Climate Action Challenge to konkurs dla kreatywnych studentów, projektantów i przedsiębiorców na innowacyjne rozwiązania zwalczające skutki zmian klimatu. Wyzwanie rozpoczyna się 23 maja podczas konferencji Dutch Design Week w Amsterdamie. Konkurs jest realizowany w partnerstwie What Design Can Do (WDCD), IKEA Foundation i Autodesk Foundation.
Szkodliwe skutki zmian klimatu, które nas dzisiaj dotykają, to nie tylko rekordowe upały, przesuwanie się stref klimatycznych, topnienie lodowców, podnoszenie się poziomu oceanów, rozmarzanie wiecznej zmarzliny, pustynnienie, susze; to także burze i nawałnice, silniejsze huragany, pożary i powodzie. Społeczności muszą więc z jednej strony podejmować działania na rzecz zahamowania wzrostu temperatury w możliwie największym stopniu, a z drugiej dostosowywać się do zmieniającego się klimatu. Inicjatywa prowadzona wspólnie przez What Design Can Do (WDCD), IKEA Foundation i Autodesk Foundation – Climate Action Challenge ma w tym pomóc.
Uważamy, że zmiany klimatu stanowią istotne zagrożenie dla przyszłości dzieci żyjących w ubogich społecznościach oraz że innowacyjne wzornictwo może pomóc ich rodzinom dostosować się do nowych warunków. Obserwujemy spore zainteresowanie ze strony środowisk kreatywnych. Projektanci chętnie dokładają swoją cegiełkę do walki ze zmieniającym się klimatem. Historie społeczności dręczonych suszami, tajfunami czy rosnącym poziomem mórz, każą im zadać sobie pytanie, po czyjej stronie stoją. Ta inicjatywa pomoże projektantom oraz twórcom stanąć po stronie wielu ludzi i właśnie dlatego postanowiliśmy wesprzeć inicjatywę Climate Action Challenge – tłumaczy Per Heggenes, prezes IKEA Foundation.
Pomysł na Climate Action Challenge zrodził się w Amsterdamie, w siedzibie platformy kreatywnej What Design Can Do. Konkurs prowadzony jest wieloetapowo, a nagrody czekają zarówno na studentów, zawodowców, jak i start-upy. Zwycięskie projekty, wybrane przez międzynarodowe jury, otrzymają wsparcie finansowe, a ich pomysłodawcy zostaną zaproszeni do udziału w programie inkubacji, który pozwoli im zrealizować swoje projekty.
Zmiany klimatu to jedno z największych wyzwań stojących dziś przed projektantami, a stawienie mu czoła stanowi podstawę długoterminowego sukcesu – opowiada Lynelle Cameron, prezes Autodesk Foundation i wiceprezes ds. zrównoważonego rozwoju w Autodesk. W Autodesk staramy się wspierać przedsiębiorstwa, start-upy i organizacje non-profit opracowujące rozwiązania pozwalające walczyć ze zmieniającym się klimatem. Zapewniamy im finansowanie i udostępniamy oprogramowanie oraz niezbędne usługi. Jesteśmy dumni, że możemy wesprzeć wyzwanie Climate Action Challenge, pomagając tym samym większej liczbie innowacji klimatycznych trafić na rynek i odnieść sukces – dodaje Lynelle Cameron.
Wyzwanie będzie trwało nieco ponad rok: od stycznia 2017 do marca 2018. Konkurs podzielony jest na 7 etapów i zakończony prezentacja zwycięskich projektów podczas Dutch Design Week w październiku.
Współpraca pomiędzy IKEA Foundation i Autodesk Foundation jest jedyna w swoim rodzaju – wyjaśnia założyciel WDCD Richard van der Laken. Nie tylko zwracamy się do środowisk kreatywnych o pomoc w opracowywaniu nowych rozwiązań. Łącząc z nimi siły, możemy naprawdę dużo zmienić – dodaje Richard van der Laken.
Przedsięwzięcie zostało oparte na sukcesie zeszłorocznego wyzwanie Refugee Challenge, w ramach którego zgłoszono 630 projektów z 70 krajów. Obecnie każdy z pięciu zwycięskich projektów znajduje się na etapie prototypów i dalszego rozwoju.
Więcej informacji na stronie: http://www.whatdesigncando.com.