Najlepszy pomysł na innowację społeczną wybrany

Zwycięzcą pierwszej polskiej edycji międzynarodowego konkursu Social Innovation Relay został zespół Ajro z V Liceum Ogólnokształcącego w Toruniu. Małgorzata Supryn, Mateusz Kociński i Paweł Hoppe zdobyli uznanie jurorów projektem ZEOPOT – doniczek wykonanych z zeolitów, które wyłapują zanieczyszczenia z powietrza. Zwycięzcy będą reprezentować Polskę w Międzynarodowym Finale Online, który odbędzie się 21 czerwca br.

 

Finał Social Innovation Relay odbył się 19 maja 2017 r. w Warszawie, w siedzibie Nationale-Nederlanden – partnera projektu. W wydarzeniu wzięło udział 10 najlepszych zespołów z całej Polski, wyłonionych przez jury składające się z pracowników partnera. Aby znaleźć się w tym gronie, uczniowie musieli przygotować profesjonalny biznesplan na podstawie wcześniej zgłoszonych pomysłów na innowacje społeczne. W tym trudnym przedsięwzięciu uczniów wspierali mentorzy – doświadczeni pracownicy i menedżerowie Nationale-Nederlanden

Wśród najlepszych uczniowskich przedsiębiorstw społecznych znalazły się między innymi ekologiczne zabawki dla domów dziecka produkowane przez emerytów, opaski elektroniczne zwiększające bezpieczeństwo dzieci, osób starszych i niepełnosprawnych czy też aplikacja ułatwiająca imigrantom zaklimatyzowanie się w Polsce. Podczas ścisłego finału zadaniem każdego zespołu było jak najlepsze zaprezentowanie swojego pomysłu na przedsiębiorstwo społeczne.

– Wszystkie zespoły wykazały się ogromną wrażliwością na problemy społeczne w ich otoczeniu, kreatywnością i wytrwałością w dążeniu do celu, a także świadomością biznesową. Byliśmy również pod wrażeniem biegłości, z jaką uczniowie zaprezentowali swoje rozwiązania, ich odporności na stres i życzliwości wobec konkurentów – mówi Joanna Andrzejewska, Dyrektor ds. Programów Międzynarodowych i Wolontariatu Fundacji Młodzieżowej Przedsiębiorczości.

Co ważne, w ramach Social Innovation Relay, zarówno uczestnicy – uczniowie szkół ponadgimnazjalnych, jak i ich mentorzy ze świata biznesu, pracowali ramię w ramię nad projektami. – To dla nas bardzo ważne, że dzięki udziałowi w konkursie młodzi ludzie mieli szansę zyskać doświadczenie, nowe umiejętności i profesjonalne doradztwo ze strony praktyków biznesu, zaś wolontariusze Nationale-Nederlanden satysfakcję z możliwości kształtowania przyszłych przedsiębiorców, zaangażowanych i wrażliwych społecznie – mówi Marta Pokutycka-Mądrala, Rzecznik Prasowy Nationale-Nederlanden. – Pomysły uczniów okazały się odpowiedzią na potrzeby lokalnych społeczności w różnych grupach społecznych i wiekowych. Bardzo nas cieszy, że mieliśmy szansę być częścią ich sukcesu – dodaje.

Przed zwycięskim zespołem Ajro kolejne wyzwanie – Międzynarodowy Finał SIR Online, w którym będzie współzawodniczyć z rówieśnikami z dziewięciu krajów z Europy i Azji. Uczestnicy muszą przygotować krótki film przedstawiający opracowaną przez siebie innowację społeczną oraz zaprezentować ją przed międzynarodowym jury.