Muzeum Narodowe prezentuje sztukę koreańską: Splendor i finezja

Wystawa Splendor i finezja. Duch i materia w sztuce Korei w Muzeum Narodowym w Warszawie to największa dotychczasowa prezentacja sztuki koreańskiej w Polsce. Patronat Honorowy nad wystawą objął Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Duda. Wystawa została zorganizowana przez Muzeum Narodowe w Warszawie we współpracy z Koreańskim Muzeum Narodowym w Seulu. Zobaczyć ją można od 11 października 2019 do 12 stycznia 2020.

Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, jak długą historią może poszczycić się kultura koreańska. Wystawa Splendor i finezja. Duch i materia w sztuce Korei jest niepowtarzalną okazją do poznania dzieł sztuki na co dzień niedostępnych dla polskiej widowni. – Kunszt wykonania, subtelność wzorów i wyrazistość kolorów zachwyci każdego miłośnika piękna, a bogactwo tradycji i religii sprawi, że Korea będzie się jawić jako kraj bogatej historii i sztuki, a nie tylko nowych technologii i popkultury – mówi kuratorka wystawy Joanna Bojarska-Cieślik.

Splendor i finezja

Ekspozycja mająca uczcić trzydziestolecie nawiązania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Republiką Korei jest odpowiedzią na zorganizowaną w Seulu w 2015 roku wystawę Sztuka polska: niezłomny duch. Ogromna popularność tego pokazu, który dla koreańskiej publiczności był pierwszą okazją do spotkania z Polską i jej kulturą, to dowód na wzajemną fascynację między państwami odległymi geograficznie, ale zaskakująco podobnymi pod względem historii i doświadczeń.

– Wystawa sztuki koreańskiej jest wyjątkowym wydarzeniem zarówno w historii Muzeum Narodowego w Warszawie, jak i stosunków kulturalnych między naszymi krajami – podkreśla dyrektor Muzeum Narodowego w Warszawie prof. dr hab. Jerzy Miziołek. Prezentację przygotowywano we współpracy z Koreańskim Muzeum Narodowym w Seulu, z którego pochodzą wszystkie eksponaty. Wystawa ma układ chronologiczny.

Pierwsze świadectwa obecności człowieka

Wystawę otwierają jedne z najwcześniejszych zachowanych na Półwyspie Koreańskim zabytków działalności człowieka. Wśród nich na szczególną uwagę zasługują kamienne narzędzia z okresu paleolitu. Ich obecność na terenach Azji Wschodniej – pierwotnie podawana w wątpliwość – świadczy o rozwoju cywilizacyjnym tych terenów. Neolit reprezentują imponujące okazy ceramiki dekorowanej wzorem grzebieniowym, które poświadczają, że już 10 000 lat temu mieszkańcy Półwyspu zdobili tworzone przez siebie naczynia. Z epok brązu i żelaza na szczególną uwagę zasługują narzędzia rytualne oraz wyroby symbolizujące władzę klas rządzących – lustra, broń, nefrytowe ozdoby oraz wykonane z brązu zapinki do pasa w kształcie koni.

Złoto z królewskich grobowców

Zabytki z okresu Trzech Królestw (ok. 57 r. p.n.e. – 668 r.), niezwykle ważnego dla kształtowania się kultury i sztuki koreańskiej, można podziwiać w drugiej części wystawy. Zaprezentowano m.in. obiekty wydobyte z królewskich grobowców Silla: złote ozdoby, ceramikę, broń i elementy końskich uprzęży, stanowiące dowód splendoru i potęgi starożytnych koreańskich władców. Wzrok widza natychmiast przyciąga złota korona z królestwa Silla – jeden z najdobitniejszych symboli potęgi starożytnej Korei. Wraz z licznymi złotymi ozdobami ukazuje majestat i bogactwo ówczesnych władców koreańskich. Okres ten reprezentują również różnorodne płytki dekoracyjne ukazujące rozbudowaną symbolikę oraz mnogość motywów zdobniczych, wśród nich feniksy i bosanghwa – mityczny kwiat przypominający lotos. Urodę koreańskiej architektury pozwalają docenić bogato zdobione dachówki dekorowane motywami roślinnymi i wizerunkami fantastycznych zwierząt.

Zjednoczone Silla i sztuka buddyjska

Na wystawie można podziwiać również zabytki kultury Zjednoczonego Silli (676– 935), pierwszego królestwa panującego na całym Półwyspie Koreańskim. To okres ożywionych kontaktów z innymi państwami, przede wszystkim z Chinami i Japonią, a także utrwalenia się buddyzmu jako oficjalnej religii. Koreańscy twórcy naśladowali konwencje i style rzeźby z Chin. W miarę upływu czasu styl i tematyka rzeźby buddyjskiej dostosowywały się jednak do lokalnych warunków naturalnych i klimatycznych, co doprowadziło do rozwoju stylów specyficznie koreańskich. Na wystawie zaprezentowano błyszczące złotem posągi Buddy i boddhisattwów, kadzielnice, gongi i manuskrypty sutr ukazują artystyczny kunszt przedmiotów rytualnych. Niezwykła maestria wykonania cechuje również inne przedmioty: złote ozdoby, pochwy na noże, dekorowane finezyjnymi przedstawieniami smoków oraz butla w kształcie tykwy całkowicie pokryta kwiatowym ornamentem.

Więcej: https://www.mnw.art.pl/wystawy/splendor-i-finezja-duch-i-materia-w-sztuce-korei,220.html