Stawiamy na ludzi i chcemy być blisko naszych pracowników

Poczta Polska to firma usługowa, więc jej kapitałem są przede wszystkim pracownicy, o których staramy się dbać jak najlepiej – mówi Agnieszka Grzegorczyk, dyrektor zarządzająca pionem kapitału ludzkiego w Poczcie Polskiej, w rozmowie z Raportem CSR.

Poczta Polska jest największym pracodawcą w Polsce, obecnie zatrudnia prawie 80 tys. osób. Czy trudno zarządza się tak dużym personelem?
Dobre zarządzanie, to wyzwanie nie tylko w tak dużej firmie jak Poczta Polska. U nas jest ono jednak tym większe, że działamy na bardzo dużą skalę. Zadania jakie wykonują nasi pracownicy są bardzo zróżnicowane, co przekłada się na zatrudnianiu osób w różnym wieku, o  różnorodnych kompetencjach, umiejętnościach i poziomie doświadczenia zawodowego. Pocztowcy – tak mówią o sobie nasi pracownicy – to w dużej mierze osoby, które firmę traktują jak rodzinę, której problemy i radości, są dla nich naprawdę ważne. Nie ma już etosu pracy pocztowca, o jakim mówią historycy i najstarsi pracownicy, ale nie jest to także typowo korporacyjne miejsce pracy. Sukces zarządzania tak dużą spółką opiera się przede wszystkim na odpowiednio dopasowanej załodze, umiejętnym delegowaniu zadań i realizacji wyznaczonych celów dążących przede wszystkim do zapewnienia dobrych warunków pracy i możliwości rozwoju pracowników, którzy w Poczcie Polskiej są najważniejszym kapitałem.

Praca na poczcie zazwyczaj kojarzy się z roznoszeniem listów, ale praca listonosza to dziś mały ułamek działalności poczty? Jakie rodzaje prac są wykonywane na poczcie?
Idąc naprzeciw wymogom klientów, Poczta Polska rozszerzyła wachlarz usług umożliwiających załatwienie wielu spraw w tym samym czasie i w jednym miejscu. Dlatego też oprócz usług pocztowych – listów i paczek −  najważniejszych obszarów działalności Poczty Polskiej, oferujemy także usługi bankowo – ubezpieczeniowe, świadczone m.in. za pośrednictwem spółek z Grupy Kapitałowej Poczty Polskiej (Bank Pocztowy i Pocztowe Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych), logistyczne i handlowe. Rozwijamy także obszar usług cyfrowych (neoznaczek, neolist, neokartka), realizowanych poprzez platformę internetową – Envelo. Działalność rozszerzyliśmy również o ochronę mienia i gotówki. Świadczymy także usługi hotelowe w naszych ośrodkach wypoczynkowych, dostępnych nie tylko dla pracowników firmy. Zakres działalności Poczty Polskiej jest bardzo szeroki, a kojarzenie  jej wyłącznie z usługami pocztowymi zdecydowanie nie odzwierciedla rzeczywistości.

W ostatnim czasie Poczta Polska, przy współpracy z Ministerstwem Sprawiedliwości, zaczęła zatrudniać również więźniów. Skąd taki pomysł?
Decyzję o zatrudnianiu osadzonych, wynikającą z realizacji rządowego programu „Praca dla więźniów”, podjęliśmy z pobudek społecznych i ekonomicznych. W związku z rozwojem rynku usług logistycznych, firmy z naszej branży ciągle borykają się z deficytem pracowników. W Poczcie Polskiej największy problem dotyczył zatrudnienia odpowiedniej liczby pracowników do fizycznej pracy przy przeładunkach. Dlatego też podjęcie współpracy z więźniami stanowiło uzupełnienie wolnych wakatów przy najcięższych pracach fizycznych. Z drugiej strony, wykluczonym społecznie, jakimi niewątpliwe są skazani, dajemy szansę na kontakt ze światem zewnętrznym, zdobycie doświadczeń zawodowych i kwalifikacji, spłatę zobowiązań finansowych oraz łatwiejszy powrót do życia na wolności po odbyciu kary.

Jak ocenia Pani dotychczasową pracę więźniów, czy rzeczywiście możemy mówić o resocjalizacji? Czy ich praca jest efektywna, na czym polega?
Osadzeni zajmują się rozładunkiem i załadunkiem samochodów ciężarowych oraz sortowaniem przesyłek gabarytowych i ponadgabarytowych (niestandardowych). To ciężka fizyczną pracą, której mało kto chce się podjąć. Praca osób wykonujących te czynności jest bardzo istotna, ponieważ pozwala m.in. terminowo realizować usługi. Współpracę ze Służbą Więzienną rozpoczęliśmy od pilotażu w sortowni we Wrocławiu, który przeprowadziliśmy w szczycie świątecznym. Oceniliśmy go bardzo pozytywnie dlatego zobowiązaliśmy się do zatrudnienia 500 osadzonych do pracy w większości naszych sortowni. Więźniowie, którzy u nas pracują, to osoby które zostały skazane za drobne przewinienia, więc oczekiwania wobec ich resocjalizacji są inne niż w przypadku osób, które mają wysokie kary za poważne naruszenie prawa i przestępstwa. Aby ocenić jej rezultat możemy jedynie powołać się na informacje, które uzyskaliśmy od Służby Więziennej. Nie mniej jednak można stwierdzić, że osadzeni chcą pracować i wykonują swoje zadania rzetelnie. Niestosowanie się do wynikających ze współpracy zasad, powoduje ryzyko m.in. utraty szansy na zwolnienie warunkowe za dobre sprawowanie, czy przebywanie w celi niemal 24 godz. na dobę. Pracując, odpłatnie i poza murami więzienia, skazani zyskują namiastkę życia na wolności, która jest przecież bardzo istotną wartością w życiu człowieka. Część z osadzonych po zakończeniu kary prosi  o zaświadczenia o tym, że u nas pracowali – chcą pracować i mieć dowód na to, że byli aktywni zawodowo, także w więzieniu.

Co na to pozostali pracownicy? Czy buntują się i nie chcą pracować z więźniami, czy wręcz przeciwnie, przekonują się do nich?
Przed podjęciem decyzji o zatrudnianiu skazanych mieliśmy wiele wątpliwości, dotyczących nie tylko zagwarantowania bezpieczeństwa przesyłek, ale także pracowników. W kwestii przesyłek postawiliśmy na monitorowanie i nadzór pracy, w obszarze współpracy z innymi pracownikami – na dobrą komunikację, rozwiewającą obawy i łamiącą stereotypy. Po kilku miesiącach  można stwierdzić, że współpraca z osadzonymi oceniana jest dobrze. Są to opinie osób nadzorujących pracę skazanych i współpracowników. Obawy, często wynikają z niewiedzy i braku doświadczeń i nie dotyczy to tylko współpracy z więźniami.

Jakie działania CSR Poczta Polska prowadzi wobec pracowników?
Poczta Polska to firma usługowa, więc jej kapitałem są przede wszystkim pracownicy, o których staramy się dbać jak najlepiej. Przede wszystkim oferujemy stabilną i bezpieczną pracę – umowa o pracę, terminowo wypłacane wynagrodzenie zasadnicze i premie za jakość pracy i realizację zadań. Pracownicy objęci są pakietem socjalnym – mogą skorzystać z dofinansowania do nauki, wypoczynku i aktywności fizycznej. Oferujemy karty MultiSport, wspieramy biegaczy, żeglarzy, kajakarzy, szachistów, miłośników gry w piłkę i wędrówek po górach. Pracownicy mogą korzystać z rabatów i zniżek na produkty  naszych partnerów biznesowych. Mają też możliwość dołączenia do ubezpieczeń grupowych i opieki zdrowotnej na preferencyjnych warunkach. Od kilkunastu lat organizujemy wewnętrzne konkursy zawodowe z bardzo atrakcyjnymi nagrodami finansowymi oraz wspieramy rozwój pracowników, poprzez umożliwianie im udziału w szkoleniach, czy rekrutacjach wewnętrznych. Dbamy o work life balance. Na niektórych stanowiskach możliwa jest też praca zmianowa, ale w przypadku większości z nich, Poczta Polska oferuje wolne weekendy i wieczory. Tych, którzy znajdą się w trudnej sytuacji życiowej – ze względów losowych, czy zdrowotnych – wspomaga nasza Fundacja Pocztowy Dar. Chętnie wspieramy także oddolne, nawet najmniejsze inicjatywy. Stawiamy na ludzi i chcemy być blisko naszych pracowników.