Po raz szósty ogłoszono RESPECT Index – giełdowego indeksu spółek odpowiedzialnych. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez firmę Deloitte, audytora indeksu, polskie firmy chcą prowadzić odpowiedzialny biznes. Nowy skład będzie notowany na giełdzie od 1 lutego 2013 r.
Polskie firmy coraz bardziej zabiegają o miano podmiotów, dla których ważna jest społeczna odpowiedzialność biznesu. Dbają o relacje z interesariuszami i klientami, coraz większą wagę przywiązują do zagadnień pracowniczych, osiągają bardzo dobre wyniki w zakresie systemów zarządzania. Niezmiennie jednak poprawy wymaga polityka CR (ang. Corporate Responsibility – Odpowiedzialność Biznesu), a szczególnie wyznaczenie przez firmy strategicznych celów, ich monitorowanie i ocena efektów podejmowanych działań. To główne wnioski z weryfikacji spółek giełdowych aspirujących do wejścia w skład RESPECT Index, którą przeprowadziła firma doradcza Deloitte. Do VI edycji indeksu weszło dwadzieścia spółek, w tym jeden debiutant- spółka Pelion Healthcare Group, notowana na GPW od 1998 r. (do grudnia 2011 r. pod nazwą PGF), obecnie uczestnik indeksu sWIG80.
- Apator S.A.
- Bank BPH S.A.
- Bank Handlowy w Warszawie S.A.
- Bank Millennium S.A.
- Budimex S.A.
- Elektrobudowa S.A.
- Grupa LOTOS S.A.
- ING Bank Śląski S.A.
- Jastrzębska Spółka Węglowa S.A.
- KGHM Polska Miedź S.A.
- Lubelski Węgiel “Bogdanka” S.A.
- Netia S.A.
- Pelion S.A. – nowa spółka w indeksie
- Polska Grupa Energetyczna S.A.
- Polski Koncern Naftowy ORLEN S.A.
- Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A.
- Powszechny Zakład Ubezpieczeń S.A.
- Telekomunikacja Polska S.A.
- Zakłady Azotowe w Tarnowie-Mościcach S.A.
- Zespół Elektrociepłowni Wrocławskich KOGENERACJA S.A.
Rośnie liczba spółek podejmujących świadomy dialog z kluczowymi grupami interesariuszy, które zostały zdefiniowane w procesie mapowania interesariuszy. Szczególnie pozytywnie należy ocenić dojrzałe podejście spółek do budowania mocnych filarów w obszarze pracowniczym. Spółki tworzące obecny skład RESPECT Index opracowały i wdrażają politykę personalną, a aż 65 proc. z nich wyznaczyło sobie w tym obszarze także regularnie monitorowane cele. Jak pokazało badanie Deloitte, firmy notowane w RESPECT Index osiągają dobre wyniki w zakresie systemów zarządzania (pomimo wysokich wymagań określonych dla tego kryterium), w szczególności w odniesieniu do corporate governance, systemów zarządzania ryzykiem, kontroli wewnętrznej oraz relacji z dostawcami.
Po raz kolejny spółki odnotowały lepsze wyniki w obszarze relacji z klientami dzięki konsekwentnie stosowanym standardom obsługi klienta, a także na skutek wprowadzania dodatkowych rozwiązań w obszarze bezpieczeństwa i ochrony danych klientów. Spółki nadal kładą duży nacisk na budowanie partnerskich i długotrwałych relacji z klientami, także poprzez zapewnianie bezpieczeństwa w procesie projektowania i wprowadzania nowych produktów na rynek. Audytowane spółki uzyskały w tym roku podobne jak w poprzedniej edycji indeksu, wysokie noty w zakresie zarządzania środowiskiem.
Deloitte wskazuje jednak również na niektóre obszary CR, w których polskie przedsiębiorstwa mogłyby wykazać większą odpowiedzialność. – Największą bolączką są strategie w obszarze odpowiedzialnego biznesu, którym niekiedy brakuje rzeczywistego właściciela, a w wielu wypadkach również trafnie zdefiniowanie związku ze strategią biznesową spółki. Analiza obecnie przyjętego podejścia, przedefiniowanie – w niektórych przypadkach – istniejących dziś dokumentów strategicznych, połączone z konsekwentnym kształtowaniem świadomości kadry zarządzającej i pracowników powinno w kolejnych latach przekładać się na uczynienie z odpowiedzialnego biznesu sposobu na skuteczne budowanie wartości firm dla akcjonariuszy i pozostałych interesariuszy – zauważa Jacek Kuchenbeker, Starszy Menedżer w Dziale Zarządzania Ryzykiem Deloitte, lider zespołu świadczącego usługi CR.
Na początku stycznia br. indeks RESPECT opuściła spółka Kredyt Bank, co związane jest z wykluczeniem jej z obrotu, wynikającym z połączenia z Bankiem Zachodnim WBK.
– Po ponad czterech latach funkcjonowania projektu RESPECT Index na giełdzie ugruntowała się grupa liderów, spółek uczestniczących w kolejnych jego edycjach. Ważniejsze jest jednak to, że do projektu dołączają kolejne nowe spółki, których do tego nie trzeba zachęcać. I to naszym zdaniem jest największym sukcesem tej inicjatywy: spółki same dostrzegają i rozumieją wagę dobrych relacji z interesariuszami – powiedział Tomasz Wiśniewski, Przewodniczący Komitetu Indeksów Giełdowych GPW.
Źródło: Deloitte