Wolontariat pracowniczy jest jedną z najchętniej podejmowanych form aktywności społecznej. Firmy wykorzystują go do zaangażowania swoich pracowników, a w tym celu wprowadzają programy wolontariackie. Jednak ich działanie oraz skuteczność w dużej mierze zależą od przyjętych sposobów komunikacji firmy z wolontariuszami oraz beneficjentami pomocy. Na pytanie o to, jak skutecznie wykorzystywać komunikację dla rozwoju wolontariatu, opowiada najnowsza publikacja Forum Odpowiedzialnego Biznesu „Komunikacja a wolontariat”.
Idea wolontariatu pracowniczego jest już dobrze znana. Nie brakuje również dokumentów i opracowań na ten temat. Rzadziej jednak przywiązuje się specjalną wagę do procesu komunikacji działań wolontariackich. Publikacja „Komunikacja a wolontariat” prezentuje dobre praktyki firm, a także opinie praktyków-ekspertów. W ten sposób pozwala szeroko spojrzeć na działania podejmowane do tej pory w obszarze wolontariatu, a także zainspirować do zmian, pomóc w organizacji i planowaniu komunikacji.
„Komunikacja a wolontariat” jest rezultatem współpracy firm partnerskich Forum Odpowiedzialnego Biznesu, których przedstawiciele dzielą się swoimi spostrzeżeniami, wiedzą oraz doświadczeniem na temat wolontariatu pracowniczego. Wśród kluczowych działań/etapów i obszarów komunikacji wolontariatu wskazano:
- nawiązanie i budowanie współpracy z organizacją,
- przygotowanie działań w ramach wolontariatu pracowniczego,
- realizację działań w ramach wolontariatu pracowniczego,
- ewaluację działań w ramach wolontariatu pracowniczego,
- budowanie wiarygodności wolontariatu pracowniczego,
- komunikację zewnętrzną w wolontariacie kompetencyjnym.
Korzyści z zaangażowania społecznego
Wolontariat pracowniczy jest częścią strategii odpowiedzialnego biznesu firmy, która ma znaczący wpływ na kompetencje pracowników: buduje umiejętności pracy w zespole, służy integracji, przyczynia się do wzrostu poziomu zadowolenia z pracy oraz uwrażliwienia – zarówno pracowników jak i społeczności – na problemy społeczne. Komunikacja jest kluczowym i integralnym elementem wolontariatu pracowniczego – pozwala nie tylko na wspieranie rzetelności prowadzonych działań, ale ma także duży wpływ na gotowość pracowników do ponownego zaangażowania. Istotne, by rozwijała się zarówno wewnętrznie, jak i zewnętrznie.
Wolontariat pracowniczy jako istotny element infrastruktury społecznej w firmach i przedsiębiorstwach powinien być spoiwem, dzięki któremu pracodawcy będą mogli budować wizerunek odpowiedzialnej firmy, doskonalić umiejętności swoich pracowników oraz zmieniać ich postrzeganie własnego miejsca pracy.
Wolontariat na zewnątrz
Komunikacja zewnętrzna o wolontariacie pracowniczym nie jest jedynie formą reklamy – służy informowaniu wolontariuszy oraz beneficjentów o efektach zrealizowanych działań. Pozwala na dotarcie do instytucji oraz organizacji społecznych, z którymi firma chce nawiązać współpracę. Służy również budowania płaszczyzny komunikacji między zaangażowanymi w pomoc, a czerpiącymi z niej – co jest możliwe nie tylko dzięki mediom tradycyjnym, ale również serwisom społecznościowym.
– Podstawą skutecznego wolontariatu pracowniczego jest dialog, a więc rzetelna, wymiana zdań, poglądów czy oczekiwań. Jeśli jest autentyczny, z pewnością tworzy przestrzeń współpracy i stymuluje do działania – mówi Marzena Strzelczak, dyrektorka generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Ważne by dzielić się doświadczeniem, wyciągać wnioski, doskonalić – publikacja „Komunikacja a wolontariat” jest tego najlepszym przykładem.