Baylab: o nauce w codziennym życiu

1400 dzieci i dorosłych na warsztatach popularnonaukowych, ponad 110 godzin zajęć, dziesiątki szkół zainteresowanych udziałem – oto bilans pierwszego roku istnienia salonu multimedialnego BayLab.
Ukazywanie znaczenia nauki dla jakości codziennego życia – oto cel BayLab. Warszawski salon popularnonaukowy promuje takie wartości, jak odwaga myślenia, wychodzenie poza schematy. Jego twórca, firma Bayer, dzieli się tu wiedzą i innowacjami ze wszystkich obszarów swojej działalności: nauk medycznych, rolniczych, inżynierii materiałowej.

Pierwsze warsztaty edukacyjne odbyły się w lutym 2013 – poświęcono je tematyce witamin. Rośliny uprawne, zwierzęta domowe, zdrowe serce – to kolejne zagadnienia, omawiane w salonie. Drugi rok istnienia BayLab inauguruje nowymi tematami zajęć. „Zupa, pompa i odrobina hydrauliki – czyli krew, serce i krążenie”, „Co potrafią nasze oczy, gdy są zdrowe, i czego nie potrafią, gdy zachorują?” – to tematy, które pojawią się w pierwszym półroczu. W kolejnym planowane są zajęcia dotyczące profilaktyki onkologicznej, a także bioróżnorodności.

BayLab to drugie tego typu miejsce w Europie (po Niemczech). Salon wpisał się już do krajobrazu instytucji popularyzujących naukę. Podobnie, jak w roku ubiegłym, weźmie udział w Festiwalu Nauki, a także szeregu nowych projektów – m.in. NaukowaWarszawa.pl. BayLab przygotowuje się do uruchomienia otwartych spotkań – Naukowych Czwartków – oraz szerszej współpracy z organizacjami społecznymi.

Dotychczas udział w warsztatach wzięły m.in. dzieci i młodzież ze szkół podstawowych, gimnazjów i liceów z woj. mazowieckiego – m.in. Józefosławia, Marek, Legionowa, Nowej Iwicznej, Ożarowa Mazowieckiego, Piaseczna i z Warszawy. Pod okiem doświadczonych moderatorów uczestnicy przeprowadzali szereg doświadczeń, korzystając z profesjonalnego sprzętu laboratoryjnego oraz z nowoczesnego wyposażenia salonu. Hitem okazał się multimedialny stół z aplikacjami dotykowymi.

Nauczyciele docenili inicjatywę. „Przedmiot doświadczeń był dla dzieci namacalny dzięki powiązaniu z życiem codziennym” – ocenia Inga Dwójnik ze Szkoły Podstawowej nr 225 w Warszawie. „Poznanie przez działanie – doskonały sposób na zgłębienie wiedzy” – komentuje Katarzyna Kiljańska ze Szkoły Podstawowej nr 3 w Piasecznie.

BayLab ukazuje związki nauki z życiem codziennym również w Internecie – w formule Księgi Domowych Eksperymentów (przykładów doświadczeń, które można z dzieckiem wykonać w domu): www.facebook.com/BaylabPolska oraz www.baylab.bayer.com.pl