Druga edycja programu Climate Leadership dobiegła końca

Zakończyła się druga już edycja programu Climate Leadership, którego organizatorem jest Centrum UNEP/GRID – Warszawa. Inicjatywa ma na celu budowanie społeczności liderów realnej zmiany w biznesie na rzecz neutralności klimatycznej i zrównoważonego rozwoju. W projekcie wzięło udział 13 firm, które wspierane przez ekspertów ze świata nauki, administracji oraz organizacji pozarządowych, zobowiązały się do podjęcia konkretnych działań na rzecz ochrony środowiska i neutralizacji ich szkodliwego wpływu na naturę.

Coraz więcej znaków na niebie i ziemi – dosłownie – pokazuje, że nie da się zapomnieć o zmieniającym się klimacie i związanym z nim kryzysie. Do niedawna, takie zjawiska jak trąby powietrzne, kojarzone były jedynie z amerykańskimi filmami katastroficznymi, a nie z wydarzeniami, które miały miejsce w Czechach. To samo można napisać o powodziach, jakich doświadczyli w ostatnich miesiącach mieszkańcy Niemiec czy Chin. Kanada, która niegdyś kojarzona była z mrozem, w tym roku pobiła kolejny rekord ciepła. Fala upałów w Lytton, doprowadziła do kilku intensywnych  pożarów na terenie Kolumbii Brytyjskiej. Patrząc na liczbę gwałtownych zjawisk pogodowych, nie da się ukryć, że ich natężenie ściśle powiązane jest z działalnością wszystkich uczestników życia społecznego i ekonomicznego – w tym biznesu. Dlatego w drugiej edycji programu Climate Leadership, przedsiębiorstwa przy wsparciu ekspertów z różnych dziedzin,  szukały konkretnych rozwiązań, dzięki którym w realny sposób będą mogły w przyszłości wpłynąć na poprawę środowiska.

W drugiej edycji programu Climate Leadership udział wzięły: BASF Polska, Zakłady Farmaceutyczne “Polpharma” S.A., myhive, BNP Paribas Bank Polska S.A., Ergo Hestia S.A., Netguru, Samsung Electronics Polska, Grupa Danone, McDonald’s Polska Sp. Z O.O., Allegro.pl, Bank Ochrony Środowiska S.A., Fabryki Mebli “FORTE” S.A., Tetra Pak.

“W tym roku jako eksperci mieliśmy przyjemność pracować z firmami, których polityka klimatyczna była na różnym poziomie zaawansowania. Jednym pomagaliśmy zdefiniować kwestie istotne z punktu widzenia ich działalności, innym zmierzyć się z bardzo konkretnymi wyzwaniami. Efektem są zobowiązania zmniejszające ich negatywny wpływ na środowisko  – konkretne, mierzalne, powiązane ze wskaźnikami ESG. Climate Leadership jest ciekawą platformą współpracy dla wszystkich zaangażowanych stron: firmy otrzymują dostęp do specjalistycznej wiedzy i doświadczenia ekspertów reprezentujących zróżnicowane grono interesariuszy – od przedstawicieli inwestorów, instytucji naukowych czy organizacji pozarządowych. Dla ekspertów to także okazja do poszerzenie horyzontów oraz integracji środowiska” – mówi Marta Lesiewska, ekspertka Climate Leadership, założycielka Inspired.

Klimatyczni liderzy w biznesie

Od lat w Polsce realizowane są badania, które wskazują na to, iż jesteśmy świadomi skali wyzwania, z którym przyszło nam się mierzyć, jeżeli chodzi o tematy środowiskowe, ale nie zawsze przekłada się to na konkretne czyny. Dlatego w trakcie podsumowania drugiej edycji programu Climate Leadership przedstawiciele firm, którzy brali udział w warsztatach, mogli dowiedzieć się, jak działać lepiej w zakresie edukacji klimatycznej, by nie była ona wyłącznie teorią, ale przekładała się na zmiany modeli biznesowych i stylów życia. „To ważne tematy, zwłaszcza, że oczekiwania względem zwiększenia ambicji klimatycznych będą rosły wraz ze zbliżającym się szczytem COP26 w Glasgow. Co więcej, należy pamiętać, że obecnie konsumenci poszukują przyjaznych dla ludzi i środowiska produktów i usług, a aktywizm klimatyczny pobudza wyobraźnię młodych na całym świecie, przyczyniając się do powstawania nowych ruchów i organizacji. Firmy wprowadzając innowacyjne rozwiązania w swoich przedsiębiorstwach, stają się klimatycznymi liderami na rynku biznesowym.” – podkreśla Maria Andrzejewska, Dyrektor Generalna Centrum UNEP/GRID-Warszawa, które stworzyło program.

Na drugą połowę września planowana jest premiera raportu podsumowującego drugą edycję programu Climate Leadership, wyniesionych z niego doświadczeń oraz zobowiązań firm – ma ona również zapowiadać kolejną, trzecią edycję projektu.

Więcej: https://climateleadership.pl/