Kukiełki z anomaliami, narzędzie przekształcające ciepło w energię elektryczną, zestaw mebli i akcesoriów na miejskie balkony, alternatywny sposób szkliwienia ceramiki, kompostowalny zestaw przyborów kosmetycznych i nowy materiał tekstylny z odpadów. Poznaliśmy zwycięzców organizowanego przez Łódź Design Festival międzynarodowego konkursu dla młodych projektantów make me! Jury wyróżniło w tym roku aż sześć projektów pochodzących z sześciu różnych krajów. Do zwycięzców powędrowały nagrody z puli 65 tys. zł.
make me! to międzynarodowy konkurs wzorniczy, otwarty na projektantów młodego pokolenia, pozwalający na dużą swobodę tworzenia. To jedno z najbardziej innowacyjnych wydarzeń w dziedzinie projektowania w Europie i kluczowy element Łódź Design Festival. Dedykowany wszystkim, których do procesu projektowego zapala impuls wywołany dostrzeżeniem potrzeby lub problemu. W make me! nagradzane są również projekty eksperymentujące z materiałem czy poszukujące nowych interpretacji dotychczasowych funkcji przedmiotów.
Na konkurs trafiło aż 268 zgłoszeń z 23 krajów. Po długich i burzliwych obradach jurorzy wskazali spośród nich 22 projekty, które stanęły przed szansą na zdobycie nagród. Niesamowicie było zobaczyć, jak różni projektanci biorący udział w konkursie reagują na to wszystko, co się wokół nich dzieje. Designu nie można oceniać bez kontekstu, a jednocześnie nigdy nie możemy iść na kompromis w kwestii jakości. W tym roku finaliści wykazali się dużą świadomością problemów, z jakimi boryka się obecnie świat i wykorzystali design do komunikowania ich w inspirujący sposób – podsumowuje Boaz Katz, Form Us With Love.
– Tegoroczna edycja make me! to oczywiście edycja wyjątkowa, która przypadła na czas pandemii. Zgłoszenia były przesyłane już w momencie ogłoszenia lockdownu, co oczywiście miało wpływ na przesłane projekty. Te, które dotyczą zmiany warunków życia podczas pandemii, również się pojawiły i to na dobrym poziomie, z czego się bardzo cieszymy. Od lat widać pewne tematy, które są dla młodych projektantów interesujące, zagadnienia, z którymi chcą się mierzyć, a to, co mnie cieszy w tej edycji, to widoczny postęp w całościowym myśleniu o problemie, próby uwzględnienia wielu zmiennych. Co istotne, nie są to projekty wyłącznie idealistyczne, ale takie, które próbują dokonać pewnej zmiany, nawet bardzo małymi krokami. Widzimy kilka mocnych trendów, które prawdopodobnie będą kontynuowane w kolejnych latach, to między innymi działania związane z wdrożeniem ekonomii cyrkularnej, z recyklingiem odpadów, z dbaniem o to, aby minimalizować zużycie zasobów nieodnawialnych. Przybywa również takich projektów, które poruszają ważne tematy społeczne, widzimy, że projektowanie staje się również pewnego rodzaju sposobem komunikacji, projekty nie są wyłącznie użytkowe – opisuje tegoroczny konkurs Michał Piernikowski, Łódź Design Festival.
Twórcy najlepszych projektów otrzymali nagrody Paradyż Awards, ufundowane przez partnera konkursu, Ceramikę Paradyż. Ich łączna pula wynosi w tym roku 60 000 zł. Po dokładnym zapoznaniu z finałowymi projektami, jury wyróżniło w tym roku następujące projekty:
- Trzecia nagroda PARADYŻ AWARD, w wysokości 10 tys. zł, została podzielona pomiędzy trzy projekty, które uzyskały taką samą ilość głosów: to odpowiednio “Anomals”, projekt Einav Ben-Asher (Izrael), czyli seria kukiełek składająca się z pięciu zwierzątek, z których każde ma cechę dominującą, obrazującą pewną anomalię, dzięki której każda z nich może stać się narzędziem edukującym dzieci i zachęcającym do akceptacji oraz empatii. To również “Ignis” Tobiasa Trübenbachera (Niemcy), szczególne narzędzie, które przekształca ciepło w energię elektryczną i przechowuje ją w celu dostarczenia światła i mocy, kiedy tylko stają się potrzebne, przyczyniając się do rozwiązania problemu trwałego i zrównoważonego dostępu do elektryczności, z którym zmagają się ludzie na całym świecie. To także “na balkon!” Heleny Wierzbowskiej i Agnieszki Cieszanowskiej (Polska), czyli zestaw mebli i akcesoriów, który powstał jako odpowiedź na potrzeby osób z miast, posiadających niewielkie balkony, ceniących funkcjonalność oraz otwartych na nowoczesne rozwiązania stylistyczne.
- Druga nagroda PARADYŻ AWARD, o wartości 20 tys. zł, trafiła do Seok-hyeon Yoona (Korea Południowa) za “Ott / Another paradigmatic ceramic” – alternatywny sposób szkliwienia ceramiki z wykorzystaniem naturalnej żywicy koreańskiej, w odpowiedzi na utrudniające recykling szklane składniki szkliwień – podczas nagrzewania wysoką temperaturą w piecu “Ott” po prostu wyparowuje. Pozwala to na ponowne użycie w produkcji raz już wypalonej i szkliwionej gliny, co nie jest możliwe przy obecnie stosowanych metodach.
- Pierwszą nagrodę PARADYŻ AWARD, w wysokości 30 tys. zł, otrzymali Eléa Nouraud, James Dart oraz Lola Buades (Francja) z kolektywu projektantów OnMateria. Pierwsze miejsce w konkursie make me! 2020 przyniósł im projekt “The Green Box”, czyli kompostowalny zestaw przyborów kosmetycznych do hotelowej łazienki, wykonany z ekologicznych odpadów rolnych, który po użyciu, dzięki metodzie przemysłowego kompostowania, posłuży do wytwarzania zielonej energii.
– Ceramika Paradyż od lat napędza wzornictwo i wspiera młodych twórców w poszukiwaniu rozwiązań na wyzwania współczesnego świata. Niezmiennie od 2008 roku jesteśmy fundatorem nagród głównych Paradyż Awards w jednym z najważniejszych międzynarodowych konkursów dla projektantów młodego pokolenia make me!. Z każdą kolejną edycją byliśmy świadkami ogromnego postępu, rosnącej świadomości, wrażliwości i odwagi młodych ludzi przejawiających się w zgłaszanych projektach. Zwycięski Green Box to projekt, który niesie za sobą ogromną wartość i jest manifestem młodych twórców na rzecz zrównoważonego rozwoju. Wierzymy, że nagrody przyznane w konkursie make me! przyczynią się do osobistego rozwoju projektantów oraz pomogą im w kontynuowaniu prac nad kolejnymi projektami – powiedział podczas gali rozdania nagród Jurand Brzeziński, prezes zarządu Ceramiki Paradyż.
Źródło: Łódź Design Festival