IKEA Foundation, wspierając organizacje UNICEF i Save the Children, od 2003 roku pomaga w edukacji dzieci z najuboższych krajów świata. Do tej pory przekazano 67 milionów euro m.in. na budowę szkół, zapewnienie pomocy dydaktycznych, a także przeszkolenie i podnoszenie kwalifikacji kadry nauczycielskiej. Pozwoliło to pomóc 11 milionom dzieci z 46 krajów. Nie byłoby to możliwe bez zaangażowania klientów IKEA, także w Polsce. Dlatego już 9 listopada rusza kolejna akcja „Pluszaki dla Edukacji”, w ramach której z każdej zakupionej zabawki i książeczki IKEA, 1 euro przeznaczone zostanie na edukację dzieci w najbiedniejszych regionach świata – aktualnie w Azji, Afryce i Europie Wschodniej.
IKEA Foundation to globalna organizacja charytatywna, której celem jest pomoc najbardziej potrzebującym dzieciom, kobietom i rodzinom z najbiedniejszych krajów świata. Organizacja udziela wsparcia zarówno długofalowo, jak i w nagłych sytuacjach kryzysowych. Przykładem takiej inicjatywy jest chociażby ostatnie wsparcie organizacji „Lekarze Bez Granic”, walczącej z wirusem ebola, na którą IKEA Foundation przekazała 5 mln euro. Długofalowe cele IKEA Foundation to przede wszystkim poprawa warunków życia uchodźców, przeciwdziałanie pracy i wyzyskowi dzieci i ułatwianie im dostępu do edukacji. Pomoc dzieciom realizuje wspólnie z klientami sklepów IKEA, zachęcając ich do włączenia się w różnorodne akcje – jedną z nich jest kampania „Pluszaki dla Edukacji”.
IKEA stawia na edukację …
… ponieważ wszystkie dzieci powinny mieć prawo do nauki. Edukacja to polisa ubezpieczeniowa chroniąca przed ubóstwem, to czynnik wzmacniający pozycję kobiet, w krajach, w których ich rola jest marginalizowana, to sposób na walkę z chorobami grożącymi ludzkości.
„Inwestowanie w edukację jest najbardziej skutecznym sposobem, pozwalającym dzieciom wyjść z kręgu ubóstwa. Dostęp do edukacji pozwala bowiem stworzyć lepszą przyszłość dla nich i ich rodzin. Dzięki naszej dotychczasowej współpracy z organizacjami Save the Children i UNICEF, byliśmy w stanie poprawić edukację ponad 11 milionów dzieci na całym świecie” – powiedział Per Heggenes, dyrektor zarządzający IKEA Foundation.
Jak można pomóc?
Aby wesprzeć działania IKEA Foundation wystarczy kupić pluszaka. To swoista waluta, którą IKEA przelicza na euro. Każda pluszowa zabawka lub książeczka, zakupiona w IKEA w okresie od 9 listopada 2014 do 3 stycznia 2015 roku, to 1 euro przekazane na rzecz programów UNICEF i Save The Children.
Dzięki jednemu pluszakowi (1 euro) finansowane są np. zestawy edukacyjne – zeszyt i 30 ołówków, ale już pięć pluszaków pozwala na zakup zeszytu do ćwiczeń, który obejmuje wszystkie przedmioty i kilka poziomów nauczania (na podstawie danych UNICEF).
„W ubiegłym roku dzięki sprzedaży pluszaków wszystkie sklepy IKEA w Polsce zebrały prawie 231 tysięcy euro, czyli ponad 900 tysięcy złotych. Wierzymy, że w tym roku ten wynik będzie jeszcze lepszy. Mamy nadzieję, że nasi klienci znów dołożą swoją cegiełkę do wspólnego dzieła, jakim jest pomoc najbardziej potrzebującym dzieciom” – powiedziała Katarzyna Dulko-Gaszyna, Kierownik ds. Zrównoważonego Rozwoju z IKEA Retail Polska Sp. z o.o.
Konkurs rozwijający wyobraźnię i empatię
Już 12 listopada, tuż po starcie 12. edycji akcji „Pluszaki dla Edukacji”, rusza globalny konkurs rysunkowy dla najmłodszych. Zadanie konkursowe polega na namalowaniu przez dzieci ich wymarzonego pluszaka, który będzie miał szansę stać się prawdziwym – takim z półki sklepowej. Najciekawsze prace z Polski i innych krajów przesłane zostaną do szwedzkiej centrali IKEA, która wyłoni 5 najlepszych projektów. Zostaną one wyprodukowane i w przyszłym roku trafią do sklepów IKEA na całym świecie, by pomagać w ramach kolejnej akcji „Pluszaki dla Edukacji”.
Konkurs skierowany jest do dzieci w wieku do 12 lat. Trwać będzie od 12 listopada do 7 grudnia. W tym czasie wszyscy klienci IKEA mogą zarejestrować prace swoich pociech na stronie www.IKEA.pl, zgłaszając je tym samym do konkursu. Jednocześnie we wszystkich sklepach IKEA w całej Polsce, w soboty i niedziele, dzieci będą mogły przygotowywać swoje prace konkursowe, które następnie zgłoszone zostaną w konkursie przez sklep.