W dniu Światowego Dnia Walki z Rakiem Fundacja Onkologiczna Alivia inauguruje kampanię „Wojna z rakiem”. Na elewacji stadionu zostanie wyświetlone hasło „WALCZ”, wzywające Polaków do zadbania o swoje zdrowie oraz zaangażowania w pomoc innym chorym. Równocześnie zainaugurowane zostaną charytatywne licytacje pamiątek sportowych, w tym podpisanej koszulki Arkadiusza Milika, napastnika piłkarskiej reprezentacji Polski, oraz Narodowy Test Wiedzy o Walce z Rakiem, którego wyniki pozwolą stwierdzić, czy Polacy są odpowiednio przygotowani do walki z rakiem.
Szacunki epidemiologiczne nie są optymistyczne. Z danych Krajowego Rejestru Nowotworów wynika, że w przeciągu ostatnich trzydziestu lat liczba osób z wykrytym nowotworem złośliwym wzrosła ponad dwukrotnie, przekraczając 150 tysięcy osób. Rak dotyczy każdego z nas – przewiduje się, że co trzeci Polak na pewnym etapie życia zostanie pacjentem onkologicznym, a co czwarty umrze z powodu nowotworu. Niemal każdy zetknie się z nim w najbliższym otoczeniu rodziny czy przyjaciół. Obecnie rak jest jedną z najczęstszych przyczyn zgonów Polaków w wieku produkcyjnym, a prognozy pokazują, że problem z czasem będzie rósł. Niestety wielu chorych trafia do lekarza zbyt późno, dlatego kluczowego znaczenia nabiera wiedza na temat raka, świadomość wagi dbałości o zdrowie, wykonywanie odpowiednich badań diagnostycznych oraz solidarność Polaków, dzięki której wielu chorych może każdego roku skuteczniej walczyć z chorobą.
„WALCZ”, czyli wszystkie oczy na PGE Narodowy
Światowy Dzień Walki z Rakiem został ustanowiony przez Światową Organizację Zdrowia. Jego celem jest zwrócenie uwagi na narastający problem chorób nowotworowych w wielu państwach. Jest to również moment dla każdego, aby się zatrzymać i zastanowić nad zdrowiem swoim oraz najbliższych. Wyświetlenie na elewacji PGE Narodowego hasła wzywającego do podjęcia walki z rakiem symbolicznie przypomina o codziennej batalii tysięcy pacjentów onkologicznych oraz konieczności wzięcia spraw dotyczących zdrowia w swoje ręce. Według Fundacji Onkologicznej Alivia aktywna postawa chorego, wspierana przez jego najbliższych, oraz chęć walki może przynieść odpowiednie rezultaty.
Jak można pomóc?
Za każdą z wielkich liczb stoją tragedie pojedynczych osób oraz ich rodzin. Dotychczas w Polsce nie wdrożono działań strategicznych, które pozwoliłyby kompleksowo rozwiązać problemy systemu opieki onkologicznej. W ostatnich latach powstało wiele organizacji wspierających pacjentów z chorobami nowotworowymi, które działają tam, gdzie ludzie albo instytucje zawodzą. Fundacja Onkologiczna Alivia istniejąca od 2010 roku, prowadzi szereg działań, w ramach których zbiera środki dla pacjentów onkologicznych. Tylko w ubiegłym roku tysiące Polaków zdecydowało się wesprzeć naszych podopiecznych przekazując 1% swojego podatku, dzięki czemu mogliśmy sfinansować leczenie wielu z naszych ponad dwustu podopiecznych. Równocześnie w ramach programu „Skarbonka” do dzisiaj przekazaliśmy pacjentom ponad 5 mln zł. Całość tej kwoty została przeznaczona na leczenie oraz wydatki z nim związane – mówi Bartosz Poliński, Prezes Fundacji Onkologicznej – To realne wsparcie dla chorych, które jednak nie byłoby możliwe bez udziału ludzi dobrej woli.
W imieniu naszym oraz naszych podopiecznych dziękujemy każdemu z darczyńców – dodaje.
Kampania „Wojna z rakiem”
Oś kampanii „Wojna z rakiem” stanowi spot o tej samej nazwie. Film został przygotowany przez Saatchi&Saatchi, Platige Image i studio produkcyjne Dobro. Zobaczyć go będzie można w mediach, kinach oraz w internecie pod linkiem: www.youtube.com/watch?v=pKnoavK9ctc. W tym roku, Fundacja przygotowała w ramach kampanii dodatkowe akcje, które mają popularyzować ideę dbania o swoje zdrowie oraz solidaryzowania się z pacjentami onkologicznymi. Są to między innymi:
Aukcje pamiątek piłkarskich. 4 lutego Fundacja za pośrednictwem serwisu Allegro rozpoczyna aukcje pamiątek piłkarskich przekazanych przez wybitnych polskich sportowców. Wśród licytowanych przedmiotów znajdzie się między innymi podpisana koszulka Arkadiusza Milika, napastnika piłkarskiej reprezentacji Polski. Wszystkie aukcje są dostępne na stronie www.charytatywni.allegro.pl i będą trwać do 30 kwietnia br. Cały dochód zostanie przeznaczony na fundusz pomocy pacjentom onkologicznym w najtrudniejszej sytuacji materialnej.
Narodowy Test Wiedzy o walce z rakiem. Wiedza to bardzo ważne narzędzie do prowadzenia skutecznej walki z rakiem. Z jednej strony trzeba znać sposoby na zmniejszenie ryzyka zachorowania, z drugiej zaś pamiętać o wykonywaniu odpowiednich badań diagnostycznych – to one zwiększają szanse na wczesne rozpoznanie oraz rozpoczęcie leczenia. Dlatego warto już teraz sprawdzić stan swojej wiedzy i zacząć ją uzupełniać. Pomoże w tym Narodowy Test Wiedzy o Walce z Rakiem, czyli badanie wiedzy Polaków o profilaktyce, diagnostyce oraz leczeniu chorób nowotworowych.
Test będzie można rozwiązywać od 4 lutego na stronie internetowej www.testoraku.pl.