Szczecińska młodzież na rzecz recyklingu

Ponad tysiąc uczniów i studentów z całej Polski zjechało się dzisiaj na Wielki Finał Zwolnionych z Teorii – świętowali ukończenie własnych projektów społecznych. Wśród zwycięskich znalazł się m.in ekologiczny projekt Papierowa Rewolucja, promujący idee recyklingu. Zespół ze Szczecina pokazywał praktyczny wymiar przetwarzania papieru.

 

Wielki Finał olimpiady Zwolnieni z Teorii to święto praktycznej edukacji, podczas którego wyróżnienie otrzymali studenci, uczniowie, nauczyciele oraz dyrektorzy szkół, którzy na co dzień zdobywają kompetencje tworzenia i wdrażania innowacji, jednocześnie robiąc wiele dobrego dla otoczenia. Przez cały rok ponad tysiąc zespołów realizuje swoje własne projekty społeczne, aby w czerwcu powalczyć o prestiżowe nagrody Złotych Wilków. – Kompetencja wymyślania i wdrażania własnych pomysłów i innowacji, to kluczowa kompetencja przyszłości. W czasach automatyzacji i sztucznej inteligencji, satysfakcja z życia i sukces zawodowy należy do ludzi elastycznych, umiejących robić codziennie coś trochę innego, umiejących wymyślać i wdrażać nowe pomysły. Coś czego roboty jeszcze długo nie będą potrafiły. Dziś już jest jasne, że ta moc sprawcza jest jak pisanie i czytanie XXI wieku, a każdy bez niej będzie analfabetą – mówi Paula Bruszewska, prezes Fundacji Social Wolves, organizatora Zwolnionych z Teorii.

Głównym punktem imprezy było wręczenie Złotych Wilków dla 14 najlepszych projektów społecznych w Polsce realizowanych w tym roku przez licealistów i studentów w takich kategoriach jak np. reklama społeczna, ekologia i natura czy zbiórka charytatywna. Wręczono także dyplomy dyrektorom szkół – zwycięzcom Rankingu Szkół Kompetencji Przyszłości, organizowanego przez Zwolnionych z Teorii oraz dziennik Rzeczpospolita. Tegoroczny Ranking wygrały szkoły z Olsztyna, Lubina i Myślenic, w których młodzież realizuje najwięcej angażujących projektów społecznych.

– Kiedy pytałem polskich przedsiębiorców, czego im najbardziej brakuje w rozwoju ich firm, odpowiadali, że kapitału społecznego i właśnie tych kompetencji, które wy nabywacie podczas realizacji projektów społecznych w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii. Widać, że ta metoda przynosi efekty. Z perspektywy waszego życia zawodowego może się okazać, że te umiejętności będą wam najbardziej potrzebne na rynku pracy. Warto wziąć też pod uwagę, że część tradycyjnych zawodów zanika. I to jest szansa dla ludzi kreatywnych i pełnych pasji, takich jak wy – powiedział wicepremier Jarosław Gowin wręczając dyplomy.

W programie Wielkiego Finału wystąpili m.in.: Karol Paciorek – twórca kilku popularnych kanałów na youtubie, Enio Chłapowski – twórca Bring.ai, Malka Kafka – założycielka restauracji Tel Aviv, Mateusz Mach – twórca FiveApp i OPUS, Lech Kaniuk – właściciel PizzaPortal i iTaxi, Kasia Gandor – była modelka, prowadząca kanał o biotechnologii, Rafał Gębura – twórca kanału “7 m pod Ziemią”, Alex Mandostyle – lifestylowa youtuberka, Michał Siwarga – ELAB, Victor Borsuk – 7-krotny mistrz kitesurfingu w Polsce. W dyskusji dot. kompetencji przyszłości głos zabrali: Aleksandra Kalinowska-Nowak (Google), Olga Granoszewska (Allegro), Jolanta Jaworska (IBM), Beata Lubos (Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii). Swoje wystąpienia mieli także Katarzyna Wierzbowska z Sieci Przedsiębiorczej Kobiet oraz Michał Meller, dziennikarz TVN.

W tym samym czasie na drugiej scenie 30 najbardziej ambitnych zespołów, które ukończyły swój projekt w tym roku, walczyło w “Pitch Contest supported by Coca-Cola”. Konkurs na najbardziej inspirujący pomysł rozwiązujący prawdziwy problem społeczny wygrał projekt #JestemBiedronką, który miał na celu zwiększenie świadomości społecznej na temat łuszczycy oraz zmianę negatywnych skojarzeń związanych z tą przypadłością. Nagrodę publiczności otrzymał projekt Muzyka Łączy Pokolenia. – Jesteśmy niezwykle dumni, że młodzi ludzie tak aktywnie angażują się w projekty społeczne. Ich entuzjazm, pasja i kreatywność to dla nas i dla całego biznesu ogromna inspiracja. Cieszę się, że jako Coca-Cola możemy wspierać takie inicjatywy i motywować młodych do działania wokół aktualnych problemów społecznych i pozytywnych zmian w naszym otoczeniu. Jednocześnie możliwość realizacji takich projektów wspiera u tych młodych osób rozwój kompetencji, które w przyszłości ułatwią im odnalezienie się na rynku pracy – mówi Anna Solarek, dyrektor ds. kontaktów zewnętrznych i komunikacji, Coca-Cola.

Podczas wydarzenia w Strefie Targów młodzież konsultowała swoje CV, planowała ścieżkę kariery lub rozmawiała o stażu w dużej korporacji Natomiast w Strefie Networkingowej spotykała się i rozmawiała z mentorami, którzy wspierali ich podczas olimpiady.

Organizatorem olimpiady Zwolnieni z Teorii jest Fundacja Social Wolves, partnerem strategicznym The Coca-Cola Foundation, a partnerem merytorycznym Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności. Patronat honorowy objęło Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Partnerami Wielkiego Finału były Fundacja PZU, Event Experience oraz Rent Design.

Więcej: www.zwolnienizteorii.pl