Już za kilka dni, 23 września br. w Nowym Jorku rozpocznie się Szczyt Klimatyczny ONZ – specjalne spotkanie wysokiego szczebla dotyczące zmian klimatycznych. Jak informuje Centrum UNEP/GRID-Warszawa, sekretarz generalny Organizacji Narodów Zjednoczonych António Guterres spędził ostatnie miesiące na apelowaniu o to, by zarówno poszczególne kraje, jak i biznes czy samorządy zadeklarowały wzrost swoich ambicji klimatycznych.
Szczyt Klimatyczny w Nowym Jorku (UN Climate Action Summit 2019) jest częścią działań Programu ONZ ds. Środowiska, który zakłada realizację podpisanych w ramach Porozumienia Paryskiego celów redukcji emisji gazów cieplarnianych. Odbędzie się on 23 września w Nowym Jorku, dwa dni po Młodzieżowym Szczycie Klimatycznym w tym samym mieście (21 września).
Sekretarz generalny ONZ wzywa wszystkich przywódców, liderów, a także sektor prywatny do przybycia z konkretnymi, odważnymi, ale też realistycznymi planami osiągnięcia celu zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych o 45% do roku 2030 i neutralności klimatycznej do roku 2050.
Szczyt Klimatyczny ONZ: czas na działanie
Jak oceniają eksperci z organizacji realizującej misję Programu ONZ ds. Środowiska w Polsce, Centrum UNEP/GRID-Warszawa, zostało już tylko 11 lat na podjęcie stanowczych działań klimatycznych. Ostatnie pięć lat było najgorętszymi w historii świata od czasu rozpoczęcia regularnych pomiarów. Skutki dotychczasowych zaniedbań odczuwamy dziś w postaci fal upałów czy wzrostu częstotliwości i uciążliwości gwałtownych zjawisk pogodowych. Zmieniający klimat zagraża zasobom wody pitnej, a także kolejnym gatunkom zwierząt.
Działania, o które apeluje m.in. Międzyrządowy Zespół do spraw Zmian Klimatu (IPCC), pozwolą na utrzymanie wzrostu średniej globalnej temperatury na poziomie poniżej 2, a nawet 1,5° C. António Guterres wzywa do pełnej mobilizacji. W maju tego roku zaproponował 4 działania, które mogą w tym pomóc – zakończenie finansowania wydobycia paliw kopalnych, opodatkowanie zanieczyszczeń zamiast ludzi, przejście z szarej do zielonej gospodarki oraz rezygnacja do roku 2020 z budowania elektrowni węglowych.
Eksperci ds. środowiska z Centrum UNEP/GRID-Warszawa podkreślają, że wezwanie sekretarza generalnego ONZ jest wymagające, oraz że odważne plany gospodarek krajowych i globalnych korporacji powinny być realizowane zgodne z celami zrównoważonego rozwoju, uwzględniając kwestie społeczne i ekonomiczne.
Czas na biznes #DlaPlanety
Szczyt Klimatyczny zgromadzi nie tylko rządy, samorządy i organizacje międzynarodowe, ale także sektor prywatny, m.in. przedstawicieli branży finansowej, transportowej, spożywczej czy energetycznej. Zdaniem Marii Andrzejewskiej, dyrektor Centrum UNEP/GRID-Warszawa, sekretarz generalny upatruje w biznesie jednego z kluczowych graczy w walce ze zmianami klimatycznymi.
– Nadszedł czas, w którym przedsiębiorcy mogą pokazać, że nie tylko wzmacniają gospodarkę, tworzą miejsca pracy, ale również wiedzą, jakich technologii i rozwiązań biznesowych używać, by zachować naszą planetę w dobrym stanie dla przyszłych pokoleń. Polski biznes pokazuje swoją chęć do działania m.in. w koordynowanym przez nas partnerstwie na rzecz celów zrównoważonego rozwoju „Razem dla środowiska” – mówi Andrzejewska.
Wśród kluczowych kwestii do omówienia podczas Szczytu Klimatycznego 2019 znalazło się m.in.: promowanie energetyki odnawialnej oraz przyjaznego przyrodzie przemysłu, dostosowanie do skutków zmian klimatu, zrównoważony rozwój miast, budownictwa i transportu publicznego czy finansowanie zielonej transformacji gospodarczej.
Co może zainspirować Polskę w trakcie nowojorskiego szczytu? – Wszelkie działania, łączące dbałość o planetę z poprawianiem naszej jakości życia i budowie nowoczesnej gospodarki – mówi specjalista Centrum ds. zrównoważonego rozwoju, Bartłomiej Kozek.
– Doświadczenie rejonów wydobycia paliw kopalnych, które postawiły na zielone innowacje mogą wesprzeć rozwój Śląska. Nasze miasta skorzystają na dbałości o obniżającej temperaturę latem zieleni czy stawianiu na transport zbiorowy. Inwestujący w zielone technologie biznes nie tylko może pomóc planecie, ale też wygenerować dla siebie nowe nisze rynkowe. Cieszymy się, że świadomość wyzwań klimatycznych, ale również możliwości ich wykorzystania dla budowy lepszej przyszłości zaczyna rosnąć również w Polsce – podsumowuje Kozek.
Czas na wiedzę o klimacie
Jednym ze sposobów na zmianę zachowań indywidualnych osób jest popularyzacja wiedzy na temat zmieniającego się klimatu, dlatego Centrum UNEP/GRID-Warszawa co roku realizuje kampanię społeczną Zielona wstążka #DlaPlanety, której tegoroczna edycja poświęcona była zanieczyszczeniu powietrza. Oprócz składania EKOpostanowień, podświetlenia głównych budynków w całej Polsce na zielono oraz akcji z usychającą palmą w Warszawie organizacja przygotowała specjalną publikację, która stanowi zebranie wątków dyskusji, odbywających się w trakcie niedawnego szczytu klimatycznego COP24 w Katowicach oraz eksperckie komentarze na temat smogu i klimatu.