75 proc. – to odsetek odpadów biurowych, które są wysokogatunkowymi surowcami wtórnymi. Ich selektywna zbiórka w połączeniu z nowoczesnym, kompleksowym procesem zarządzania pozwala na obniżenie kosztów gospodarki odpadami w biurowcu, podnosi prestiż obiektu i zwiększa świadomość środowiskową jego najemców. Jak pokazuje doświadczenie Stena Recycling, rozwiązania biurowe cieszą się na polskim rynku coraz większym zainteresowaniem ze strony firm i administratorów nieruchomości. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta – oszczędność czasu i pieniędzy, 50 – 60 proc. mniej odpadów komunalnych, wygoda i realne oszczędności dla najemców.
Selektywna zbiórka surowców to powszechna praktyka, która już od kilku dekad na dobre zadomowiła się w Europie Zachodniej i w Skandynawii. Zgodnie z analizą przeprowadzoną przez Stena Recycling, aż 75 proc. odpadów biurowych może być poddane recyklingowi. Przykładowo – papier można przetwarzać nawet 6-7 razy, a włączenie go w strumień odpadów zmieszanych to strata nie tylko dla środowiska, ale także dla przedsiębiorcy. Nowoczesny proces zarządzania w połączeniu z właściwymi rozwiązaniami pozwala uzyskać wysoki stopień odzysku przy jednoczesnym obniżeniu kosztów gospodarki odpadami, podnosi standard korzystania z obiektu wpisując się w wymogi systemów certyfikacji ekologicznej LEED oraz BREEAM. To daje obiektowi prestiż, a także stanowi wartość dodaną dla najemców.
W pierwszej kolejności grupa ekspertów przeprowadza audyt i analizuje sposób funkcjonowania danego biura, proces wytwarzania odpadów oraz dotychczasowy sposób zarządzania nimi, a także identyfikuje przestrzeń do ich zagospodarowania. Następnie rekomendowane są optymalne rozwiązania, dostosowane do konkretnych rodzajów frakcji i potrzeb użytkowników biura. Za przykład może posłużyć poznański biurowiec Malta House, w którym wprowadzono nowatorskie rozwiązania Stena Recycling.
W obiekcie Malta House, po przeprowadzeniu audytu i zapoznaniu się z potrzebami najemców każdy z nich otrzymał dedykowany swojej przestrzeni system pojemników modułowych MultiSort opracowany przez Stena Recycling. System zajmuje minimalną ilość cennej powierzchni i umożliwia selektywną zbiórkę aż do 11 różnych frakcji, a także pozwala na bezpieczne zarządzanie poufnymi dokumentami. Zatrudniony na terenie biurowca koordynator ds. odpadów jest odpowiedzialny za ich odbiór oraz za ich kompaktowanie w pomieszczeniu śmietnikowym, czyli dbanie o to, aby zajmowały jak najmniej miejsca. W nim, oprócz zestawu pojemników odpowiednich do zbieranych frakcji zainstalowana jest maszyna prasująca wykorzystywana do belowania nie tylko kartonu, ale również papieru, ścinków z niszczarki, folii, butelek PET oraz kartoników typu Tetra Pak. Obecność urządzenia na miejscu pozwala na optymalizację kosztów transportów i ograniczenie emisji CO2.
Efekt: Zastosowanie systemu Stena MultiSort pozwala na redukcję kosztów zmieszanych odpadów komunalnych nawet do 70 proc, a także wpływa na oszczędność czasu dedykowanego gospodarce odpadowej przez serwis sprzątający o około 10-20 proc. Co więcej, materiały użyte do jego produkcji w 100 proc. można poddać recyklingowi, system spełnia także surowe wymagania certyfikacji LEED oraz BREEAM.
Wprowadzenie kompleksowych rozwiązań pozwala na oszczędności w ramach całego procesu gospodarki odpadowej. Z wstępnej analizy większości przypadków klientów Stena Recycling, którzy zdecydowali się na rozwiązania typu MultiSort wynika, że saldo na gospodarce odpadowej w porównaniu z okresem, w którym stosowali oni tradycyjne rozwiązania, wyraźnie zmalało. Wyodrębnienie ze strumienia odpadów komunalnych tzn. frakcji pozytywnych, czyli sprzedawalnych, np. papieru, kartonu, gazet czy butelek PET, umożliwia sfinansowanie gospodarki odpadowej. – komentuje Paweł Herman, Specjalista ds. projektów w Stena Recycling.
Proces optymalizacji gospodarki odpadami zaczyna się w przestrzeni biur, jednak sięga dużo dalej. Obejmuje on również wyposażenie obiektu w odpowiedniej wielkości kontenery – co zależy nie tylko od statystyk dotyczących ilości generowanych odpadów, ale też występujących w danym obiekcie ograniczeń, jak np. niewielka ilość wolnej przestrzeni. W przypadku tego ostatniego – w miejscach składowania odpadów można ustawić np. belownicę. Znaczącą rolę odgrywają również dostosowane do potrzeb konkretnej firmy rozwiązania w zakresie transportu odpadów, w tym częstotliwości odbiorów, a także przetworzenia wg najwyższych standardów, co gwarantuje wysoki stopień odzysku surowców. Istotną częścią prawidłowej gospodarki odpadami w biurze jest również edukacja i motywacja pracowników, np. poprzez odpowiednie szkolenia czy dodatkowe akcje ekologiczne, w tym zbiórki zużytego sprzętu elektronicznego.
Gospodarka odpadowa Stena Recycling wpisuje się w politykę i wymagania nieruchomości komercyjnych opatrzonych mianem „zielonych”. Obecnie budynki certyfikowane są głównie z uwzględnieniem norm LEED lub BREEAM. Pierwsza z nich zawiera rekomendację dotyczącą segregacji przynajmniej na poziomie 6 głównych frakcji (papier, karton, plastik, szkło, metal oraz odpady komunalne), a także rozwiązań związanych z wielkością pomieszczenia śmietnikowego i obecnością urządzenia kompaktującego. Systemy certyfikacji ekologicznej nie tylko pełnią rolę wizerunkową dla obiektów, ale przynoszą realne korzyści. Według badań przeprowadzonych w 2010 roku przez Cushman & Wakefield, dla 90 % europejskich firm, „zielone” certyfikaty mają duży wpływ na decyzje podejmowane w związku z zakupem lub wynajmem powierzchni biurowej. Wśród przedstawicieli zarządów odpowiedzialnych za wybór lokalizacji dla 500 największych firm, kwestie zrównoważonego rozwoju mają znaczenie.