Program „Mistrzowie Kodowania Junior” ma na celu rozwijanie kompetencji miękkich u dzieci, naukę logicznego myślenia, zachęcenie przedszkolaków do współpracy w grupie, kształtowanie u dzieci dobrych nawyków cyfrowych oraz upowszechnianie wiedzy na temat bezpiecznego korzystania z nowoczesnych technologii. Tego typu umiejętności są niezwykle ważne na każdym etapie życia dziecka, również podczas zmiany otoczenia z przedszkola na szkołę podstawową.
„W programie »Mistrzowie Kodowania Junior« pokazujemy, jak umiejętnie łączyć zabawę z nauką. Świat dzieci rządzi się swoimi prawami – my chcemy go zrozumieć i sprawić, aby »Mistrzowie Kodowania Junior« stali się jego naturalną częścią, dlatego do tworzenia zawartości merytorycznej i metodycznej programu zaangażowaliśmy ekspertów na co dzień pracujących z dziećmi – mówi Blanka Fijołek, CSR & Sponsorship Senior Manager Samsung Electronics Polska, pomysłodawczyni programu „Mistrzowie Kodowania Junior”.
Umiejętności przygotowujące do rozumienia elementarnych podstaw kodowania przedszkolaki zdobywać będą w trakcie tradycyjnych zabaw edukacyjnych pod okiem nauczycieli przedszkolnych. Ćwiczenia prowadzone będą w parach oraz w grupach, dzięki czemu dzieci będą rozwijały swoje zdolności interpersonalne i uczyły się pracy zespołowej. Eksperci programu wypracowali również własne pomoce dydaktyczne, m.in. matę edukacyjną, na której wykorzystywać można elementy sudoku, szachów czy elementarnych podstaw kodowania. Uzupełnieniem gier i zabaw edukacyjnych będą zajęcia prowadzone na tabletach, z wykorzystaniem aplikacji „Junior Scratch” opracowanej przez Massachusetts Institute of Technology specjalnie z myślą o dzieciach w wieku 3-6 lat.
Uwzględnienie w edukacji przedszkolnej elementów kodowania niesienie ze sobą wiele korzyści. Potwierdzają to m.in. wyniki badań zawarte w raporcie „Mistrzowie Kodowania Junior. Przegląd literatury przedmiotu”, w którym badacze Centrum Cyfrowego: Projekt Polska przedstawili efekty kontaktu dzieci w wieku przedszkolnym z nowoczesnymi technologiami. Analizy dowodzą, że odpowiednie wykorzystanie technologii cyfrowych może pozytywnie wpływać na rozwój emocjonalny, społeczny, poznawczy i motoryczny małych dzieci. „Natomiast zmiana sposobu myślenia o edukacji dzieci w wieku 3-6 lat poprzez wprowadzane działań tzw. playful learning, czyli metod z pogranicza nauki i zabawy, jest ogromną wartością programu »Mistrzowie Kodowania Junior«” – mówi dr Justyna Jasiewicz, koordynator badań w Centrum Cyfrowym: Projekt Polska.
W czasie trwania zajęć „Mistrzów Kodowania Junior” dzieci będą rozwijać podstawowe funkcje poznawcze takie jak pamięć, koncentracja uwagi, analiza, synteza wzrokowa i słuchowa oraz koordynacja ruchowa.
Przedszkole nr 180 w Warszawie jest jednym z 18 przedszkoli w całym kraju – i jednym z trzech przedszkoli w województwie mazowieckim – objętych tym innowacyjnym projektem. Do pilotażowej edycji „Mistrzów Kodowania Junior” zaangażowano placówki, w których kadra pedagogiczna stale poszukuje nowych rozwiązań edukacyjnych, nie boi się wyzwań oraz jest gotowa podejmować niestandardowe działania sprzyjające wszechstronnemu rozwojowi dzieci. Programem objęto ponad 1000 przedszkolaków.