I Kongres ESG. Panel mediów: Media o ESG, ESG w mediach [RELACJA Z PANELU]

I Kongres ESG obfitował w wiele wydarzeń. Nie zapomniano o czwartej władzy, czyli dziennikarzach, którzy na zakończenie kongresu próbowali ocenić, czy media stają na wysokości zadania w informowaniu społeczeństwa o zagadnieniach ukrytych pod skrótem ESG. 

Goście panelu medialnego Pierwszego Kongresu ESG starali się odpowiedzieć na ważne pytania: W jaki sposób media mogą pomóc w edukowaniu społeczeństwa? Na ile tematy związane ze zrównoważonym rozwojem mogą być atrakcyjne dla mediów, dla widzów, słuchaczy, internautów, dla czytelników, a tym samym reklamodawców? Jak pisać o ESG, żebyśmy chętnie o tym czytali? 

Do panelu medialnego zaproszono redaktorów: Huberta Biskupskiego, zastępcę redaktora naczelnego “Super Expressu”, redaktora prowadzącego Super Biznesu, Piotra Buczka, redaktora z “Dziennika Gazety Prawnej” oraz Tomasza Dereszyńskiego, redaktora prowadzącego portal raportcsr.pl, dziennikarza polskatimes.pl. Dyskusję poprowadził Sebastian Ogórek, szef serwisu ekonomicznego wyborcza.biz oraz działu gospodarka w “Gazecie Wyborczej”.

KLIKNIJ: Tu znajdziesz wszystkie informacje o I Kongresie ESG

– Jesteśmy czwartą władzą jak zwykle na samym końcu, ale mam wrażenie, że od nas najwięcej zależy, jak tak sobie popatrzę na to, co trzeba zrobić, żeby komunikować zmiany związane, czy to ze środowiskiem, czy z prawami pracowniczymi, czy z tematami związanymi z ESG – ocenił red. Sebastian Ogórek otwierając dyskusję i zadał fundamentalne pytanie: “ile tekstów w waszych mediach jest poświęconych temu zagadnieniu i kiedy ostatni raz taki tekst zgłosiliście czy prosiliście, żeby ktoś z dziennikarzy napisał?”

Redaktor Piotr Buczek przypomniał, że Dziennik Gazeta Prawna przygotowuje dodatki poświęcone tematom związanym z ESG w związku z tym, że jest wydawnictwem mocno specjalistycznym.   

Jak do tematów ESG podchodzi Super Express? – Komponent “social” jest na naszych łamach i w internecie obecny praktycznie permanentnie, bo to są zagadnienia, które interesują olbrzymią część ludzi. W publikacjach łączymy dwa elementy czyli wagę społeczną i to, że te tematy cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem.

Prowadzący debatę zwrócił uwagę na ważną rzecz, bo przecież wygrać z bieżącą polityką czy z bieżącymi wydarzeniami nie jest łatwo. – Weźmy taki przykład. Mamy temat inflacji albo temat ESG, to dla mnie przyznam szczerze, nie będę tutaj owijał w bawełnę, raczej ten temat inflacji, tego co dzisiaj czujemy, jest bliższy niż niż temat ESG, choć zagadnienie ESG jest równie ważne. Tylko, że mniej seksi, jakbyśmy to powiedzieli czasami. 

Hubert Biskupski zwrócił uwagę na zagadnienia związane z pierwszą literą skrótu czyli ze środowiskiem. Jak zauważył, komponent środowiskowy jest niezwykle nośny i też jest niezwykle ważnym i sobie o nim przypominamy bardzo często, właśnie w okresie zimowym, kiedy np. smog nam dokucza.

Prowadzący debatę Sebastian Ogórek poruszył ważną kwestię dotyczącą tzw. ageizmu czyli dyskryminacji ze względu na wiek. Najczęściej, choć nie zawsze, dotyczy on problemów na rynku pracy. Widoczny jest także w lekceważącym traktowaniu osób starszych oraz braku oferty rozrywkowej i rekreacyjnej. Dotyka ludzi starych, postrzeganych jako niepotrzebnych. Otóż dziennikarz przywołał raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego dotyczącego właśnie kwestii problemu ludzi starszych na rynku pracy. – Ten raport pokazuje, w jaki sposób trzeba komunikować ten problem, w jaki sposób pokazywać tematy związane z rynkiem. Bardziej innowacyjne, nie na zasadzie kolejnego okrągłego zdania, tylko przez pokazanie tego problemu na konkretnym przykładzie.

Padło też ciekawe pytanie skierowane do Tomasza Dereszyńskiego z portalu raportcsr.pl: “po co taki serwis powstał i czy on ma dzisiaj no swoich czytelników, którzy szukają tego typu informacji?”

– Chcemy być w awangardzie portali informacyjnych i branżowych na który znajdzie się wszystko to, co jest związane z zagadnieniami ESG. Przy okazji mam nadzieję, że doczekamy się polskiego odpowiednika. Naszym największym wyzwaniem jest edukacja społeczeństwa, także społeczności medialnej, która ma swego rodzaju misję do wykonania – skomentował Tomasz Dereszyński.

Redaktor Dereszyński zauważył, że jest odbiorcą i konsumentem newsów patrząc przez pryzmat tego, co robi jako dziennikarz portalu raportcsr.pl. – W tej chwili mamy social media, internet, telewizję i papier, to nie jest przypadkowa kolejność. I zwracamy uwagę na to, co w tych mediach się pojawia w kontekście ESG. 

Panelista zwrócił uwagę na fakt, że media na ogół pokazują problemy związane z ESG bez wyjaśnienia problemu. Niestety wynikać to może po części z braku czasu odbiorcy ale media powinny pokazać mu szerszy kontekst.

– Rozmowa o klimacie przebiegająca na zasadzie “jest śnieg albo nie ma śniegu”, a jak spadł śnieg, to znaczy, że nie mamy ocieplenia klimatu, a jak nie ma śniegu to mamy ocieplenie klimatu. Trochę dzisiaj uderzymy się w piersi jako media. Musimy trochę przyznać, że tak dzisiaj, że tak dzisiaj działamy – dodał Sebastian Ogórek.

Tomasz Dereszyński zwrócił uwagę na panujące w mediach wiodących czyli w internetowych rysując taką zależność. – Najpierw wyszukujemy temat w wyszukiwarce internetowej, klikamy w link i czytamy, to ma przełożenie na odsłony, a odsłony mają przełożenie na reklamę, i tak idziemy. – I tak się to kręci – dodawał Sebastian Ogórek.

Redaktor Piotr Buczek zauważył, że przeciętny odbiorca poszukuje informacji związanych z tematyką ESG, tylko on nie ma świadomości, że ta tematyka jest przypisana do tego skrótu kryjącego w sobie tak różne i ważne zagadnienia. – Gdybyśmy zapytali przeciętnego człowieka o skrót ESG, to wszyscy byliby bardzo zdziwieni cóż to takiego jest. Nie są świadomi, że wszystkie trzy komponenty, to są tak naprawdę rzeczy, które ich na co dzień dotyczą. 

Menedżerom i biznesmenom jest łatwiej, bo oni muszą się zapoznać choćby z nowymi regulacjami prawnymi, które w pierwszej kolejności będą ich dotyczyć. Zderzą się z tym problemem bardzo mocno. 

– W naszych mediach dominuje jeszcze przekaz “michałkowy”, na co zwrócił uwagę Tomek, ciekawostkowy, w branżowych mocniej ukierunkowany na biznes – dodał Sebastian Ogórek.

Jak dodał, bardzo ciekawą obserwację przekazał mu w rozmowie szef InPostu. Dotyczyła ona rynku francuskiego na którym przedsiębiorstwo Rafała Brzoski funkcjonuje. – W Polsce tego jeszcze nie widzimy. W tej chwili absolutnie każdy komunikat dotyczący paczkomatów w tym kraju musi mówić, że jest to rozwiązanie ekologiczne, o mniejszym zużyciu CO2, dbające o środowisko itd., bo takie treści są tam pożądane. O tym debata publiczna jest toczona. W Polsce tej debaty wokół tych tematów, moim zdaniem, nie ma. My się wciąż spieramy, czy mamy ocieplenie klimatu, czy nie. Trochę tak to wygląda – podsumował moderator panelu. 

Zdaniem Piotra Buczka duże firmy mają strategie związane z zagadnieniami ESG. – W USA to ok. 90 proc. firm. Duże firmy mówią o tym, ponieważ dotyczy to ich, bo oni muszą wdrażać pewne rozwiązania. Pewne wymogi, które są stawiane na naszym rynku przez Komisję Europejską czy stawiane przez GPW w Warszawie. One mówią też o tym dlatego, że za parę lat te wymogi będą dotyczyć wszystkich ich partnerów, wszystkich firm, z którymi oni kooperują. – Te zjawiska będą się upowszechniać i będziemy, jako media musieli o nich pisać w duchu biznesowym, nie tylko w charakterze “michałków” – zaznaczył 

Kiedy to dojdzie do szerokiego odbiorcy, konsumenta? Czy to jest kwestia formy podania tej informacji? Czy to jest jednak czasu i może odmłodzenia trochę naszych czytelników, naszych użytkowników w Internecie?

  Podobnie jak Piotr uważam, że nie ma tego tematu na agendzie. Na pewno jest to kwestia w dużym stopniu pokoleniowa. Proszę sobie sięgnąć pamięcią na dekadę wstecz i przypomnieć, czy interesowały nas dyskusje i debaty na tematy smogu. Mało kogo to interesowało. Mało kto sobie zdawał w ogóle sprawę z tego, że coś takiego, jak smog, istnieje. W tej chwili to się diametralnie zmienia. Świadomość tych komponentów wpisanych w ESG rośnie. Jeżeli spojrzymy na badania socjologiczne dla dowiemy się, że młodego pokolenia element walki o środowisko (E) jest znacznie istotniejszy niż na przykład komponent społeczny (S) – ocenił Hubert Biskupski. 

W dyskusji nie zabrakło tematu “greenwashingu” czyli zjawiska polegającego na wywoływaniu u klientów poszukujących towarów wytworzonych zgodnie z zasadami ekologii i ochrony środowiska wrażenia, że produkt lub przedsiębiorstwo go wytwarzająca są w zgodzie z naturą i ekologią.

– Rzeczywiście firmy w reklamach, które są obok naszych artykułów w internecie czy prasie, bardzo często komunikują to, że one są zielone, że ich produkty są “eko”. Przyznam szczerze, że czekam na pierwszą aferę opisaną przez może kogoś z nas, która by pokazała ten greenwashing, to malowanie trawy na zielono. 

Tutaj jak widać jest ogromna rola mediów, jeszcze dziewiczy teren, brak jeszcze spojrzenia badawczego, przeprowadzenia dziennikarskiego śledztwa. – Na dobrą sprawę nie próbowaliśmy złapać jeszcze takiego procederu malowania na zielono – przypomniał Sebastian Ogórek.

– Wracam do mojej idee fix czyli do edukacji, którą jako dziennikarze powinniśmy nieść w swoich artykułach. Wiadomo, że to nie może być zbyt nudne, ale musimy edukować i jeszcze raz edukować – spuentował Tomasz Dereszyński z portalu raportcsr.pl.

Trzeba pamiętać, że jako czwarta władza ma mamy wciąż gigantyczną moc do zmieniania rzeczywistości. – Przed nami rozmawiali politycy, urzędnicy, eksperci, biznes. Cieszę się, że na Pierwszym Kongresie ESG mogliśmy także porozmawiać my, dziennikarze – zakończył panel red. Ogórek.

 

„I Kongres ESG – Liderzy zrównoważonego rozwoju na rzecz ekosystemu ESG” to pierwszy okrągły stół poświęcony kwestiom ESG dla wszystkich zainteresowanych grup – od przedstawicieli rządu, biznesu, organizacji pozarządowych, po naukowców i reprezentantów najważniejszych mediów.

Celem wydarzenia było rozpoczęcie merytorycznej dyskusji dot. standardów ESG i wypracowanie rekomendacji dla Polski w tym zakresie, które wydane zostaną w postaci raportu pokongresowego. Nie jest to jednorazowe wydarzenie – dalszym krokiem będzie cykl warsztatów i webinarów liderów zrównoważonego rozwoju na rzecz ekosystemu ESG, mający na celu upowszechnianie wiedzy o ESG i przygotowanie biznesu na wdrożenie zasad zrównoważonego rozwoju. Kolejnym efektem kongresu ma być stworzenie platformy wiedzy ESG, w której tworzenie zaangażowani będą wszyscy sygnatariusze tej inicjatywy. Stawiamy na praktykę – dyskusja jest ważna, ale kluczowe, by ostatecznie stworzyć praktyczne wskazówki dla przedsiębiorców.

Organizatorem Kongresu jest Instytut ESG – zespół doradczo-analityczny działający w ramach Fundacji im. XBW Ignacego Krasickiego, a współorganizatorami: RaportCSR.pl, Akademia Zarządzania i Rozwoju oraz Forum Pracodawcy Godnego Zaufania.