Kierunek życzliwość w komunikacji miejskiej

Już dziś rusza kampania społeczna „Kierunek życzliwość w komunikacji miejskiej”. Jednym z organizatorów kampanii jest spółka „Koleje Mazowieckie – KM”.
zyczliwosc w komunikacjiMieszkańcy stolicy i podwarszawskich miejscowości na co dzień korzystają z komunikacji miejskiej. Duża część z nich codzienną drogę do Warszawy pokonuje m.in. pociągami Kolei Mazowieckich.

Kampania „Kierunek życzliwość w komunikacji miejskiej” ma na celu zwrócenie uwagi na to, jak ważnym i niezbędnym elementem podróży jest życzliwe zachowanie się względem innych pasażerów. Organizatorami kampanii, oprócz Kolei Mazowieckich, są: Centrum Komunikacji Społecznej m.st. Warszawy, Tramwaje Warszawskie, Szybka Kolej Miejska, Metro Warszawskie, Miejskie Zakłady Autobusowe, Zarząd Transportu Miejskiego, a partnerami: Warszawska Kolej Dojazdowa, Polski Związek Niewidomych i Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej.

Od dziś na monitorach LCD w pociągach KM będą wyświetlane spoty kampanii, a w pociągach SKM, WKD oraz w stołecznych tramwajach i autobusach pojawią się plakaty kampanii, zawierające siedem komunikatów z podziękowaniem lub prośbą o pomoc. Zasady życzliwego zachowania się w środkach komunikacji miejskiej opisano szczegółowo w specjalnym folderze. Wydawnictwo trafi do rąk mieszkańców stolicy już 24 maja, podczas Wielkiego Pikniku Rodzinnego, który odbędzie się w Parku Górczewska, w Amfiteatrze im. M. Jacksona.

Koleje Mazowieckie uruchamiają w ciągu doby ponad 800 pociągów, 1/3 eksploatowanego przez spółkę taboru to nowoczesne pojazdy. Nowe pociągi (np. wagony piętrowe, pociągi FLIRT czy ELF) są niskopodłogowe. Cechą charakterystyczną są przestronne wnętrza i szerokie przejścia, a także oznakowane miejsca dla osób podróżujących z małymi dziećmi i kobiet w ciąży. Pociągi przystosowane są do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zainstalowane zostały windy i podnośniki ułatwiające wsiadanie i wysiadanie. Spółka podejmuje konkretne działania, by likwidować bariery, utrudniające podróżowanie. Jednocześnie włącza się w szereg akcji promujących dobre wzory postępowania.

„Koleje Mazowieckie – KM” były partnerem kolejnej odsłony kampanii społecznej „Więcej życzliwości dla kobiet w ciąży”, która miała zwrócić uwagę na sytuację i potrzeby przyszłych mam w przestrzeni publicznej. W 2009 roku spółka wzięła udział w podobnym projekcie – „Odmienny stan – odmienne traktowanie”. W ramach tej akcji Koleje Mazowieckie, jako jedyny przewoźnik, oznaczyły wybrane miejsca siedzące w pociągach specjalnym piktogramem przedstawiającym sylwetkę kobiety w ciąży. W 2011 roku wspólnie z Pełnomocnikiem Rządu ds. Równego Traktowania zorganizowały akcję społeczną „Pamiętaj o mamach”, której celem było zwrócenie uwagi pasażerów oraz pracowników firmy na osoby podróżujące z małymi dziećmi. W pociągach umieszczone zostały naklejki, promujące wśród pasażerów pomoc osobom podróżującym z małymi dziećmi. Spółka została także partnerem akcji „Polska – miejsce przyjazne mamie i dziecku”, promowanej pod hasłem „Nie udawaj, że nie widzisz”. Wszystkie te działania na pewno ułatwiają codzienną podróż, ale niezależnie od tych udoskonaleń, jakość podróży zależy od samych podróżnych.

Kampania „Kierunek życzliwość w komunikacji miejskiej” potrwa do końca roku. W ramach działań zaplanowano m.in. przeprowadzenie gry miejskiej podczas Dni Transportu Publicznego.