„Ten trend łączy się bezpośrednio z kolejną pozycją z naszej listy, czyli globalnym zarządzaniem talentami. Budowanie zespołów międzynarodowych pracujących wyłącznie online wymaga od pracowników HR niezwykłej elastyczności, wiedzy, otwartości i niemałej kreatywności, aby poradzić sobie z takimi wyzwaniami, jak różnice kulturowe, strefy czasowe czy prawo. Takie zespoły muszą nie tylko efektywnie pracować, ale też mieć w sobie poczucie wspólnoty. A międzynarodowych zespołów będzie w organizacjach coraz więcej” – komentuje Sylvia Johnson, ekspertka ds. umiejętności językowych i międzykulturowych w Preply.
W 2024 roku firmy docenią też potencjał wynikający z różnorodności i tolerancji. Ważnym pojęciem na międzynarodowym rynku pracy stanie się DEIB (ang. Diversity, Equity, Inclusion and Belonging), czyli różnorodność, równość, integracja i przynależność. Działy HR wyjdą z coraz większą liczbą inicjatyw, których celem będzie wspieranie inkluzywności w kulturze organizacyjnej.
Zdrowie psychiczne pracownika rośnie na znaczeniu
Innym istotnym trendem w zestawieniu Preply jest dbanie o ogólny dobrostan pracowników. W ubiegłym roku Polska przyjęła wiele nowych rozwiązań prawnych, w tym tak zwaną dyrektywę work-life balance oraz dyrektywę w sprawie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym rodziców i opiekunów dzieci. Inicjatywy te mają na celu między innymi poprawę przejrzystości na rynku pracy czy promowanie bardziej przewidywalnego zatrudnienia. Według Preply zwrot w kierunku pracownika będzie w 2024 roku jeszcze bardziej widoczny.
Jak podkreślają specjaliści, tradycyjne programy wellbeing, takie jak prywatna opieka medyczna czy pakiety sportowe, to już absolutne minimum. Przedsiębiorstwa będą angażować się w coraz bardziej kompleksowe inicjatywy, zwłaszcza w zakresie zdrowia psychicznego i radzenia sobie ze stresem. Trudno tego trendu nie ocenić pozytywnie. Jak wynika z analizy „Bezpieczeństwo Pracy w Polsce 2023. Dobrostan pracownika, czyli wellbeing w pracy”, jedynie 35% polskich pracowników twierdzi, że pracodawca troszczy się o ich zdrowie psychiczne.
Szkolenia dostosowane indywidualnie
W tym roku nie zabraknie też nacisku na employee experience i tworzenie spersonalizowanych ścieżek rozwoju pracowników. Kryją się za tym programy szkoleniowe dostosowane do indywidualnych potrzeb członków zespołu. Pomóc ma w tym sztuczna inteligencja, która jest w stanie zarekomendować konkretne szkolenia na podstawie zainteresowań i zawodowych ambicji pracowników.
„Wysoko na liście najpopularniejszych szkoleń finansowanych przez pracodawców jest nauka języków. Coraz częściej przedsiębiorstwa wymagają od swoich pracowników znajomości już nie jednego, a co najmniej dwóch języków obcych. Język angielski powoli przestaje wystarczać. Jeśli firma otwiera się na nowe rynki, a ma już swoich sprawdzonych pracowników, woli zainwestować w ich kształcenie, zamiast szukać nowych kandydatów z zewnątrz” – zauważa Sylvia Johnson z Preply.
AI pomoże przy rekrutacji
Zmiany obejmą również procesy rekrutacji. Spadnie znaczenie tradycyjnie rozumianych kwalifikacji. Działy HR będą stawiać na pozyskiwanie talentów na podstawie ich umiejętności i zdolności szybkiego uczenia się. Szykuje się też odejście od tradycyjnych corocznych ewaluacji na rzecz Agile Performance Managementu, który służy precyzyjniejszej ocenie efektywności pracy w czasie rzeczywistym.
W rekrutacji i onboardingu popularne stanie się korzystanie z pomocy sztucznej inteligencji. Już teraz wiele międzynarodowych firm wykorzystuje AI do pozyskiwania i selekcji kandydatów. Trend ten będzie tylko rósł na znaczeniu. Wsparcie technologii w dopasowywaniu kandydatów przyspiesza proces rekrutacji, zmniejszając przy tym jej koszty. Nie można jednak jeszcze mówić o wielkiej rewolucji związanej ze sztuczną inteligencją.