MŁODE GŁOWY – Otwarcie o zdrowiu psychicznym

Projekt „MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym” zorganizowany przez fundację UNAWEZA Martyny Wojciechowskiej obejmuje największe w Polsce badanie zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży oraz działania edukacyjne. Głównym kanałem projektu jest profil MŁODE GŁOWY na TikToku. 

Z okazji obchodzonego 10 października Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego, opublikowano wyniki globalnego badania poświęconego stygmatyzacji zaburzeń psychicznych i gotowości do swobodnego mówienia o samopoczuciu. Wynika z nich, że 42 proc. z nas obawia się, że zostaniemy negatywnie ocenieni, jeśli będziemy rozmawiać z przyjaciółmi i rodziną o swoim samopoczuciu, a 31 proc. przyznaje, że czułoby się bardziej komfortowo, gdyby od najmłodszych lat zachęcano nas do mówienia o tym, jak się czujemy. Co ciekawe, mówiąc o swoim samopoczuciu najmniej komfortowo czują się najmłodsi uczestnicy badania (18-24 lat).   

Nie znaczy to jednak, że nie interesują nas tematy związane ze zdrowiem psychicznym. Dostępne na TikToku treści opatrzone hasztagiem #MentalHealth obejrzano już 45 mld razy, a wartości te dla haseł #Wellbeing i #MentalHealthAwareness to odpowiednio 1 i 10 mld wyświetleń. Polscy użytkownicy TikToka także interesują się tematyką zdrowia psychicznego – filmy z hasztagiem #zdrowiepsychiczne mają już prawie 220 mln wyświetleń, a liczba obejrzeń materiałów z hasztagiem #terapeuta przekracza 270 mln. 

Kampania edukacyjna będąca częścią projektu “MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym” ma pokazać dlaczego warto rozmawiać o swoim samopoczuciu i zachęcić Polaków do zadbania o swoje zdrowie psychiczne. Głównym kanałem kampanii jest profil MŁODE GŁOWY na TikToku (tiktok.com/@mlode_glowy), gdzie publikowane będą treści edukacyjne dotyczące zdrowia psychicznego, a także odbędą się dyżury ekspertów, odpowiadających na pytania użytkowników. 

Projekt MŁODE GŁOWY obejmuje także największe w Polsce, bezpłatne i anonimowe badanie stanu zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz kampanię edukacyjną skierowaną do młodych, rodziców i nauczycieli. Celem jest zwrócenie uwagi na problemy ze zdrowiem psychicznym wśród młodych, wskazanie związanych z tym wyzwań i przyczynienie się do normalizacji sięgania po pomoc. Planowane są długofalowe działania, które doprowadzą do polepszenia sytuacji zdrowotnej młodych ludzi. 

Badanie startuje w szkołach 25 października 2022 r. i potrwa do 26 lutego 2023 r. Jest anonimowe, a jedynym wymogiem jest zarejestrowanie placówki w bezpłatnym programie Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo koordynowanym przez Fundację Dbam o Mój Z@asięg. W badaniu uczestniczy już ponad 1500 szkół z całego kraju. Opracowane wyniki posłużą do stworzenia kompleksowej oferty edukacyjnej, z konkretnymi narzędziami dla dzieci i rodziców oraz nauczycieli. Dodatkowo, każda szkoła otrzyma też raport i diagnozę swojej społeczności szkolnej.   

Działania prowadzone są we współpracy z szeregiem fundacji, organizacji pozarządowych i instytucji naukowych m.in.: Uniwersytetem Gdańskim, Uniwersytetem Szczecińskim, Instytutem Cyfrowego Obywatelstwa, Naczelną Radą Adwokacką, Naczelną Izbą Lekarską, Centrum Zdrowia Dziecka, Fundacją po Drugie, Fundacją Zobacz… JESTEM, SEXed i Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę.

– Jako mama wiem, że stan psychiczny młodzieży w Polsce jest alarmujący. Jako założycielka Fundacji UNAWEZA chcę działać. Stworzyliśmy program badawczo – edukacyjny dla szkół, który będzie wspierać młodych ludzi. To pierwszy tego typu projekt na tak szeroką skalę. Opracowane badania posłużą do stworzenia kompleksowej kampanii dla dzieci, rodziców i nauczycieli. Tworzymy projekt z koalicją fundacji, organizacji pozarządowych i instytucji naukowych oraz ekspertów. Głównym partnerem strategicznym został TikTok, który jest dziś bardzo istotnym kanałem dotarcia i platformą angażującą ogromną liczbę ludzi – mówi Martyna Wojciechowska, mama, prezeska Fundacji UNAWEZA, dziennikarka i podróżniczka.