Fundacja OnkoCafe. Razem Lepiej rozpoczyna nową kampanię edukacyjną dotyczącą profilaktyki raka piersi. Tym razem jej przekaz skierowany jest do mężczyzn, zaś koncepcja została oparta na popularnej dyscyplinie sportu. Akcja ma zachęcić panów, by dbali o najważniejsze kobiety w ich życiu włączając się m.in. w profilaktykę raka piersi. Kampania ma także na celu zwiększenie świadomości wagi wsparcia kobiety przez mężczyznę w chorobie. Partnerem kampanii jest Novartis Oncology.
W Polsce u kobiet rak piersi jest najczęściej występującym nowotworem złośliwym. Rocznie na zapada na niego ok. 17 tys. Polek, a ok 5 tys. umiera. – Dlatego tak ważna jest profilaktyka raka piersi, w której znaczącą rolę może odegrać mężczyzna. Jego rola i wsparcie dla kobiety są równie bezcenne podczas choroby – mówi Anna Kupiecka, prezes Fundacji OnkoCafe. – Powstaje jednak pytanie jak zachęcać i jak wspierać? Stąd pomysł na BreastFit, czyli sztukę badania piersi, rozmowy oraz wsparcia emocjonalnego.
Kampania „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” dostarcza mężczyznom wiedzy o sposobach wsparcia i narzędziach do rozmowy, zaś partnerom pozwala nabyć podstawowe umiejętności w zakresie badania piersi partnerki. Ponadto nawiązanie BreastFit-u do dyscypliny sportu CrossFit’u, wynika z pewnej filozofii samodyscypliny, hartowania ducha i ciała, codziennej walki ze słabościami oraz wypracowania dotychczas nieosiągalnej, niezwykłej sprawności fizycznej i emocjonalnej.
Intencją organizatorów kampanii jest inspirowanie do podejmowania tematu systematycznych badań piersi, a przez to dostarczenia kobietom dodatkowej motywacji do wykonywania regularnych badań i walki o zdrowie. – Chcemy także dostarczyć mężczyznom informacji na temat wagi wsparcia dla kobiet w trakcie choroby nowotworowej na każdym jej etapie – mówi Adrianna Sobol, psychoonkolog Fundacji OnkoCafe.
W ramach kampanii pojawią się plakaty nawiązujące do „nowej dyscypliny sportu” – BreastFit’u, zachęcające mężczyzn do rozmów z kobietami na temat samobadania piersi, a także na temat codziennych wyzwań, które niesie ze sobą choroba. Pomogą w tym także materiały instruktażowe – w tym instrukcja dla partnerów – jak wspólnie przeprowadzić badanie biustu w warunkach domowych oraz jak rozmawiać o chorobie. Intensywne działania edukacyjne będą prowadzone na Facebooku Fundacji oraz w mediach.
Wspierającymi kampanię zostali Rafał Bryndal oraz sportowcy z sześciu trójmiejskich klubów CrossFit, którzy jako pierwsi zostali wyedukowani w zakresie profilaktyki raka piersi i zasad wsparcia dla kobiet, a także nabyli podstawowe umiejętności z zakresu badania piersi.
Zwieńczeniem projektu będzie wydanie kolejnej edycji kalendarza „Power of community” 2017 z udziałem crossfitowców wspierających kampanię, którzy zadeklarowali, że będą systematycznie uprawiać BreastFit i szerzyć zdobytą w ramach kampanii wiedzę.
Partnerami kampanii, obok Novartis Oncology, są także Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej, Sieć dla Zdrowia, Radio Polska Live, Federacja Stowarzyszeń Amazonki, PARS, Alivia oraz Stowarzyszenie Amazonki Warszawa Centrum.
WK