IKEA publikuje Raport Zrównoważonego Rozwoju

W czerwcu 2018 r. IKEA zaktualizowała swoją strategię People & Planet Positive 2030. Teraz publikuje raport, w którym przedstawia, jakie działania w obszarze zrównoważonego rozwoju udało się już zrealizować. Po raz pierwszy obejmuje on cały łańcuch wartości, w tym produkcję, dostawy i sprzedaż. Odnawialne źródła energii, nowe zrównoważone rozwiązania dla klientów, 60 proc. asortymentu IKEA wytworzonego z materiałów odnawialnych – to główne tematy nowego globalnego Raportu Zrównoważonego Rozwoju IKEA za rok finansowy 20181.

Dobry klimat zaczyna się w domu

Zmiany klimatyczne to nie odległe zagrożenie, ale już rzeczywistość. Dotykają ludzi, społeczeństwa, naszą planetę i działalność biznesową IKEA. Od lat firma podejmuje działania na rzecz ograniczenia emisji dwutlenku węgla i angażuje się w inicjatywy takie, jak ubiegłoroczny szczyt klimatyczny COP24 w Katowicach, by dzielić się dobrymi praktykami. Jedno z zobowiązań IKEA zakłada ograniczanie śladu węglowego na szerszą skalę niż tylko w obrębie własnej działalności.

– Prowadząc działalność na całym świecie, chcemy dotrzeć do wielu ludzi, inspirując ich i podsuwając osiągalne dla nich rozwiązania, które pomogą chronić środowisko. Z początkiem kwietnia wystartujemy z kampanią pod hasłem „Dobry klimat zaczyna się w domu”. Będziemy zachęcać konsumentów do małych zmian w codziennym życiu, które mają duże znaczenie dla ochrony naszej planety – mówi Carolina Garcia Gomez, Prezes IKEA Retail Polska. W asortymencie posiadamy szereg produktów, które ułatwią prowadzenie zrównoważonego i przyjaznego środowisku stylu życia. Są to na przykład produkty pozwalające oszczędzać wodę, jak baterie łazienkowe i kuchenne oraz energię – żarówki LED, czy inteligentne oświetlenie LED – dodaje.

Co roku wprowadzane są też do asortymentu IKEA nowe innowacyjne produkty. W raporcie na str. 14 wymieniono dwa z nich: MISTELN – dyszę do wody, która pomoże zmniejszyć jej zużycie nawet o 90 proc. i GUNRID – zasłony, które będą miały właściwości oczyszczające powietrze, stanowiące barierę dla smogu. Oba produkty pojawią się na rynku na przełomie 2019/2020 r.

IKEA Food nieustannie rozwija swoją ofertę dań i produktów na bazie roślin, warzyw i owoców. W zeszłym roku IKEA wprowadziła do Bistro wege hot doga, którego ślad klimatyczny jest 7 razy mniejszy od normalnego hot doga. Cieszy się on dużą popularnością wśród klientów – w Polsce co dziesiąty hot dog sprzedawany w IKEA jest w wersji wege.

Zrównoważona produkcja

Ambicją IKEA jest by do 2030 r. 100 proc. wykorzystywanych materiałów było odnawialnych i/lub pochodzących z recyklingu materiałowego. W 2018 r. osiągnęliśmy poziom 60 proc. asortymentu IKEA wyprodukowanego z materiałów odnawialnych, a 10 proc. zawierało materiały pochodzące z recyklingu. W tym samym roku 100 proc. bawełny i 85 proc. drewna wykorzystywanych przez IKEA pochodziło ze zrównoważonych źródeł, posiadających certyfikaty odpowiednio BCS i FSC2. Warto podkreślić, że największym dostawcą produktów z drewna dla IKEA jest Polska, z której pochodziło w 2018 r. 32 proc. tego surowca. Firma ściśle współpracuje z Lasami Państwowymi, które zarządzają lasami w 90 proc. objętymi certyfikacją FSC.

Ponadto, w 2018 r. IKEA wprowadziła istotną zmianę w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym – przedstawiła dziewięć zasad „Circular Design”, według których wszystkie nowe produkty będą tak projektowane, by można je było ponownie wykorzystać, naprawić, przetworzyć lub odsprzedać.

Polska jest drugim, zaraz po Chinach, największym producentem mebli IKEA na świecie, posiadając 15 fabryk własnych IKEA Industry i współpracując z prawie 80 dostawcami zewnętrznymi, za współpracę z którymi odpowiedzialne jest IKEA Range & Supply Poland. Wśród mebli produkowanych w Polsce znajdują się najbardziej popularne na świecie serie IKEA, takie jak m.in.: LACK, HEMNES, KALLAX, PAX czy EKET.

W IKEA Range & Supply dbamy, by najwyższe standardy pracy i poszanowania środowiska dotyczyły naszych pracowników i dostawców. W 2018 r. przeprowadziliśmy blisko 90 audytów IWAY – potwierdzając, że cała nasza baza dostawców działa zgodnie z naszymi metodami pracy IWAY i programem zgodności. Dużą wartością IWAY jest również to, że pomaga on naszym kontrahentom zrozumieć zależności zachodzące w łańcuchu dostaw oraz zwrócić szczególną uwagę na przestrzeganie praw człowieka i pracownika oraz dbanie o środowisko naturalne – wyjaśnia Katarzyna Warchał, Purchasing and Logistic Area Manager Central Europe, IKEA Range & Supply.

Energia ze źródeł odnawialnych

Zwiększenie produkcji energii ze źródeł odnawialnych stanowi jeden z globalnych celów IKEA, zakładający dążenie do osiągnięcia 100 proc. energii odnawialnej w całym łańcuchu wartości. W Polsce IKEA już dzisiaj produkuje więcej energii elektrycznej niż zużywa na potrzeby własne, całkowicie neutralizując tym samym swój ślad węglowy. W ubiegłym roku 80 turbin wiatrowych należących do IKEA, wygenerowało 470 GWh energii elektrycznej co przewyższa zużycie energii w wszystkich obiektach IKEA na terenie Polski.

Oszczędność i uważne gospodarowanie surowcem są wpisane w działania IKEA. Dlatego IKEA Industry stale modyfikuje technologie i inwestuje w nowe rozwiązania, umożliwiające ograniczenie ilości zasobów niezbędnych do produkcji mebli oraz efektywne wykorzystywanie produktów ubocznych. Jednym z ostatnich przykładów takiego działania jest inwestycja we własną fabrykę pelletu w IKEA Industry Stalowa Wola. Biomasa z lokalnego tartaku, w postaci zrębki i trocin jest przekształcana w wysokiej jakości pellet, wykorzystywany do produkcji zielonej energii. Rocznie fabryka w Stalowej Woli wytwarza 60 000 ton pelletu, który jest sprzedawany odbiorcom zewnętrznym.

– Konsekwentnie od lat stawiamy na energetykę odnawialną. W ubiegłym roku finansowym aż 99,5% energii wykorzystanej do działalności naszych fabryk w Polsce pochodziło ze źródeł odnawialnych. Dużą wagę przykładamy także do efektywności energetycznej. Chcemy budować świadomość i kompetencje wokół oszczędzania energii oraz dzielić się dobrymi praktykami wdrożonymi w IKEA Industry. Organizujemy w tym celu warsztaty, zarówno w naszych fabrykach, jak i dla naszych dostawców, którzy są częścią łańcucha dostaw IKEA – mówi Andreas Carlsson, Sustainability Manager, IKEA Industry.

Rośnie też liczba klientów korzystających z energii słonecznej w domu. Panele fotowoltaiczne dla gospodarstw domowych są obecnie sprzedawane w sklepach IKEA na sześciu rynkach, w tym w Polsce.

Zachęcamy naszych klientów do korzystania z energii słonecznej tworząc dla gospodarstw domowych ofertę instalacji fotowoltaicznych „pod klucz”. Widzimy bardzo duże zainteresowanie, nasze indeksy sprzedaży w Polsce są wyższe od średniej globalnej dla krajów, w których IKEA oferuje panele słoneczne. Czerpiemy ogromną satysfakcję, kiedy dzięki IKEA klienci obniżają rachunek za prąd stając się prosumentami, czyli wytwórcami czystej energii z odnawialnych źródeł. Można powiedzieć, że razem budujemy rynek energetyki prosumenckiej w Polsce – dodaje Carolina Garcia Gomez.

Więcej: https://preview.thenewsmarket.com/Previews/IKEA/DocumentAssets/535135.pdf