Kochasz? Wybieraj zdrowie!

W nadchodzącym roku kobiety korzystające z porady lekarza ginekologa będą mogły podczas wizyty zerknąć na kalendarz kampanii „W ciąży nie piję alkoholu”. Ma on przypominać o konieczności rezygnacji z alkoholu w czasie ciąży dla dobra dziecka. Kalendarze na 2015 rok, które przygotowała Kompania Piwowarska we współpracy z Fundacją FASTRYGA, trafiły właśnie do 1000 gabinetów w całej Polsce.

 

Kalendarze to kolejny etap kampanii „W ciąży nie piję alkoholu”, którą w 2011 roku rozpoczęła Kompania Piwowarska, a obecnie prowadzi cała branża piwowarska. Akcja ma edukować przyszłe mamy o skutkach spożywania alkoholu w czasie ciąży. W tym roku przekaz bazuje na haśle „Kochasz? Wybieraj zdrowie!”. Organizatorzy chcą w ten sposób przypomnieć, że rezygnacja z napojów alkoholowych w czasie ciąży to decyzja podyktowana miłością do przyszłego potomka i troską o niego. Ten komunikat ma szczególne znaczenie w Święta Bożego Narodzenia, które są czasem dawania i miłości. A zdrowie na pewno będzie dla niego najlepszym prezentem.

Jedna lampka nie zaszkodzi? To mit!

Dlaczego unikanie alkoholu jest tak istotne? Przede wszystkim spożywanie trunków w czasie tych jakże ważnych 9 miesięcy może wpłynąć negatywnie na rozwój płodu. Najpoważniejszym zagrożeniem jest FAS, czyli Płodowy Zespół Alkoholowy – zespół zaburzeń rozwojowych występujących u dzieci matek pijących alkohol w ciąży. Te anomalie to między innymi zahamowanie wzrostu w okresie płodowym i noworodkowym, zniekształcenia twarzy oraz nieprawidłowy rozwój ośrodkowego układu nerwowego. Co ważne, nie wiadomo, jaka dawka alkoholu może spowodować u dziecka zaburzenia związane z FAS. Dlatego eksperci rekomendują, by przyszłe mamy zrezygnowały z „procentów” całkowicie.

Niestety, wciąż się zdarza, że informacja o możliwej szkodliwości nawet małych dawek alkoholu w okresie ciąży jest bagatelizowana przez specjalistów. Wiem od wielu kobiet, że właśnie w gabinetach specjalistycznych usłyszały, iż „jedna lampka na pewno nie zaszkodzi”. A przecież najnowsze badania pokazują, że dzieci z FAS w Polsce jest więcej, niż przypuszczaliśmy, więcej niż np. z zespołem Downa – mówi dr n. med. Małgorzata Klecka, prezes Fundacji FASTRYGA, która jest partnerem merytorycznym kampanii „W ciąży nie piję alkoholu”.

Kompania Piwowarska od kilku lat aktywnie promuje odpowiedzialną sprzedaż i konsumpcję alkoholu – to jeden z obszarów strategii zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa. Trzy lata temu jako pierwsza firma z branży piwowarskiej wprowadziła na opakowaniach swoich produktów dobrowolne oznaczenie „W ciąży nie piję alkoholu”. KP prowadzi również stronę edukacyjną abcalkoholu.pl, działa za pośrednictwem mediów społecznościowych, a także dystrybuuje materiały drukowane, jak kalendarze czy ulotki, promujące ideę kampanii. Dzięki temu tysiące kobiet miały szansę zetknąć się z informacją dotyczącą odpowiedzialnych wzorców spożycia alkoholu.