Choć kobiety stanowią połowę społeczeństwa, na uczelniach technicznych wciąż są w mniejszości – to tylko 33,5 proc. studiujących. Jeszcze mniej wybiera informatykę i kierunki związane z nowymi technologiami. Autorki raportu „Kobiety na politechnikach 2025” apelują: czas zmienić myślenie i tworzyć środowisko, które zachęci dziewczyny do wyboru kariery w naukach ścisłych i technicznych.
Wyniki raportu: kobiety nadal w mniejszości
Podczas konferencji prasowej inaugurującej 18. edycję kampanii „Dziewczyny na politechniki!” przedstawiono raport „Kobiety na politechnikach 2025”. Został on opracowany przez Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy (OPI-PIB) oraz Fundację Edukacyjną Perspektywy.
Z danych wynika, że kobiety stanowią jedynie 33,5 proc. studentów uczelni technicznych. Udział ten od lat utrzymuje się na podobnym poziomie. Szczególnie niska reprezentacja kobiet widoczna jest na kierunkach związanych z nowymi technologiami – informatykę studiuje tylko ok. 17 proc. kobiet. Wyjątkiem jest inżynieria biomedyczna, gdzie kobiety stanowią aż 62 proc.
Zmieniać nie kobiety, a system
Dr Anna Knapińska z OPI-PIB zaznaczyła, że to nie kobiety powinny się zmieniać, lecz środowisko naukowe i akademickie. Jej zdaniem uczelnie techniczne powinny aktywnie budować inkluzywną atmosferę, w której kobiety będą czuły się komfortowo i bezpiecznie. Ostrzegła przed tzw. „klimatem męskiej szatni”, który może zniechęcać studentki do pozostania na kierunkach technicznych. – Kobiety chętniej aplikują do laboratoriów i zespołów kierowanych przez inne kobiety. Kobiety przyciągają kobiety – zaznaczyła.
Dalsza część tekstu jest pod relacją z debaty Instytutu ESG
Głos studentek: mniej rywalizacji, więcej wsparcia
Palina Kaminskaya, studentka informatyki z Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych i ambasadorka kampanii „Dziewczyny na politechniki!”, zwróciła uwagę, że kobiety często muszą udowadniać swoje kompetencje bardziej niż mężczyźni.
– Mężczyźni na studiach informatycznych częściej wchodzą w tryb rywalizacji. Kobiety – chcąc nie chcąc – muszą się do niego dostosować. Ważne jest, by edukować mężczyzn i budować środowisko wspierające wszystkich – mówiła.
Równe szanse zaczynają się w dzieciństwie
Bianka Siwińska, prezeska Fundacji Perspektywy, zaznaczyła, że chłopcy są często od małego wspierani w rozwijaniu zainteresowań technologią, czego dziewczynki nie zawsze doświadczają – mimo że mają takie same zdolności i możliwości. – Dziewczynki potrzebują tylko sygnału, że to także ich ścieżka – podkreśliła.
Dalsza część tekstu jest pod wypowiedzią prof. Aleksandry Przegalińskiej z Akademii Leona Koźmińskiego
Gdzie znaleźć raport?
Pełna wersja raportu „Kobiety na politechnikach 2025” jest dostępna bezpłatnie w serwisie RAD-on.
Źródło: naukawpolsce.pl