Dzień Walki z Marnowaniem Jedzenia został ustanowiony przez ONZ i jest obchodzony po raz pierwszy dziś, 29 września. Ma na celu zwiększenie świadomości klimatycznych konsekwencji wynikających z marnowania jedzenia. Aplikacja Too Good To Go oraz jej partnerzy pragną dać dobitny dowód na to, że marnowanie po prostu nie ma sensu! Tego dnia 1/3 znanych logotypów największych marek na świecie, jak: Bank Żywności, BP, Carrefour, MAKRO, Natura Cold Press, North Fish, Pizza Hut, Starbucks i lokalnych restauratorów… zniknie.
Pomysł z zasłonięciem 1/3 logo w naszym odczuciu jest najlepszą formą, która podkreśli skalę problemu, z jaką się mierzymy. Nic tak nie działa na naszą percepcję, jak zobrazowanie tego, o czym mówimy. Takim działaniem chcemy zwrócić uwagę, że marnowanie 1/3 nie ma sensu. Poprzez edukację społeczeństwa i zwiększenie świadomości problemu możemy dołożyć małą cegiełkę i sprawić, że każdego dnia coraz więcej z nas będzie działać w duchu „zero food waste”. Wierzymy, że metodą małych kroków osiągniemy cel ustanowiony przez ONZ i ograniczymy ilość marnowanego jedzenia oraz emisję gazów cieplarnianych – Anna Kurnatowska, Country Manager Too Good To Go w Polsce.
Marnowanie jedzenia ma daleko idące konsekwencje dla naszego klimatu.
Wyrzucanie jedzenia wiąże się ze stratą surowców wykorzystywanych do produkcji i dystrybucji. Oznacza to, że wraz ze zmarnowaną żywnością w koszu ląduje 1/3 dobrodziejstw Ziemi, pracy ludzkiej, nawozów, prądu, paliwa czy wody, która powoli staje się produktem deficytowym. Podczas każdego z tych „zmarnowanych” procesów emitowane są również spaliny. W efekcie szacuje się, że aż 8% emisji gazów cieplarnianych ma swoje źródło w zmarnowanym jedzeniu. Nadprodukcja żywności jest jednym z głównych wyzwań dla środowiska. Każdej sekundy w koszu ląduje 51 ton jedzenia, co przekłada się na astronomiczną kwotę 1.2 bilionów dolarów w skali roku.
Realizując swoją strategię walki z marnotrawstwem Carrefour prowadzi szereg działań w tym obszarze w ramach aktywności własnej, jak realizowany od 2013 roku program “STOP marnotrawstwu”, który ma na celu walkę z codziennym marnotrawstwem na każdym szczeblu funkcjonowania firmy i promowanie przeciwdziałania marnotrawstwu wśród pracowników, dostawców i klientów. Carrefour prowadzi również akcję „Kupuję, nie marnuję”, dzięki której klienci mogą kupić artykuły o zbliżającym się do końca terminie przydatności do spożycie w symbolicznej cenie – mówi Barbara Kowalska, Dyrektor Działu Jakości i Zrównoważonego Rozwoju w Carrefour. Sieć równie aktywnie bierze udział w inicjatywach partnerów, związanych z niemarnowaniem jedzenia, dlatego też nasi pracownicy włączyli się z ogromną radością w akcję Too Good To Go. W akcji wezmą udział wszystkie sklepy Carrefour Polska – dodaje Barbara Kowalska.
W ramach kampanii na ulicach Warszawy czy Krakowa można zaobserwować reklamy, gdzie 1/3 została „zmarnowana”. W akcję zaangażowali się również znani polscy influencerzy, którzy w ramach swoich kanałów social media publikowali posty, gdzie użytkownicy widzieli niepełne zdjęcia, gdzie 1/3 została celowo zasłonięta. Użytkownicy tego dnia mogą również użyć specjalnej nakładki na zdjęcie profilowe, by włączyć się w tym dniu do kampanii.