Stena Line chce być liderem zrównoważonej żeglugi

0
43
fot. materiały prasowe

Wspomaganie statków sztuczną inteligencją, wprowadzenie napędu elektrycznego, redukcja liczby plastikowych opakowań czy zwiększenie liczby kobiet w kadrze zarządzającej – to niektóre z najważniejszych osiągnieć Stena Line w 2018 roku.

Armator promowy Stena Line opublikował swój trzeci raport „A Sustainable journey” („Zrównoważona podróż”) opisujący inicjatywy, ulepszenia oraz wyzwania operacyjne dotyczące zrównoważonego rozwoju. W publikacji pokazane są także wyniki realizacji ambitnych celów, jakie firma zadeklarowała w tym obszarze oraz kluczowe osiągnięcia w 2018 roku.

– W ubiegłym roku wiele osiągnęliśmy, łącząc potencjał sztucznej inteligencji z know-how naszych doświadczonych pracowników, a także zwiększając zakres elektryfikacji floty. Kontynuowaliśmy działania na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa pasażerom i załogom, przyłożyliśmy ogromną wagę do zwiększenia różnorodności w działalności operacyjnej. To fascynujący czas dla naszej firmy. Jestem dumny z tego, że Stena Line kształtuje branżę europejskiego transportu morskiego bliskiego zasięgu – powiedział Niclas Mårtensson, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line.

Strategia zrównoważonego rozwoju Stena Line podzielona jest na pięć głównych obszarów nawiązujących bezpośrednio do Globalnych Celów ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju. Dodatkowo firma założyła i realizuje ambitne cele w każdym z bloków tematycznych, takich jak: Równość i integracja, Dobre zdrowie i jakość życia, Czysta energia, Odpowiedzialna konsumpcja, Życie pod wodą.

– Z dumą obserwuję, że robimy postępy w wielu obszarach, zachowując przy tym bezpieczeństwo i wydajność pracy. Ogromnym wyzwaniem dla naszej branży jest zależność od paliw kopalnianych oraz wzrost emisji dwutlenku węgla związany ze zwiększeniem wolumenu przewozów towarowych. Mamy jeszcze wiele do zrobienia w tym obszarze. Działania związane z wprowadzaniem elektryfikacji transportu morskiego są stosunkowo nowe dla naszej branży, ale niezwykle ważne, ponieważ stopniowo przechodzimy do operacji niskoemisyjnych – powiedział Erik Lewenhaupt, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w Stena Line.

Zgodnie z założeniami wdrożonymi w 2018 roku, wprowadzono wizję zero mobbingu oraz zaplanowano wzrost udziału kobiet w kadrze zarządzającej do 30 proc. Zwiększono udział kobiet wśród kadry zarządzającej z 16 do 19 proc.

W 2018 roku Stena Line wdrożyła też technologię sztucznej inteligencji, pilotażowo na statku Stena Scandinavica kursującym na trasie Goteborg-Kilonia (Szwecja-Niemcy). Innowacyjne rozwiązanie pomaga przewidywać zużycie paliwa przez konkretny statek na określonej trasie, wspierając kapitana i oficerów podczas planowania rejsu. Projekt odniósł sukces, a rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji po wprowadzeniu do całej floty, pomogą osiągnąć zaplanowaną redukcję zużycia paliwa o 2,5 proc. na milę morską rocznie. Stena Line wprowadziła pierwszy napęd hybrydowy, instalując baterie o pojemności 1 MWh na jednostce Stena Jutlandicana na trasie

z Goteborga do Frederikshavn (Szwecja-Dania).

Dostosowano również kolejną, czternastą już jednostkę do zasilania energią elektryczną z lądu podczas postojów w porcie w Oslo. Ogółem 37 proc. floty Stena Line oraz 20 proc. terminali jest dostosowanych do zasilania miejskiego, dzięki czemu zredukowano emisję CO2 o 14000 ton metrycznych rocznie.

W 2018 roku w Stena Line wprowadzono szereg rozwiązań, pozwalających na zmniejszenie zużycia jednorazowych opakowań na pokładzie – na niektórych liniach promowych nawet o 90 proc. Kolejnym celem na 2018 był wzrost ilości odpadów poddanych recyclingowi. Zwiększono recycling w portach, a ogółem 77 proc. odpadów jest poddawanych recyclingowi, także w postaci odzysku energii.

W latach 2017/2018 podwojono zużycie w pełni ekologicznych środków czyszczących w przestrzeniach dla pasażerów oraz kuchniach. Ogółem stanowią one ponad 60 proc. wykorzystywanych przez Stena Line detergentów. Stena Line testuje też nowatorskie rozwiązania antyporostowe takie jak np. przetworniki dźwiękowe, farby na bazie silikonów czy innowacyjny bio-repelent Selektope, wykorzystany do malowania kadłuba nowego statku Stena Estrid w 2018 roku.