“Biznes na krwi”. Światowe marki, które pomimo bojkotu Rosji, nadal prowadzą działalność gospodarczą w kraju agresora

Lista światowych marek, które pomimo bojkotu Rosji i nakładanych na ten kraj sankcji, nadal prowadzą działalność gospodarczą w kraju agresora na Ukrainę, jest długa. Ukraińcy (i nie tylko oni) nie mają wątpliwości – to biznes na krwi!

Od dnia agresji Rosji na Ukrainę 24 lutego 2022 r. do teraz aż 375 firm światowych wycofało się z Rosji lub zawieszono działalność ale niektóre pozostają niezrażone zachowaniem Rosji po agresji na Ukrainę. Niektóre zrobiły to od razu, inne pod naciskiem opinii publicznej.

Lista firm, które nie zrezygnowały z rosyjskiego rynku, jest stale aktualizowana przez Jeffreya Sonnenfelda, dyrektora generalnego, oraz jego zespół badawczy Leadership Institute z prestiżowego  Yale Institute (USA).

Tu lista firm, które nadal działają w Rosji. Są to m.in.:

  • Accor
  • Amway
  • Asus
  • Bosch
  • Bridgestone Tire
  • Cargill
  • Citi
  • DDB
  • Densu International
  • Ferragamo
  • General Mills
  • Halliburton
  • International Paper
  • Leo Burnett
  • LG Electronics
  • Pirelli
  • Reckitt Benckiser Group
  • Subway

Według Służby Prasowej Rady Bezpieczeństwa Narodowego i Obrony Ukrainy (stan na 13 marca 2022 r.) także te firmy, bardzo znane w Polsce, nie zrezygnowały z interesów w Rosji:

  • Auchan
  • Leroy Merlin
  • Oriflame
  • Raiffeisen Bank
  • Xiaomi
  • Huawei

Portal wirtualnemedia.pl podał w poniedziałek, 14 marca 2022 r., że także marki

  • Decathlon
  • Lorenz

także nie zamierzają wycofać się z Rosji.

Co istotne, jak podaje portal wirtualnemedia.pl, Leroy Merlin “zamierza wypełnić lukę po konkurentach”.

Pełna lista firm, które bądź się wycofały, bądź nie wycofały się z rosyjskiego rynku, aktualizowana przez Jeffreya Sonnenfelda:

https://som.yale.edu/story/2022/over-300-companies-have-withdrawn-russia-some-remain

Dobra wiadomość jest taka, że większość globalnych firm wycofała się z rynku rosyjskiego bądź czasowo zawiesiła działalność.

Oto niektóre z nich:

  • Amazon
  • Apple
  • BASF
  • Coca-Cola
  • Deloitte
  • Ferrari
  • IBM
  • Lego
  • McKinsey
  • Nintendo
  • Philip Morris
  • PwC
  • YouTube

Założyciel Leadership Institute Jeffrey Sonnenfeld spędził cztery dekady na zmuszaniu dyrektorów generalnych do działania na rzecz społeczeństwa, a nie tylko akcjonariuszy, w kwestiach społecznych, od kontroli broni po prawa głosu.

Oceniając zachowanie większości firm szef Leadership Institute powiedział w wywiadzie dla dziennika “The Washington Post”: To była rzadka jedność patriotycznej misji, wartości osobistych, autentycznej troski o pokój na świecie i interesu własnego korporacji.