Jak przyspieszyć dekarbonizację drogowego transportu towarowego?

Posiadając największą flotę ciężarówek w Unii Europejskiej, Polska dominuje w międzynarodowym transporcie drogowym, odpowiadając za 30% wolumenu przewozów w całej Unii Europejskiej. Jednak rosnące ceny paliw utrudniają wielu małym i średnim firmom transportowym utrzymanie się na rynku. Uzależnienie od importowanej ropy oznacza coraz wyższe ceny lub brak dostaw. 

Przejście na energię odnawialną w transporcie ciężkim jest sposobem na uniezależnienie się od importu i wahań cen. Dodatkowo, eliminacja zanieczyszczających środowisko pojazdów ICE z zachodnioeuropejskich dróg, miast i portów zmusza polskich operatorów do planowania wymiany floty w celu utrzymania swojej pozycji.

Te realia wymagają pilnego odejścia od paliw kopalnych na rzecz rozwiązań bardziej ekologicznych, czystych i energooszczędnych, a wykorzystanie elektrycznych ciężarówek jest istotnym elementem tej układanki. Niektóre elektryczne ciężarówki już jeżdżą po polskich drogach, m.in. w ramach współpracy IKEA i Grupy Raben, a także supermarketów Żabka.

Polska może zyskać na zeroemisyjnych ciężarówkach, wspierając przy tym branżę firm logistycznych oraz poprawiając niezależność energetyczną kraju. Wdrożenie zeroemisyjnych ciężarówek ma możliwość zmniejszenia emisji CO2 z drogowego transportu towarowego nawet o 81% do 2050 roku.

Aby sprostać wyzwaniom związanym z przejściem na bezemisyjny transport drogowy, European Clean Trucking Alliance (ECTA), wiodący europejski głos na rzecz bezemisyjnego transportu ciężarowego, zrzesza ponad 35 europejskich przedsiębiorstw i organizacji oraz reprezentuje jedne z największych firm w sektorze logistyki, zarządzania łańcuchem dostaw i handlu detalicznego. W dniach 19-25 września, European Clean Trucking Alliancezachęca do zgłaszania najlepszych pomysłów za pośrednictwem platformy crowdsourcingowej na swojej stronie internetowej, aby określić, w jaki sposób UE może przyspieszyć przejście na bezemisyjne samochody ciężarowe.

Rafał Bajczuk, starszy specjalista z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych, komentuje: “Elektryczne ciężarówki mają do odegrania dużą rolę w polskiej logistyce. Jednak polscy przewoźnicy borykają się obecnie z brakiem infrastruktury ładowania oraz brakiem wsparcia w finansowaniu przejścia na ekologiczną flotę”.
Paweł Paluch, szef marketingu i komunikacji ze Scania Polska S.A, stwierdził: “Scania konsekwentnie rozwija rozwiązania transportowe, które są bardziej przyjazne dla środowiska” i zadeklarował, że “wspieramy naszych klientów w Polsce, oferując im kompleksowe usprawnienia: w pełni elektryczną ciężarówkę z systemami ładowania i analizą tras przewozowych, które pozwolą na realizację zadań w ruchu miejskim i regionalnym”.

European Clean Trucking Alliance jest gospodarzem Roadshow Event w Brukseli 27 października, gdzie czołowi decydenci, przedsiębiorstwa i media będą mieli okazję zapoznać się z elektrycznymi ciężarówkami poprzez:

  • Całodniowe jazdy testowe e-ciężarówek z 10 różnymi elektrycznymi samochodami ciężarowymi, wliczając pojazdy HDV, które są zapewnione przez firmy Volvo Trucks, Renault Trucks, Scania, DAF i BYD;
  • Branżową sesję pytań i odpowiedzi w celu wymiany wiedzy i najlepszych praktyk z perspektywy europejskich firm korzystających z pojazdów elektrycznych;
  • Debatę z udziałem czołowych decydentów, takich jak Maroš Šefčovič, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej, Annika Strandhäl, szwedzka minister ds. klimatu i środowiska, Karima Delli, posłanka do Parlamentu Europejskiego i przewodnicząca europarlamentarnej Komisji Transportu i Turystyki, oraz Jessica Sandström, SVP Product Manager w Volvo Trucks, w celu omówienia kluczowych możliwości zmian i konkretnych działań, dzięki którym e-ciężarówki staną się normą na europejskich drogach.
Jak podkreśla rzeczniczka ECTA i przedstawicielka Contargo Kristin Kahl, “ECTA Roadshow będzie dla naszych członków doskonałą okazją do pokazania, że transport ciężarowy z zerową emisją jest już rzeczywistością. Kilka firm już współpracuje z producentami e-ciężarówek, aby zastąpić nimi swoją dotychczasową flotę. Widzieliśmy to we Francji, Hiszpanii, Niemczech, Włoszech, Polsce – niektórych z największych rynków UE. Aby osiągnąć teraz zeroemisyjny przemysł ciężarowy na poziomie UE i krajowym, decydenci muszą podjąć niezbędne i konkretne działania w celu stworzenia odpowiedniego środowiska dla operatorów w dziedzinie logistyki i mobilności, aby ci mogli swoje floty. Sektor logistyczny jest gotowy na globalne działanie”.